2238
Sök

Fel bil? köpt en bil men köpkontraktet stämmer inte??

863 Inlägg
21 mars 2011
TobbeE_87 skrev:
Som jag förstått de så köper killen en bil, som enligt köpekonterktet är en lite värre version, säg 250hkr... Enligt regbeviset är de en helt vanlig modell på 150hkr, å så är även fallet i verkligheten... Alltså, reg beviset stämmer mot verkligheten, det gör INTE köpekontraktet från bilfirman...
Då ägaren inte är bilintresserad tänker han aldrig på vilken effekt som står i reg beviset för än ett bra tag senare då en kompis påpekar att de är fel... Han är "lurad"...

Fick ja de rätt där, eller har jag också fattat fel nånstans?

Det är så jag förstår det, men det är inte så han skrev det!

Jag försöker bara fråga om jag har förstått allt rätt..!

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

475 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
TobbeE_87 skrev:
Som jag förstått de så köper killen en bil, som enligt köpekonterktet är en lite värre version, säg 250hkr... Enligt regbeviset är de en helt vanlig modell på 150hkr, å så är även fallet i verkligheten... Alltså, reg beviset stämmer mot verkligheten, det gör INTE köpekontraktet från bilfirman...
Då ägaren inte är bilintresserad tänker han aldrig på vilken effekt som står i reg beviset för än ett bra tag senare då en kompis påpekar att de är fel... Han är "lurad"...

helt rätt... TACK FÖR ATT DU HÖJER MITT HOPP PÅ GARAGET.ORG!!!

eller så var jag kass på förklara?

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

863 Inlägg
22 mars 2011
attackhamster skrev:
TobbeE_87 skrev:

Som sagt! Det var precis så jag förstog det!

Men eftersom det inte var skrivet så,
ville jag bara kolla om du menade som Tobbe skrev eller som du skrev!

Jag frågade ju om dom 210kw egentligen var 73kw = 99hk och att han
därmed inte förstog att de var en mindre motor än vad som stog i köpekontraktet!

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
22 mars 2011
attackhamster skrev:
Mister_Opel skrev:
TobbeE_87 skrev:
Ingen av dom siffrorna stämmer, dom är bara exempel, de skrev han väl klart å tydligt i första inlägget... Är de bara jag som förstår vad ts skriver?

Jag vet att siffrorna inte stämmer med verkligheten!

Men borde inte siffrorna han skriver iaf stämma med siffrorna han skriver?

Om det stog 73kw och kompisen inte förstog att det var 99hk, då förstår jag vad han menar..!

om du vill ha något och läs så rekommenderar jag
http://sv.wikipedia.org/wiki/Autism
eller
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom
eller
http://sv.wikipedia.org/wiki/ADHD
eller
http://sv.wikipedia.org/wiki/Downs_syndrom

så läser du tills du träffar rätt.. och när du väl gör det och erkänner dina fel.. så kan du kontakta din
personlig assistent och kanske åka och see filmen hur många wk finns det i världen!!!

// info till mods... sorry.. men jag är verkligen förbannad!!

OCH INTE MER OT NU!!!

Det du skriver har en tendens att bli VÄLDIGT rörigt, att du sedan skäller ut folk som försöker förstå vad du menar så de kan svara på dina frågor gör ju inte det hela bättre...

1.5år efter köptillfället är lite väl lång tid. Jag skulle kontaktat firman och tagit ett ordentligt snack och sen kan man gå vidare därifrån, om man vill häva köpet (mindre troligt), få ersättning eller bara hänga ut firman som idioter

Rock'n Roll

Saabifierad
2 031 Inlägg
22 mars 2011
attackhamster skrev:
TobbeE_87 skrev:

Du är kass på att förklara helt enkelt så är du även otrevlig, ingen bra kombination. Skippa attityden i fortsättningen.

Hur som helst, din "kamrat" med bilen med mindre effekt kan i praktiken inte göra ett dugg, det har gått 1,5 år sedan "han" köpte bilen, så "han" får leva med det, i fortsättningen får "han" ta med någon som vet något om bilar.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

475 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
tyckte jag förklarade för honom flera gånger... och att allt stog ju i Trådens början...
sorry om ni anser mig som dryg med kass attityden etc etc
det får jag be om ursäkt om.

/ back on track..
har något vagt minne om att man har 2år på sig ang bilköp etc
då han köpte denna bil av en ganska stor bilförmedlare

53 Inlägg
22 mars 2011
"Enligt konsumentköplagen kan fel reklameras som upptäcks inom tre år från att du tagit emot bilen."

Om detta kan räknas som ett 'fel' kan väl diskuteras(helst inte av dig dock för där saknar du, helt, skills).
Sen har man ju, som det heter, 'undersökningsplikt' och i detta fallet hade han ju kunnat snegla på regpappret och där sett korrekta siffror. Att man inte känner till skillnaden på kW/hk räcker tyvärr inte som underlag på en stämning.

"Angie"
5 Inlägg
22 mars 2011
Fattar inte vad det är som är så svårt att förstå... " inte de frasigaste chipset i påsen där! " wink

369 Inlägg
22 mars 2011
Jag tror inte att det finns något att göra åt saken. Inte 1,5 år senare. Bilfirman kommer säkert komma med någon bra ursäkt om de nu själva visste om detta.

Har ni kollat upp motorkoden?

Avant för varje slant.

