2602
Sök

Ventilen som styr dumpen saab 9-5

26 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
tjenare tänkte höra om nån visste var man köpa sån ventil på nätet, eller om nån vet artikelnr på den??
får felkod p1110 hela tiden, misstänker den!!
mvh crille

930 Inlägg
21 mars 2011
Ventil som styr dumpen? är ingen ventil som styr den.

Därimot så finns det en ventil som styr laddtrycket (magnetventil)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 019 Inlägg
21 mars 2011
Kamulen skrev:
Ventil som styr dumpen? är ingen ventil som styr den.

Jo, det är det.

Art nr. 91 89 002.
Senast redigerat av Garfield (21 mars 2011)

930 Inlägg
21 mars 2011
nej, det är laddluft och vacum som styr dumpen.

1 019 Inlägg
21 mars 2011
Kamulen skrev:
nej, det är laddluft och vacum som styr dumpen.

Nej, inte på T7-motorer.

Elektriker
718 Inlägg
21 mars 2011
Öhh Garfield, förklara tack? Vad är det för ventil? Vart sitter den? Inbyggd i dumpen eller vadå?

Som att kasta vatten i sjön.

1 353 Inlägg
21 mars 2011
använd google istället för o hacka på garfield som talar sanning, det sitter en ventil som styr dumpen, punkt slut !

1 019 Inlägg
22 mars 2011
monno skrev:
Öhh Garfield, förklara tack? Vad är det för ventil? Vart sitter den? Inbyggd i dumpen eller vadå?

Kallas vakuumventil sitter på torpedväggen tror jag. Följer man vakuumslangen från AV så hittar man den. Används för att styra AV. Har inte superkoll på den (men jag vet att den finns).

Nummer 25 på bilden:
http://www.geting.se/image.php/86767-skiss.jpg

930 Inlägg
22 mars 2011
aaa fast vad jag kan se så går inte den där till dumpen eller ens tryckröret..

1 019 Inlägg
22 mars 2011
Kamulen skrev:
aaa fast vad jag kan se så går inte den där till dumpen eller ens tryckröret..

Kolla under huven på en 9-5'a så får du se...

930 Inlägg
22 mars 2011
kollade under huven på en 9-5 senast i förrgår och kollade bland annat slangar från mv och dump samt bytte stift.

Det ser ut exakt likadant på 9-5an som på min 9000 förutom att dumpen är vänd åt andra hållet på 9-5an inget extra där inte.

Annat tryckrör
Annat returrör
etc etc

26 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
slangen som går rakt ut går väll till dumpen om jag inte minns fel?

930 Inlägg
22 mars 2011
det är vacum som går till dumpen?

26 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
det är vaakum ja!!! från vaakumventilen som sitter på torpedväggen?

Elektriker
718 Inlägg
22 mars 2011
Crille88 skrev:
använd google istället för o hacka på garfield som talar sanning, det sitter en ventil som styr dumpen, punkt slut !

Hoppsan, känsligt de där tydligen, trist att man inte får ställa frågor på detta forum utan att man ska få skit, jag förstod inte hur eller vad han menade så jag frågade, inget du behöver få PMS över smile

Sen googlade jag faktiskt men hittade ingen bra bild/beskrvining tyckte ja (suger på googla) så tänkte att jag kunde fråga, men de va ju tydligen fel smile

Tänkte mest att de vore kul å veta hur den ventilen funkar, å varför dumpen styrs av den å inte av vanligt vakuum och tryck som en vanlig dump.

26 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
jag vet faktiskt inte heller funktion på den riktigt, den är väll med och styr..
jag undrade mest över art nr på den för jag får felkod p1110 hela tiden fast jag bytt dump två gånger:P

Elektriker
718 Inlägg
22 mars 2011
Haha inte lätt med forum alla gånger;) Men hittade på Stcs nu faktiskt:)

Citat: "Ventilen har till uppgift att "styra" avlastningsventilen. Tänk dig t.ex när du kör Cruise Control uppför en backe, när lutningen avtar så minskas gaspådraget och hade du nu haft din AV kopplad direkt efter spjäll så hade den förmodligen börjat öppna lite. Om vi ska dra det till sin spets så skulle det kunna bli lite "vem drog ur proppen"-känsla då..."

Där har du en liten förklaring:)

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … w=previous

Länk, där ståre lite om felkod å de=)

26 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare

1 353 Inlägg
23 mars 2011
monno skrev:
Crille88 skrev:

Hoppsan, känsligt de där tydligen, trist att man inte får ställa frågor på detta forum utan att man ska få skit, jag förstod inte hur eller vad han menade så jag frågade, inget du behöver få PMS över smile

Sen googlade jag faktiskt men hittade ingen bra bild/beskrvining tyckte ja (suger på googla) så tänkte att jag kunde fråga, men de va ju tydligen fel smile

Tänkte mest att de vore kul å veta hur den ventilen funkar, å varför dumpen styrs av den å inte av vanligt vakuum och tryck som en vanlig dump.

nej va absolut inget känsligt eller nåt jag pms:ade över.
men man blir så trött på alla på garaget som ifrågasätter.. vet inte hur många gånger man ser typ att nån ber om hjälp med något, och så får han/hon/den/det ett perfekt svar, trots det så ska de ifrågasättas..
som i detta fallet.. tillomed trådskaparen efterfrågar "ventilen som styr dumpen" och trots detta så är de dumförklaringar mot honom... men men alla har fått sina svar. både via bilden som "katten gustaf" tongue la upp och även via "monno" som var duktig och letade.. o fann smile

5 710 Inlägg
23 mars 2011
Kamulen skrev:
kollade under huven på en 9-5 senast i förrgår och kollade bland annat slangar från mv och dump samt bytte stift.

Det ser ut exakt likadant på 9-5an som på min 9000 förutom att dumpen är vänd åt andra hållet på 9-5an inget extra där inte.

Annat tryckrör
Annat returrör

Faktum är att det skiljer även på en 9000 beroende på vilken 9000 vi pratar om.
Har den TCS=vacumvetil till dumpen
Har den inte TCS=ingen elektronisk styrning av dumpen.

Precis som MagnusAero skrev på STCS är den bra när farthållaren är on....men det är även bra på bilar med elektroniskt spjällhus (typ 9000 TCS) där TCS systemet ändrar gasspjällsvinkel om bilen spinner.
Skulle då systemet dumpa får man "vem-drog-ur-proppen" känsla igen....

MVH Jonas
..............

Sök