3336
Sök

Volvo 940 med nyare 300D

43 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
Hej, har fått tag i en volvo 940 sedan från 96.
Är väldigt förtjust i diesel men jag gillar inte direkt d24orna, Undrar då om det skulle kunna gå att få i en nyare 300D eller 250D utan några väldiga ingrepp, nån som vet nån som gjort nått liknande?
Och om det skulle vara några problem med att lådan skulle komma för långt bak osv, regbesiktning?
Har hört att nån slängt i 525tds i en 740 men inte sett det

MVH Alexander

5 111 Inlägg
22 mars 2011
Inte för att klaga, men varför inte köpa en W124 på en gång då, det är ju en bättre bil på många sätt.

43 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Inte för att klaga, men varför inte köpa en W124 på en gång då, det är ju en bättre bil på många sätt.

Jo det är klart men jag tycker om hur 940in ser ut och jag litar mer på en volvo när det gäller rost!
Annars tycker jag att om mercedes då jag haft det förut

5 119 Inlägg
22 mars 2011
Det är en BMW diesel i bilen på länken.. som svar på din fråga så tror ja du kommer stöta på ett stort problem med att sätta i den 300d i en 940 för så vitt jag vet har 300d tåget i framkant på motorn å Volvo i bakkant. Vet att de är svårt å få i en b230 i en 190 pga tåget. Men är möjligt att volvon har bättre plats framför motorbalken. Ingen fara att köpa 124a pga av rost.. är dom med alla bilar att dom går att hålla fina. Beror helt på hur man sköter dom. Har sj 2 rostfria:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

15 Inlägg
22 mars 2011
jo men han skrev att han har hört om 525tds motorer i 740, men inte sett nån de va därför ja länka den smile

17 Inlägg
23 mars 2011
de lät inte som ett litet pyssel tongue bättre å köpa en stjärna från början alex wink istället för å gömma stjärnan under huven! smile men de e GÖTT att du insett d24ans plats här i världen, hos bengt smile men iofs vör de fan fräsit me en 603a i en volvo , de kan ju inte va alls många som har det smile

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
23 mars 2011
mb_pucken skrev:
Det är en BMW diesel i bilen på länken.. som svar på din fråga så tror ja du kommer stöta på ett stort problem med att sätta i den 300d i en 940 för så vitt jag vet har 300d tåget i framkant på motorn å Volvo i bakkant. Vet att de är svårt å få i en b230 i en 190 pga tåget. Men är möjligt att volvon har bättre plats framför motorbalken. Ingen fara att köpa 124a pga av rost.. är dom med alla bilar att dom går att hålla fina. Beror helt på hur man sköter dom. Har sj 2 rostfria:-)

Oljetråget måste ju vara det minsta problemet då det går att modifiera utan några större ingrepp

Rock'n Roll

43 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
mb_pucken skrev:

okej jo ja vet att trågen sitter i framkant på mercedesdiesel, men skulle tycka att det skulle finnas plats framför balken men som sagt så har ja inte någon direkt erfarenhet av motorbyte men det är kul att höra om ja tänker som en idiot eller om de går att slutgöra smile
Jasså ja, 2 st? får gå in o kika på dom då, gillar ju helt klart mercedes men nu när jag fått en 940 helt gratis så började tankarna flöda!

43 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
granstr0m skrev:
de lät inte som ett litet pyssel tongue bättre å köpa en stjärna från början alex wink istället för å gömma stjärnan under huven! smile men de e GÖTT att du insett d24ans plats här i världen, hos bengt smile men iofs vör de fan fräsit me en 603a i en volvo , de kan ju inte va alls många som har det smile

nej det kan väl låta lite mycket men vafan sommarlovet är påväg o tid är fan det jag har, ska hör mig omkring etter ett garage o!
Ja men gratis 940 förfan simon wink Ja det vore väl häftigt o gömma en riktig best under huven på en volvo o alla förväntar sig en sketen d24 smile

43 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
TenZer skrev:
mb_pucken skrev:

Oljetråget måste ju vara det minsta problemet då det går att modifiera utan några större ingrepp

A det skulle jag också tycka, har ingen svets dock men har kompisar som kan detta bra smile

Forummoderator
18 013 Inlägg
23 mars 2011
Jag har inte en susning om sånt här! Men: Har en 300D utanför dörren hemma. Är det ngt du undrar över typ mått, placering av kringutr. osv. så kan jag hjälpa till och mäta inom rimliga gränser.

Mvh
Alex

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

43 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Jag har inte en susning om sånt här! Men: Har en 300D utanför dörren hemma. Är det ngt du undrar över typ mått, placering av kringutr. osv. så kan jag hjälpa till och mäta inom rimliga gränser.

Mvh
Alex

Fan va gulligt, antar att det är en nyare modell då? smile då skulle jag vilja veta längd och bredd på tråget och även höjd från lägsta till högsta punkt, samt vart motorfästena ska sitta på motorn. Ja får antagligen hem bilen på söndag så det är inge jätte brådska men väldigt snällt av dig, uppskattas! smile

43 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
även bredd på motorn om du har insug på alltså smile

Forummoderator
18 013 Inlägg
23 mars 2011
Kolla mina bilder på min 300D. Motorbilder. På lör kan det bli fler som du önskar. Då är kidsen hemma och kan hjälpa mig.

Mvh
Alex
Senast redigerat av Dieselsmurfen (23 mars 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

17 Inlägg
24 mars 2011
de e bar du åker öpp te fryksdalens å kollar på Fyd:n alexander se kan du mäta bäst du vill smile

43 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
granstr0m skrev:
de e bar du åker öpp te fryksdalens å kollar på Fyd:n alexander se kan du mäta bäst du vill smile

A men ja kommer dit om det är nått mer ja behöver mäta vettu ! smile

211 Inlägg
21 april 2011
men på bmw dieseln så sitter ju sumpen fram med på tråget och krockar med balken. hur har han gjort för att få det att passa där? antagligen gör man på samma sätt med merchan wink

Sök