2756
Sök

Saab 9000 2,3 16v misständer och går knappt

163 Inlägg
29 juli 2006
Trådstartare
Har en saab 9000 2,3 16v 91a som börjat krångla.
såg att check engine lampan började lysa när jag åkte från butiken igår kväll men då det bara var 200 meter kvar så körde jag på.
bilen gick helt normalt.
gick ut och startade bilen imorse och lampan lyser fortfarande, den går bra när man gasar till ca 4000rpm men när man släpper gasen och gasar till när den gått ner till ca 3000rpm så är det som att den sotar igen.
kör iväg en sväng och hoppas på att det ska gå till sig, var liknande för en polare men hans gick till sig.
kör ca 100 meter och den blir mer och mer orkelös, till slut så händer det inget när man gasar, dock finns tomgång men den bara poffar och har sig när man gasar, spelar ingen roll om man gasar mycket eller lite, snabbt eller länge.
efter ca en halv minut så dör bilen och startar inte när man gnuggar, dock så tänder den till ibland.
plockar upp stiften och de ser relativt okey ut.
check enginge lampan lyser hela tiden.
Ska kolla stiften men gör tydligen fel enligt en polare och jordar med stiften direkt mot toppen med di-kasetten.
kommer ingen gnista men det blir den där efterbränningen som ska rengöra stiften när man stänger bilen. den surrar och laddar upp och lämnade en stor gnisa efter sig.
mycket tacksam för hjälp då det är farsans bil :p

3 295 Inlägg
29 juli 2006
har du nån i närheten med en liknande bil så kan du ju alltid testa den di kassetten.. annars är det nog bara att handla en ny..  det verkar ju som om DI kassetten vore ihjäl..

163 Inlägg
29 juli 2006
Trådstartare
mmm... var min första tanke... den som sitter i nu är svart, ser inte ut som att den är lackerad.
Ska det vara den svarta eller? har för mig att det ska vara den röda på 91orna.
mvh/ jag

5 710 Inlägg
31 juli 2006
Westus skrev:
Ska det vara den svarta eller? har för mig att det ska vara den röda på 91orna.

Du har för dig så rätt smile även om det fungerar på din bil 91-92 att köra svart (ett undantag).
Har du möjlighet så provbyt DI:n och inhandla nya stift.

MVH Jonas
..............

Sök