4030
Sök

KöprRåd volvo 850 långmilare

62 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#1
Tjo.
Tänkte kolla med er om lite tips!
jag funderar byta min 945 Tic mot en 855 TDI! och det är min första TDI såna fall..
så tänkte höra med lite om dessa motorer osv!

visst dieselmotorerna brukar kunna gå rätt långt, men det jag tänker på är att jag har inte lust att få bli stående med bilen eftersom jag skall ha den o pendla med.

så hur är det med pumpen på 855 TDI som har rullat 55 tusen mil?
motorn är utbytt vid 40tusen mil. (säger dom)
hur är det med automatlådan? brukar dessa läcka eller nått?
brukar motorn börja läcka runt veven? eller dom kanske inte börjar läcka alls?
någon som har en cirkus när kamrems intervallen skall vara?

vad brukar dessa dra i milen?

självklart byter jag olja när jag kommer hem direkt! pga jag litar aldrig på förra ägaren med oljebyten osv.

någon som vet vad som brukar gå sönder?
Senast redigerat av Nisse-pisse (3 april 2011)

Forummoderator
18 008 Inlägg
30 mars 2011
#2
Du bör nog snarast redigera rubiken. Köpråd Volv... osv.


Min gamla sugdiesel klarar sådana sträckor lätt. Hade en V70 som rullat just 55000 mil. Motorn var prima skick men du ska se upp med Automaten! Den håller max 50000 mil för det mesta. Är den inte bytt hade jag backat på den affären. Min Automat var bytt vid 44-48 tmil nånstans, kommer inte ihåg.

På ålderns höst blir dessa maskiner gärna lite svårstartade. Det beror INTE på glödstiften! Spelar ingen roll vad säljaren säger. De ska rassla igång utan tvekan i plusgrader utan att glöda!

Mvh
Alexander


Edt: Min V70 aut TDi låg på 0.66 L/mil för det mesta.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (30 mars 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

62 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#3
Grattis till forumboderator! jag rekomenderade dig smile hehe
Du kan väl ändra trådnamnet?
okey. tack för infon.
du vet inte om dom brukar läcka olja? typ packboxen som dom gör på 960?
MVH

294 Inlägg
3 april 2011
#4
Min 855 tdi man. drar rätt lite, men det beror ju på körstil också.

Mitt rekord i snålkörning är 0,37, men då låg jag bakom långtradare osv.

Men ca 0,45/milen på 80-90vägar, och ungefär 0,55-0,65 på motorväg.

Bäst av allt är dock 0,7-0,8 Buskörning och "rekordfart" mellan städerna. motorväg i 180 så drar de runt 0,8.
Nu ska man ju inte köra så i sverige men de finns ju ett annat land.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

Skaune
3 april 2011
#5
Dieselsmurfen skrev:
Du bör nog snarast redigera rubiken. Köpråd Volv... osv.


Min gamla sugdiesel klarar sådana sträckor lätt. Hade en V70 som rullat just 55000 mil. Motorn var prima skick men du ska se upp med Automaten! Den håller max 50000 mil för det mesta. Är den inte bytt hade jag backat på den affären. Min Automat var bytt vid 44-48 tmil nånstans, kommer inte ihåg.

På ålderns höst blir dessa maskiner gärna lite svårstartade. Det beror INTE på glödstiften! Spelar ingen roll vad säljaren säger. De ska rassla igång utan tvekan i plusgrader utan att glöda!

Mvh
Alexander


Edt: Min V70 aut TDi låg på 0.66 L/mil för det mesta.

Igår sa du: "Med ett stort MEN då! Automaterna ger upp vid 35-45 tusen mil."
Idag: "Den håller max 50000 mil för det mesta"

Blir ju bättre o bättre lådorna! wink

Nä men hur lådan håller har ju med körstil, hur många sköljningar lådan fått, kvalitet på ATF oljan, om den dratt mycket släp/husvagn och vart bilen har rullat t.ex om det är i stan eller om bilen pendlat långsträckor!
tror inte man ska sätta nån maxgräns på lådorna, snarare försöka lista ut hur den gått, färg på oljan, slirar den, växlar den mjukt etc! en ny automat e ju inte särsklit dyr begagnad, bytet kostar ju lika lite som ett kopplingsbyte! fast man slipper betala för en ny koppling då! wink


glömmde tillägga att TDI:erna brukar vara svindyra i försäkring jämfört med en bensinerae de gånger jag har ringt o kollat! plus vägskatten som e dyr, så de blir till att köra mycket om den ekvationen ska gå ihopa!
Senast redigerat av Polestar (3 april 2011)

Forummoderator
18 008 Inlägg
3 april 2011
#6
Polestar skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Du bör nog snarast redigera rubiken. Köpråd Volv... osv.


