3422
Sök

Nyinskaffad e30, behöver tips!

Santa's little helper
245 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
Hej
Som rubriken säger så har jag varit efter en 316i -89 (m40 motor).
Och jag har planerat att påbörja arbetet med denna under sommaren så nu vill jag bara se vad för tips ni har att erbjuda mig! Detta e mitt första "seriösa" projekt så (ja e bara en simpel bilmekaniker som har haft för lite pengar förut)
Tips får vara allt mellan himmel och jord!
Men själv har jag tänkt mig att hålla den lite "clean" eftersom diggar int pimp-my-ride looken på bilar.
men med maskin är jag öppen för alla förslag (dock helst inte någt överdrivet, utan en budget jag kan klara av)

Snabb information om bilen:
- Jag är andra ägaren av denna BMW, medrullad 240tkm, helt original dvs. inget borttaget elr ditlagat efter att den blev tillverkad, perfekt skick faktiskt, varje år har den blivit underredsbehandlad osv.
de vill säga en riktigt bra affär för min del!

Tack i förväg!

To-Do-List (Editerar gärna om ni kommer med nya idéer!)
- M-tech II Kit + Spoiler
- E30 AngelEyes
- Fälgar (Väntar och ser)
- Tona rutor
- Avgassystem
- Motorn (Väntar och ser)
- Rostlagning
- Lacka (Väntar och ser)

MvH ända från tomtelandet! - Tomas
Senast redigerat av tuomas (24 mars 2011)

551 Inlägg
22 mars 2011
http://i39.tinypic.com/116i1ia.jpg
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/3386/2561/33463780017_large.jpg

m-tech 2 paket på bilen skulle ju vara snyggt.

Haters gonna hate.

Santa's little helper
245 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
Jo det är faktiskt något jag har smyg kollat på nu, med tanke på att de e ganska clean som e exakt min stil (då det gäller e30's)

Tack för tipset!

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
22 mars 2011
Lite upplusning, inget nytt men bra att veta.
http://www.youtube.com/watch?v=6uT0WGHH … dded#at=17

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Santa's little helper
245 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
Jo har sett den, tack iallafall.

Saabifierad
2 031 Inlägg
22 mars 2011
Synd att sabba en E30 i fint skick, köp ett vrak istället och fixa till det smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Santa's little helper
245 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
^
Jo även sant, har faktiskt funderat lite på hur mycket jag vågar göra utan att "förstöra" den.
För håller nog med dig där men finns inga e30'n här i mina trakter så man tager vad man haver!

Men något måste ja ju nog ha att göra under sommaren eller hur? smile
(de e där ni kommer in, vill se va ni tycker att jag skall hitta på)
Senast redigerat av tuomas (22 mars 2011)

711 Inlägg
22 mars 2011
Mtech II, BBS RS, rostlagning och kanske en schyst lack (beroende på skicket) och sen är du hemma smile
Och en ordentlig motorservice förstås så att den rullar lika mycket till smile

Santa's little helper
245 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
-BBS RS, hur kunde jag glömma dom?! passar väldigt bra faktiskt så dom ska läggas på minnet.
-Rostlagningen hade jag nog planerat eftersom jag skall byta trösklarna (ända rosten jag funnit ännu, men mer norskt krom hittar jag vell förstås under resan som vanligt) så är inte i behov av att lacka om den ännu iallafall.
- motorservice ingår ju alltid vid nyköp så de var även tänkt, men frågan är ju om jag skall hitta på något skojj då man endå har upp den (de e där ni kommer in med era tips).

Tusen tack för tipset smile
Senast redigerat av tuomas (22 mars 2011)

711 Inlägg
22 mars 2011
Hmm. 316 kanske är lite tråkig (?), lyft i motorn från 318is?
Du kan ju jobba med drivlinan också, förstärka den. Sen lite väghållning (och då menar jag inte sänka den massor, utan bara ett bra kit med dämpare och coils) och kanske något trevlig avgassystem?

