Vart går slangen från dumpventilen på en 850 T5?

urmakaren
29 mars 2011 · 59 Inlägg

Hejsan
Jag är en nybliven ägare av en volvo 850 T5 -95.
Efter lite närmare titt av motorutrymmet hittade jag två slangar som inte går nånstans. En från dumpventilen och en från insuget. Den från dumpventilen är igenpluggad och likaså den korta slangen som sitter på insuget.
Frågan är nu ifall den slangen från dumpventilen ska sitta sitta ihop med den på insuget eller finns det två slangar till som är avklippta och som jag inte hittar...?

http://img140.imageshack.us/img140/8190/sdc10302q.jpg

Uploaded with ImageShack.us
Här är slangen som sitter på dumpventilen (orginal turbo med integrerad dumpventil)

http://img851.imageshack.us/img851/3392/sdc10304.jpg

Uploaded with ImageShack.us
Här slangen som sitter på insuget.

Senast redigerat av urmakaren (29 mars 2011)

henne_svenne
29 mars 2011 · 668 Inlägg

Din dumme fan kunde ju frågat mig, dump proffset. wink

Nej men för att en dump ska funka måste du ha en slang från insuget.

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
henne_svenne
29 mars 2011 · 668 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Här har du bild hur det ska se ut. Det var ju den slangen som gjorde att inte dumpen på saaben funkade.

edit: detta är det ju som gör att din bil avger det där speciella ljudet när du släpper gasen, det är luften som studsar in mot impellerna. Precis som saaben lät innan när min dump inte heller funkade.

Senast redigerat av henne_svenne (29 mars 2011)

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Tunestream
29 mars 2011 · 265 Inlägg

Har du tittat under det stora "gasspjällsskyddet" du har under handen på första bilen? Där finns lite grejer att koppla slangar på.

Senast redigerat av Tunestream (29 mars 2011)

urmakaren
29 mars 2011 · 59 Inlägg

henne_svenne skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Här har du bild hur det ska se ut. Det var ju den slangen som gjorde att inte dumpen på saaben funkade.

edit: detta är det ju som gör att din bil avger det där speciella ljudet när du släpper gasen, det är luften som studsar in mot impellerna. Precis som saaben lät innan när min dump inte heller funkade.

Jo jag har sett denna bild men det är inte den enda slangen som går till insuget tyvärr...sad

urmakaren
29 mars 2011 · 59 Inlägg

Tunestream skrev:
Har du tittat under det stora "gasspjällsskyddet" du har under handen på första bilen? Där finns lite grejer att koppla slangar på.

aa jag har kollat där men det fanns inga klippta slangar där under yikes

henne_svenne
29 mars 2011 · 668 Inlägg

urmakaren skrev:

henne_svenne skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Här har du bild hur det ska se ut. Det var ju den slangen som gjorde att inte dumpen på saaben funkade.

edit: detta är det ju som gör att din bil avger det där speciella ljudet när du släpper gasen, det är luften som studsar in mot impellerna. Precis som saaben lät innan när min dump inte heller funkade.

Jo jag har sett denna bild men det är inte den enda slangen som går till insuget tyvärr...sad

Nej men det lär ju vara den sladden som kommer från dumpen som ska in i sladden som kommer från insuget

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
urmakaren
29 mars 2011 · 59 Inlägg

henne_svenne skrev:

urmakaren skrev:

henne_svenne skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Här har du bild hur det ska se ut. Det var ju den slangen som gjorde att inte dumpen på saaben funkade.

edit: detta är det ju som gör att din bil avger det där speciella ljudet när du släpper gasen, det är luften som studsar in mot impellerna. Precis som saaben lät innan när min dump inte heller funkade.

Jo jag har sett denna bild men det är inte den enda slangen som går till insuget tyvärr...sad

Nej men det lär ju vara den sladden som kommer från dumpen som ska in i sladden som kommer från insuget

ja jag är ganska säker på det men vill vara HELT säker innan jag krånglar med byte av slang å så för den är lite klurig att komma åt smile

henne_svenne
29 mars 2011 · 668 Inlägg

urmakaren skrev:

henne_svenne skrev:

urmakaren skrev:

Jo jag har sett denna bild men det är inte den enda slangen som går till insuget tyvärr...sad

Nej men det lär ju vara den sladden som kommer från dumpen som ska in i sladden som kommer från insuget

ja jag är ganska säker på det men vill vara HELT säker innan jag krånglar med byte av slang å så för den är lite klurig att komma åt smile

Ja du har nog rätt, men det är ju inte en sällsynt bil speciellt inte här på garaget.org så nån kan nog fan hjälpa dig.

