3647
Sök

Bromspedal stenhård saab 9000

655 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
hej, starta bilen o skulle till garaget, då va bromspedalen stenhård, släppte nån sekund när ja körde iväg, men sen kom de tillbaka, nån som vet exakt vad felet är? mvh

655 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
Bytte säkring till abs pumpen, Och de fungerade ett tag. men nu smäller säkringen så fort ja sätter i en ny, och vrir på tändningen. vad kan felet vara?

63 Inlägg
10 april 2011
Vild gissning Men har du kollat så inte att vakuumslangen till broms klockan sitter på ordentligt.. hände något liknande med min då hade slangen hoppat av!

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
10 april 2011
wetese skrev:
Bytte säkring till abs pumpen, Och de fungerade ett tag. men nu smäller säkringen så fort ja sätter i en ny, och vrir på tändningen. vad kan felet vara?

Pumpmotorn håller på att dö, inte speciellt muntert att byta för det är trångt som fan.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

655 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
hotrodder skrev:
wetese skrev:

Pumpmotorn håller på att dö, inte speciellt muntert att byta för det är trångt som fan.

Okej! hur ser pumpmotorn ut? kanske lika bra att byta hela skiten? Har en från en 9000cs års 93. passar elr?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
10 april 2011
wetese skrev:
hotrodder skrev:
wetese skrev:

Okej! hur ser pumpmotorn ut? kanske lika bra att byta hela skiten? Har en från en 9000cs års 93. passar elr?

Stor som en colaburk sitter nere, bakom, under och längst in mot torpeden under bromshydraulikpaketet. En insexskruv (tror det är nr6) som sitter mer än jävligt till, lossa den och motorn e loss. Jag bytte på en -91 och då tog jag resolut och drog på ett hål med en dosfräs under plastinnerskärmen för att komma åt bättre.

Edit; Att byta hela paketet är mindre muntert med tanke på alla bromsrör och att hela bromsystemet måste luftas sedan med allt vad det innebär med fastrostade luftnipplar och huvudcylinder som riskera att dö. Byter du bara motorn behöver inte bromsystemet luftas.
Senast redigerat av hotrodder (10 april 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

655 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
hotrodder skrev:
wetese skrev:
hotrodder skrev:

Stor som en colaburk sitter nere, bakom, under och längst in mot torpeden under bromshydraulikpaketet. En insexskruv (tror det är nr6) som sitter mer än jävligt till, lossa den och motorn e loss. Jag bytte på en -91 och då tog jag resolut och drog på ett hål med en dosfräs under plastinnerskärmen för att komma åt bättre.

Edit; Att byta hela paketet är mindre muntert med tanke på alla bromsrör och att hela bromsystemet måste luftas sedan med allt vad det innebär med fastrostade luftnipplar och huvudcylinder som riskera att dö. Byter du bara motorn behöver inte bromsystemet luftas.

okejokej! är det den svarta behållaren? http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=228824

655 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
en fråga till , är denna samma på alla 9000? så de inte måste va från en aero, eller turbo. Funkar med en från en cs?

655 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
Glader92 skrev:
Vild gissning Men har du kollat så inte att vakuumslangen till broms klockan sitter på ordentligt.. hände något liknande med min då hade slangen hoppat av!

Då borde väl inte säkringar smälla?

655 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
wetese skrev:
hotrodder skrev:
wetese skrev:

okejokej! är det den svarta behållaren? http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=228824

Det är möjligtvis inte en torx den sitter med? mvh

655 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
Någon som haft samma problem??

Sök