2896
Sök

Saab 9-3 aero -02 steg 3 trim. Check Engine lampan lyser och bilen går skit.

90 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#1
Bilmodell
Saab 9-3 aero cupé -02

Motor
T7, 2.0L turbo 204 hp original

Har gått 13000 mil

Sitter steg 3 trim från nordic uhr

Fick ett hål i plastinfästningen i intercoolern, bilen gick knappt att köra, misstände ibland och stannade efter några sekunder.
Fick hem bilen, hittade felet (vilket då va hålet i ICn).
Under tiden jag felsökte så gav bilen bara en felkod, att den misstände på flera cylindrar.
Lagade plasten, gjorde rent alla vakumslangar, hela ICn, tryckrören och spjällhuset. Satte ihop skiten igen och trodde allt skulle vara frid och fröjd efter som jag faktiskt inte ens hittade smuts i någon slang eller i spjällhuset!


Men inte då.... Nu går bilen att köra, men så fort man gasar på lite stannar motorn. Check Engine lampan lyser också fortfarande. Värt att nämna är väl att bilen känns jävligt klen och att den känns lite skum i gången.


Funderar på om katalysatorn kan ha pajat när bilen misstände? Hade problem förut med misständning när tändkassetten var trasig. Tänkte att katalysatorn kanske gav upp nu. Hur ser man isf om katalysatorn är trasig?


Mvh // Johan
Senast redigerat av Johan_Hellberg (12 april 2011)


77 Inlägg
20 mars 2011
#2
Jag har jobbat med saab i 40 år, kan garantera att det är vevaxelgivaren


Elektriker
718 Inlägg
20 mars 2011
#3
Kolla alla vakuum slangar. Hade väldigt liknande problem på min dock behövde jag inte vänta 20sek:P På min var det iaf att vakuum slangen till broms servon hade lossnat på insugs sidan.
Går alltså från insuget till broms servon, sitter en typ låsning i insuget, den va dyng slut på min, flög lös så fort man laddade lite, rätt bökig att byta, men det går:P

Som att kasta vatten i sjön.

90 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#4
Fick tipps om att de skulle vara vevaxelgivaren, provade köra upp i 50 å dra igång farthållaren, den ska tydligen INTE fungera om vevaxelgivaren är trasig, och det fungerade inte smile så har förmodligen löst problemet!

Tack för svaret iaf! smile


Elektriker
718 Inlägg
20 mars 2011
#5
Aha okok, förklarar varför det tar 30sek kanske;)
Låter ju dock lite farligt att köra när motorlampan blinkar:P Har för mig den blinkar om motorn spikar också, men inte helt hundra på det=)

Vad går en sån där givare lös på då? Blir lite orolig när du säger sådär då min farthållare fått för sig att inte funka typ 1 på 100 eller nått;P Fast gör ju bra annars så=)

Som att kasta vatten i sjön.

90 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#6
lampan blinkar inte, den börjar lysa efter ett tag när man kört. sen går bilen in i felsäkert läge. Givaren går på ca 700-800kr


90 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#7
fanns en givare ifrån speedparts som kostar 590kr! ganska billigt! smile


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
21 mars 2011
#8
prova att koppla ur luftmassemätaren och låt bilen stå på tomgång och titta om det går bättre/längre.

det jag tänker på att "laddtrycksmätaren" mäter inte över/under tryck i dessa bilar. den mäter luftmassan som kommer igenom luftmassemätaren. eftersom den hoppar fram och tillbaka så kanske den fick sig en liten dusch?

att den dör efter 20-30 sekunder kan ha och göra med att bilen frångår kallstartsmappen?
kan vara värt ett försök? smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Elektriker
718 Inlägg
21 mars 2011
#9
Johan_Hellberg skrev:
lampan blinkar inte, den börjar lysa efter ett tag när man kört. sen går bilen in i felsäkert läge. Givaren går på ca 700-800kr

Aha ok, ja då äre ju lite annat:P Va ju faktiskt vettigt pris de till skillnad från allt annat i världen..

Som att kasta vatten i sjön.

90 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#10
Bump... >_>



Sök