Det dom menar att du ska göra är att du tar en kabelstump (storlek och sånt spelar ingen roll, vanlig högtalarkabel duger bra) och skalar i båda ändar, ena änden sätter du mot jrod (stereons chassi t.ex.) och andra änden mot ytterhöljet på RCA kontakten (metalldelen som är runt mittpinnen).
Det dom menar att du ska göra är att du tar en kabelstump (storlek och sånt spelar ingen roll, vanlig högtalarkabel duger bra) och skalar i båda ändar, ena änden sätter du mot jrod (stereons chassi t.ex.) och andra änden mot ytterhöljet på RCA kontakten (metalldelen som är runt mittpinnen).
Okej tack för det utförliga svaret. men alltså med risk för att bli dumförklarad frågar jag nu om det är samma som lågnivån?
För det är ju en röd och en svart ingång från dom sen remoten, är det alltså jorden från chassit och sen till den svarta på lågnivån? :S gäller det för samtliga slutsteg isåfall då jag har 3 st.?
RCA är så vitt jag vet benämningen på kontakttypen, i bilen används den tillsammans med en kabel i vilken det skickas signaler med låg nivå på spänningen, därav namnet. Kopplingen ska göras vid huvudenheten, alltså stereon och det spelar ingen roll om du gör det på den röda (höger) eller svarta (vänster) kontakten.
RCA är så vitt jag vet benämningen på kontakttypen, i bilen används den tillsammans med en kabel i vilken det skickas signaler med låg nivå på spänningen, därav namnet. Kopplingen ska göras vid huvudenheten, alltså stereon och det spelar ingen roll om du gör det på den röda (höger) eller svarta (vänster) kontakten.
ahaa då det är bara att fästa en tex högtalarkabel utanpå metall ringarna runt själva in/uttagen låter kalas isåfall & ska testas snarast möjligt.
Korrekt, och sen andra änden mot jord. Om oljudet då försvinner så har du det vanligt förrekommande fenomentet bränd signaljord. Du bör då se över jorden till allt och därefter få huvudenhetens signaljord lagad-
Korrekt, och sen andra änden mot jord. Om oljudet då försvinner så har du det vanligt förrekommande fenomentet bränd signaljord. Du bör då se över jorden till allt och därefter få huvudenhetens signaljord lagad-
Precis det han på mds sa :S men vadå? hur fixar man den? kanske lättast att köpa ny enhet då eller?
Genom lödning, beroende på vad det är för märke på enheten så har du antingen en säkring som har brunnit eller så är det en kopparbana. Alternativt så kör du med den där kabeln mellan jord och RCA hela tiden. Oavsett hur du gör så bör du se över din jord först så du inte har sönder nåt mer!
Genom lödning, beroende på vad det är för märke på enheten så har du antingen en säkring som har brunnit eller så är det en kopparbana. Alternativt så kör du med den där kabeln mellan jord och RCA hela tiden. Oavsett hur du gör så bör du se över din jord först så du inte har sönder nåt mer!
okej men du kanske kan svara på en till fråga?
Dom senaste veckorna har den börjat spöka med att plötsligt stänga av sig när den är på. har blivit flest ggr när man åker på tex 3 eller 4:ans växel, sen bromsar man in & ska lägga i 1, eller 2:an då precis när man ska slänga i växeln tvär dör stereon och startar om sig direkt :S kan det oxå ha något att göra med jorden?
Det där lät...skumt! Men ja se över matningen till huvudenheten (både jorden och konstantplus samt tändningsplus).
haha ja riktigt konstigt Tänkte om det var något med jorden eftersom när man växlar och styr in spaken mot en växel så kanske den kom emot nå metall eller liknande och stereon vart hel knäpp? haha.
Får ta mig en noga granskning på den där maskinen inom kort. ska kolla över alla kablar & dylikt till steg osv.
Hoppas det fungerar. får hojta till om det löser sig.
Nu har jag testat jorda mina utgångar på stereon utan resultat har kollat över alla kablar osv och nu i bland om man har låg volym hör man det där "pipande" ljudet som blir högre när man varvar upp lite. bara i bland alltså som om lågnivåkablarna ligger nära ström kabeln.
Lågnivåkablarna går mitt i bilen längs golvet och strömmen går längs med sidan och allt ligger som det alltid gjort men nu för någon dag sedan lät det sådär. tror inte det låt någonting tex i går men ändå?
Fast det absolut viktigaste är ju att få bort knäpp ljudet mellan varje låtbyte. Något annat förslag på vad det kan vara eller vad man kan prova för att få bort det?
Nu har jag testat jorda mina utgångar på stereon utan resultat har kollat över alla kablar osv och nu i bland om man har låg volym hör man det där "pipande" ljudet som blir högre när man varvar upp lite. bara i bland alltså som om lågnivåkablarna ligger nära ström kabeln.
Lågnivåkablarna går mitt i bilen längs golvet och strömmen går längs med sidan och allt ligger som det alltid gjort men nu för någon dag sedan lät det sådär. tror inte det låt någonting tex i går men ändå?
Fast det absolut viktigaste är ju att få bort knäpp ljudet mellan varje låtbyte. Något annat förslag på vad det kan vara eller vad man kan prova för att få bort det?
Hej hej, väldigt längesen detta inlägg skrevs men frågar ändå, löste det sig och hur gjorde du då?