Angeleyes passar riktigt bra på E30 också, försök bara hitta ett par där själva ringen lyser vitt/blåvitt. Jag hade lite äldre angeleyes, där ringen lyste mer gult, såg tyvärr förbaskat tråkigt ut. Den ligger kvar under mina gamla bilder, tyckte den var underbart snygg och rå, du kanske får en gnutta inspiration smile

Santa's little helper
245 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
Jo men vill behålla motorn eftersom den är i så bra skick, inga läckage, knackar inte, service böckerna fulla osv. men håller med om att ja skulle vilja ha en 1,8a i den men vad skulle ja göra med 1,6an som ligger i då? lite oförskämt att låta den stå tycker man ju då den e i rätta skicket ännu.

Väghållningen e relativt bra för tillfället eftersom förra ägaren hade sin son att skaffa nya dämpare till den före den såldes, så han passa tydligen på att skaffa riktigt styva dämpare åt mig smile

AngelEyes ser sjukt bra ut, söker villt efter några härifrån men finns ju inga. några tips på sidor man kan hitta ett par för ett rimligt pris? (kollade även in din gamla, såg ju bra ut!)

Tack igen får man ju säga, inspiration blev det ju iallafall smile

711 Inlägg
22 mars 2011
Är du bosatt i Finland eller funkar svenska shoppar?
Jag tänkte köpa mina från SCStyling (fast till E34:an):
http://www.scstyling.com/
De hade ett par till E30:
http://www.scstyling.com/angel-eyes-bmw … -1554.aspx

Santa's little helper
245 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
Jo jag bor i Finland nu, men de finns ju post smile
tusen tack för länken du, Måste absolut beställas!

ps, va har du för e34? hade en själv förra sommaren som jag renoverade men sålde då den va klar pga. pengabrist.

Japanese Engineering
690 Inlägg
23 mars 2011
Som sagt M-Tech 2 paket med M-Tech vinge, nya fälgar kanske 17", låt ett proffs tona rutorna, sänk den lite, Hella black framljus, svart grill och ge den en "refresh" i lacken.

Motorn är det ingen ide att börja trimma på köp en M50B25 renovera med packningar,kolvar,stakar, ARP pinnbultar sedan så skaffar du dig ett turbo grenrör, turbo, intercooler etc och skaffar dig ett styrsystem som tex Autronic som inte är så dyrt.

Uttryckte mig kanske lite kortfattat men hoppas du förstått vad jag menar.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Santa's little helper
245 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
Här var de mycke på samma gång, de tycker vi om smile
kul att du nämnde toningen för de e nånting ja fick bekräftat om idag faktiskt, min kompis arbetar på en verkstad där dom tonar rutor åt bilar osv. så ja får komma in då jag har tid.
å med maskin så de lägger jag undan för tillfället för kan fan inte bestämma mig vad jag skulle göra med min nyvarande om jag smäller dit en ny.

jag kommer att adda en lista på ideér jag gillar mest högst upp, som kommer att editeras om något nytt dyker upp.

å Tack fö tipset smile

908 Inlägg
24 mars 2011
vet inte hur den ser ut inne i bilen annars kan du byta till skin säte och stolar eller lite sportigare stolar. sen finns de ögonlock oxå om du gillar det.

80 Inlägg
24 mars 2011
Om du vill hålla den ren och tysk så rekommenderar jag detta: http://www.schmiedmann.se
Senast redigerat av Fipo (24 mars 2011)

Santa's little helper
245 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
Davidklang;
Stolarna e fortfarande original från fabriken, dock utan slitage! så tror jag lämnar med dom en stund till.
kul att du drog upp ögonlock för har väntat på de, jag har väldigt svårt för å bestämma mig om ögonlock e rätt grejj på en E30? skulle vilja se va di tycker om de, för har talat lite med mina vänner å de tycker bara "Jomenvisst de e ju helt awsome!" men då igen, så säger dom till allt så litar inte direkt på deras råd.. Därför ja e här smile
Senast redigerat av tuomas (24 mars 2011)

Santa's little helper
245 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
Fipo;
Den sidan har jag koll på men tack iallafall smile å jo, de e jusst det jag är ute efter.. inget överdrivet Pimp-my-ride, vill inte förstöra en gammal hederlig E30!

80 Inlägg
24 mars 2011
tuomas skrev:
Fipo;
Den sidan har jag koll på men tack iallafall smile å jo, de e jusst det jag är ute efter.. inget överdrivet Pimp-my-ride, vill inte förstöra en gammal hederlig E30!

Gött smile....alltid gillat E30 Mtech II. Tycker du bör köra på som bild nr. 2 som p12 lade upp. Clean! wink

Sök