100% ninja
342 Inlägg
22 mars 2011
din polare har all rätt att klaga, om det sedan händer någonting är dock ovisst. det som ofta händer är att firman bara säger, fine. Dra igång en process. vilket din polare får lägga ut sina egna advokatkostnader för. vilket kan bli ruggigt dyrt!

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

8 156 Inlägg
22 mars 2011
Att bilen inte har några emblem är inget att hänga upp sig på. Ganska vanligt sätt att "styla" en bil för att få ett cleant utseende. Att den är reggad med mer kräm än vad bilfirman hävdar är ju underligt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
22 mars 2011
Phaetoon skrev:
Att bilen inte har några emblem är inget att hänga upp sig på. Ganska vanligt sätt att "styla" en bil för att få ett cleant utseende. Att den är reggad med mer kräm än vad bilfirman hävdar är ju underligt.

Ska bli kul och se om Bill och Bull "vågar" dumförklara en moderator och be han läsa på om autism wink
Vad han försökte skriva (utan större framgång) är att bilen är reggad med mindre effekt än vad säljaren påstod. Varav den registrerade effekten också ska vara den verkliga effekten.

Ps. "vännen" verkar ha lika dålig koll på kW som trådstartaren, är det en ren slump? wink

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

100% ninja
342 Inlägg
22 mars 2011
är din kompis säker på att effekten är fel? Eftersom bilen vad jag förstår kommer direkt från en handlare (dvs. Ny?) så ska ju regbeviset stämma. dessutom om du inte är födda med köttbullar som tummar mitt i pannan, så ska du känna skillnad på "250" hästar och "99" hästar.

PS. Snälla ta å formulera om hela din förklaring. Det skapar bara förvirring, å vi vet inte vilka siffror vi ska förhålla oss till för att hjälpa "din vän"*host*vanligtvis digsjälv*host*

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
22 mars 2011
Varför tar du inte och skriver ut bilmodell och motoralternativ? Lär väl bli fan så mycket lättare att få klarhet i det då?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

475 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
johngbg skrev:
"Enligt konsumentköplagen kan fel reklameras som upptäcks inom tre år från att du tagit emot bilen."

Om detta kan räknas som ett 'fel' kan väl diskuteras(helst inte av dig dock för där saknar du, helt, skills).
Sen har man ju, som det heter, 'undersökningsplikt' och i detta fallet hade han ju kunnat snegla på regpappret och där sett korrekta siffror. Att man inte känner till skillnaden på kW/hk räcker tyvärr inte som underlag på en stämning.

hade för mig något sånt. tanken är ju att ringa ARN (Allmänna reklamationsnämnden)
se vad dom har och säga om det hela

475 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
discokapten skrev:
Varför tar du inte och skriver ut bilmodell och motoralternativ? Lär väl bli fan så mycket lättare att få klarhet i det då?

Kommer skriva det EFTER han har sålt bilen eller lämnat tillbaka den big_smile

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
22 mars 2011
attackhamster skrev:
discokapten skrev:

Så du/han kommer att vara lika ruttna som bilfirman var från början och lura på nån bilen? hmm
aja man får som man förtjänar wink

För helvete bit i det sura och lär er en läxa till nästa gång att man inte köper en bil utan att ha en kunnig som följer med.

ex vad stod det i annonsen?
har han kvar ett utdrag från annonsen? (jag sparar alltid mina annonser när jag köper en bil med annat dokument om bilen)
Senast redigerat av PITSTOP (22 mars 2011)

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

2 271 Inlägg
22 mars 2011
PITSTOP skrev:
attackhamster skrev:
discokapten skrev:

Så du/han kommer att vara lika ruttna som bilfriman vari början och lura på nån bilen? hmm
aja man får som man förtjänar wink

Nästa person har nog vett att läsa regbeviset/historian om bilen innan köp. Kan man hoppas.cool
Senast redigerat av lingua (22 mars 2011)

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
22 mars 2011
Denna tråd hade varit enkel att reda ut om man skrivit rätt bilmodell, rätt effektsiffror (både de som stämmer och de som bilfirman hävdade) och inte hittat på olika varje gång. När dessutom förhållandet mellan uppgiven och äkta effekt varierar från mindre till mer och tvärtom om vartannat blir ju allt en enda röra.

Hur som helst så anser jag att man får skylla sig själv om det tar 1,5 år att komma på att man inte fått rätt effekt i en bil smile
Tyvärr börjar svensk lag mer och mer likna amerikansk som gör att vilka stolpskott som helst kan få rätt mot en motpart, utan att behöva anstränga sig det minsta... (som t ex ta reda på fakta innan man köper en bil)

/Mattias

Saaboholic
3 129 Inlägg
22 mars 2011
1. Din förklaring/ beskrivning av det hela är helt klart förvirrande.
2. Jag förstod den ändå.
3. Din polare bör lära sig att granska uppgifterna ordentligt innan han köper bil nästa gång.
4. Nej det går inte att göra något så långt i efterhand. Däremot går det att anmäla för bedrägeri men då gäller det att ni har starka bevis som intygar det hela m.m.
5. Bilhandlare lämnar oftast en garanti på bilen, om inte jag misstar mig så kan man under garanti tiden även åberopa sånt här eftersom att den är tillför att se till att kunden är nöjd med sitt köp.

"Liberty of thought is the life of the soul"

Sök