3636
Sök

Coilovers fråga

63 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
#1
Har coilovers monterade på min bmw e36 touring.. Men det är på tok för låg bak. Skulle höja den och skruvade på själva muttern uppåt, men det blev ingen skillnad.. Fjädrarna kanske är kassa? kan man montera vanliga sänkningsfjädrar upptill den stötdämparen som sitter på?


Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
27 mars 2011
#2
Är du säkert på att den har justerbar höjd inställning bak?? För det finns vissa som är justerbara ihårdhet endast!

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

63 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
#3
aa det är jag säker på eftersom fjädern blir ju längre/kortare beroende på vilket håll man skruvar åt. Men är inte säkert på vilken håll man ska skruva om man ska höja den eftersom den nästan lägre när jag skruvade uppåt.


24 Inlägg
28 mars 2011
#4
forsmaan skrev:
aa det är jag säker på eftersom fjädern blir ju längre/kortare beroende på vilket håll man skruvar åt. Men är inte säkert på vilken håll man ska skruva om man ska höja den eftersom den nästan lägre när jag skruvade uppåt.

skruva neråt då wink

537 Inlägg
28 mars 2011
#5
oftast är det inte med fjädern du justerar höjden. Utan den nedre delen som sitter skruvad. du får alltså lossa på benet.  är du med hur jag menar?

LOSING is not an option... BIG TOYS R 4 BIG BOYS.

63 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#6
jag har fått såga bort muttern eftersom den va helt fast, hade bort hela gängstången om man säger så och tog med haknyckel , slog osv. Ingenting hjälpte. Så nu är fjädern högst upp , dock sjönk den ihop några mm till efter jag gjort detta , så gissar på att fjädrarna är slut. Fjädern och stötdämparen sitter vid varsin infästing. Kan man montera vanliga sänk fjädrar till den stötdämparen tro?


Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
29 mars 2011
#7
Lind4hl skrev:
om du sågat bort muttern, hur kan du då ha fjädern högst upp?

om det inte finns nån mutter så är fjädern högst upp mot fästet, eller?

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

185 Inlägg
29 mars 2011
#8
Om det såg ut som på bilden så skulle muttern skruvats nedåt mot markens riktning för att få den högre. Svaret på din andra fråga är ja. Det går utmärkt att köra på vanliga sänkningsfjädrar ist.
Senast redigerat av Slamd (29 mars 2011)


63 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#9
okej , ja det ser precis ut som på bilden , dock utan muttern nu hmm Så muttern skulle varit längst ner mot fjädern istället ? Går ju visserligen att svetsa dit den igen..


63 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#10
aha okej , kanske förklarade lite dåligt med. Men alltså ska muttern ner mot marken om jag ska höja upp bilen?


185 Inlägg
29 mars 2011
#11
forsmaan skrev:
aha okej , kanske förklarade lite dåligt med. Men alltså ska muttern ner mot marken om jag ska höja upp bilen?

Ja exakt som jag skrev ovan.


63 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#12
okej tackar för det !


63 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#13
vet ni om det är speciella fjädrar till touring?


KHRacing
29 mars 2011
#14
Lind4hl skrev:
En coilover justerar man alltid med muttern som håller fjädern, dvs fjädersätet.  sen att jag sett på vissa modeller av d2, ksport etc har en hylsa gängad på stötdämparkroppen som man kan gänga upp ner "för att justera höjd". min största gissning är att dom kan göra stötdämparkropparna mer kompitabla med flera bilar.
En coiloverstötdämpare höjer man alltså genom att skruva muttern uppåt..

Ditt påpekande stämmer ju inte för 5öre Lind4hl:

på riktigt coilovers så jusetrar man som du sade, på billiga gör man det genom att skruva fjädern upp -o-ner.

KHRacing
29 mars 2011
#15
Lind4hl skrev:
Lugn nu det jag menade som var fel sätt är detta sättet:

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 … Tq&t=1

Så som jag förstod det förklarade aigloow att man justerar på den delen som man skruvar fast i länkarmen..

coollugnt man smile

haha den bilden ser ut att ha varit min gamla bild på just mina först d2´s :-)


Sök