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
urmakaren
29 mars 2011 · 59 Inlägg

henne_svenne skrev:

urmakaren skrev:

henne_svenne skrev:

Nej men det lär ju vara den sladden som kommer från dumpen som ska in i sladden som kommer från insuget

ja jag är ganska säker på det men vill vara HELT säker innan jag krånglar med byte av slang å så för den är lite klurig att komma åt smile

Ja du har nog rätt, men det är ju inte en sällsynt bil speciellt inte här på garaget.org så nån kan nog fan hjälpa dig.

hahah jo man tycker ju det! tongue

urmakaren
30 mars 2011 · 59 Inlägg

Men någon 850 T5 ägare i Sveriges rike kan väl tänka sig att masa ut till sin bil och kolla....XD
Hade verkligen uppskattat det!!

Crille88
30 mars 2011 · 1 353 Inlägg

gud alltså..
ryck loss stumpen som hänger på insuget, och tryck dit den förbannade slangen du håller i handen..
klart

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
henne_svenne
30 mars 2011 · 668 Inlägg

Jag håller med chrille åkt till biltema eller du kan till och med få vacumslang av mig och bara ta bort de där stumparna och tryck dit den nyal.

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Crille88
30 mars 2011 · 1 353 Inlägg

för att informera dig om lite så åker du för tillfället med pluggad avlastningsventil. och detta är inte bra av 2anledningar. dels så slår luften tillbaka i turbon istället för att cirkulera via ventilen, och dels så går din bil sämre eftersom du inte får laddtryck som du ska pga att de inte finns mottryck till avlastningsventilen och därmed varken tätar den eller dumpar som den ska..
så ut o ryck bort skiten o sätt dit dumpen så har du löst det..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Ricky
30 mars 2011 · 1 062 Inlägg

har du efter monterad dumpventil på bilen? som tex öppen, brukar sitta på något av tryck rören, en tankte som slog mej att den tidigare ägaren inte har köpt ett dumplocket och sätta för orginal dumpventilen , utan bara klippt och pluggat slangarna till den.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 mars 2011 · 13 806 Inlägg

om jag inte missminner totalt så är den vid insuget till en ventil som går vidare till kanisterburken

kan dock ha fel var ett tag sen jag kollade men en av slangaran som sitter just däromkring går till typ en evap ventil eller vad den kallas som sitter ovanpå kylaren vid reläna

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Crille88
31 mars 2011 · 1 353 Inlägg

Ricky skrev:
har du efter monterad dumpventil på bilen? som tex öppen, brukar sitta på något av tryck rören, en tankte som slog mej att den tidigare ägaren inte har köpt ett dumplocket och sätta för orginal dumpventilen , utan bara klippt och pluggat slangarna till den.

läs hans första inlägg..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Crille88
31 mars 2011 · 1 353 Inlägg

Growe skrev:
om jag inte missminner totalt så är den vid insuget till en ventil som går vidare till kanisterburken

kan dock ha fel var ett tag sen jag kollade men en av slangaran som sitter just däromkring går till typ en evap ventil eller vad den kallas som sitter ovanpå kylaren vid reläna

japp de stämmer, den tjocka går till evapen, men skit i det, det är den undre som ska gå till dumpen..

gör inte pojken förrvirrad mer än han redan är. och det märks att han är eftersom han överhuvudtaget måste starta en tråd för att fråga hur han ska göra med 2 avklippta slangar istället för o rycka loss och bara koppla på,
vidare kan man juh fråga sig va förra ägaren sysslade med som klippte... :S

Senast redigerat av Crille88 (31 mars 2011)

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
henne_svenne
31 mars 2011 · 668 Inlägg

Ricky skrev:
har du efter monterad dumpventil på bilen? som tex öppen, brukar sitta på något av tryck rören, en tankte som slog mej att den tidigare ägaren inte har köpt ett dumplocket och sätta för orginal dumpventilen , utan bara klippt och pluggat slangarna till den.

Den har enligt förra ägaren eftermonterad öppen dump.

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
henne_svenne
31 mars 2011 · 668 Inlägg

Crille88 skrev:

Growe skrev:
om jag inte missminner totalt så är den vid insuget till en ventil som går vidare till kanisterburken

kan dock ha fel var ett tag sen jag kollade men en av slangaran som sitter just däromkring går till typ en evap ventil eller vad den kallas som sitter ovanpå kylaren vid reläna

japp de stämmer, den tjocka går till evapen, men skit i det, det är den undre som ska gå till dumpen..

gör inte pojken förrvirrad mer än han redan är. och det märks att han är eftersom han överhuvudtaget måste starta en tråd för att fråga hur han ska göra med 2 avklippta slangar istället för o rycka loss och bara koppla på,
vidare kan man juh fråga sig va förra ägaren sysslade med som klippte... :S

Det är väl klart man undrar vart slangarna går! Om förra ägaren nu har eftermonterat en ny öppen dump, så varför skulle han då plugga igen slangen som är viktig för att dumpen ska funka?

Det sitter också en eftermonterad tryckmätare, både den och original tryck mätaren fungerar. På min 9000 fungerade inte värken dumpen eller (original) tryckmätare men jag böt slangen mellan dump och insug och då fungerade båda.

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang