2736
Sök

Baslåda - Aktiv eller passiv?

584 Inlägg
28 juli 2006
Trådstartare
#1
Hejsan! Jag undrar vad det är för skillnad på en aktiv och en passiv bas?


73 Inlägg
28 juli 2006
#2
Hmm, ,menar du ev. en slavbas ?

En slavbas används om man vill ha mera bas ljud men steget kan ej driva båda. pga för klent steg.

Aktiv bas i hemmabio är att basen har egen förstörkare och kopplas via lågnivå kabel. medans Passiv drivs med ljudsignalen från stäkraren direkt dvs högnivå.

Om jag har fel så lägg då till ditt inlägg.

584 Inlägg
28 juli 2006
Trådstartare
#3
okej, jag ska köpa en baslåda till min saab 93 och då finns det att välja på två olika sorters basar.. en grupp är aktiva basar och en annan är passiva.. så jag vet inte vad ja ska ha för nått..


10 Inlägg
28 juli 2006
#4
Lättare att installera en aktiv, men roligare att pilla med en passiv! Så det är väl lite upp till hur mycket jobb du vill lägga ner!

Solfilmsmontör
947 Inlägg
28 juli 2006
#5
Poggo skrev:
Lättare att installera en aktiv, men roligare att pilla med en passiv! Så det är väl lite upp till hur mycket jobb du vill lägga ner!
Passive låda är ofta lite dyrare också pga det inbyggda steget. Om du ska köpa en passive baslåda så måste du köpa ett slutsteg till som ska driva, men det behöver du inte med en aktiv då den redan har ett steg inbyggt. Räkna också med att, för att få ljud ur en passiv låda så får du ofta lägga mer pengar (på basen och slutsteg) än en aktiv. Men du får mkt bättre ljud i en passive låda.

Hoppas detta hjälpte lite iaf.
Senast redigerat av Kornz (28 juli 2006)

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
28 juli 2006
#6
det beror på helt hur du resonerar, vill du köpa en och lägga den i skuffen - köp en aktiv

vill du pilla lite själv, d.v.s. skruva dit elementet och koppla till slutsteg osv. - köp en passiv låda

skillnaden är alltså att den aktiva har ett inbyggt slutsteg (förstärkare) och behöver endast placeras ut. den passiva däremot har separat element och slutsteg vilket betyder mer skräddarsytt och inte universalt

man lever bara en gång så lev väl!

372 Inlägg
29 juli 2006
#7
Skiljer inte så mycket i arbete. Man måste ju dra alla kablar utom högtalarkabeln mellan steget och basen.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

volvoraggare
4 776 Inlägg
29 juli 2006
#8
ska du bas i en aktiv lär du få punga ut rätt bra många slantar sony explod har ju bra aktiva lådor

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer


Sök