Min gamla sugdiesel klarar sådana sträckor lätt. Hade en V70 som rullat just 55000 mil. Motorn var prima skick men du ska se upp med Automaten! Den håller max 50000 mil för det mesta. Är den inte bytt hade jag backat på den affären. Min Automat var bytt vid 44-48 tmil nånstans, kommer inte ihåg.

På ålderns höst blir dessa maskiner gärna lite svårstartade. Det beror INTE på glödstiften! Spelar ingen roll vad säljaren säger. De ska rassla igång utan tvekan i plusgrader utan att glöda!

Mvh
Alexander


Edt: Min V70 aut TDi låg på 0.66 L/mil för det mesta.

Igår sa du: "Med ett stort MEN då! Automaterna ger upp vid 35-45 tusen mil."
Idag: "Den håller max 50000 mil för det mesta"

Blir ju bättre o bättre lådorna! wink

Nä men hur lådan håller har ju med körstil, hur många sköljningar lådan fått, kvalitet på ATF oljan, om den dratt mycket släp/husvagn och vart bilen har rullat t.ex om det är i stan eller om bilen pendlat långsträckor!
tror inte man ska sätta nån maxgräns på lådorna, snarare försöka lista ut hur den gått, färg på oljan, slirar den, växlar den mjukt etc! en ny automat e ju inte särsklit dyr begagnad, bytet kostar ju lika lite som ett kopplingsbyte! fast man slipper betala för en ny koppling då! wink


glömmde tillägga att TDI:erna brukar vara svindyra i försäkring jämfört med en bensinerae de gånger jag har ringt o kollat! plus vägskatten som e dyr, så de blir till att köra mycket om den ekvationen ska gå ihopa!

Hmm. Inte helt konsekvent där. men om de normalt rasar vid 35-45 så gäller ju även max 50? Finns säkert nån som rullat upp mot de milen... Hehe.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Skaune
3 april 2011
#7
Dieselsmurfen skrev:
Polestar skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Du bör nog snarast redigera rubiken. Köpråd Volv... osv.


Min gamla sugdiesel klarar sådana sträckor lätt. Hade en V70 som rullat just 55000 mil. Motorn var prima skick men du ska se upp med Automaten! Den håller max 50000 mil för det mesta. Är den inte bytt hade jag backat på den affären. Min Automat var bytt vid 44-48 tmil nånstans, kommer inte ihåg.

På ålderns höst blir dessa maskiner gärna lite svårstartade. Det beror INTE på glödstiften! Spelar ingen roll vad säljaren säger. De ska rassla igång utan tvekan i plusgrader utan att glöda!

Mvh
Alexander


Edt: Min V70 aut TDi låg på 0.66 L/mil för det mesta.

Igår sa du: "Med ett stort MEN då! Automaterna ger upp vid 35-45 tusen mil."
Idag: "Den håller max 50000 mil för det mesta"

Blir ju bättre o bättre lådorna! wink

Nä men hur lådan håller har ju med körstil, hur många sköljningar lådan fått, kvalitet på ATF oljan, om den dratt mycket släp/husvagn och vart bilen har rullat t.ex om det är i stan eller om bilen pendlat långsträckor!
tror inte man ska sätta nån maxgräns på lådorna, snarare försöka lista ut hur den gått, färg på oljan, slirar den, växlar den mjukt etc! en ny automat e ju inte särsklit dyr begagnad, bytet kostar ju lika lite som ett kopplingsbyte! fast man slipper betala för en ny koppling då! wink


glömmde tillägga att TDI:erna brukar vara svindyra i försäkring jämfört med en bensinerae de gånger jag har ringt o kollat! plus vägskatten som e dyr, så de blir till att köra mycket om den ekvationen ska gå ihopa!

Hmm. Inte helt konsekvent där. men om de normalt rasar vid 35-45 så gäller ju även max 50? Finns säkert nån som rullat upp mot de milen... Hehe.

Jo, och oavsett vad känns de bättre o köpa en som inte gått så långt, men som funkar kalas bra!

62 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#8
det var ju just därför man vill veta om just 850 tdi s motorer som har rullat långt!

Skaune
3 april 2011
#9
Nisse-pisse skrev:
det var ju just därför man vill veta om just 850 tdi s motorer som har rullat långt!

alltså de e svårt, de e så individuellt, en motor kan ha rullat 20.000 ova helty slut, en annan 40.000 o gå kanon, hur den e körd, servad, kallstarter etc spelar in! jag hade hellre lyssnat ordentligt så att allt låter som de ska!
Jag har kört en v70 99a taxi BENSINARE som hade rullat 87.000 mil utan motorbyte eller nått! de du! och den rullar fortfarande och de vart många år sen! wink

Som jag sagt tidigare, kolla försäkringen, kolla skatten, kolla hur många mil du tänker köra etc och räkna på det om det lönar sig! många stirrar sig blinda på bränsleförbrulkningen, men de e inte allt! lite jobbigare när du ska ha tag på motordelar t.ex, inte lika lätt som på en bensinare som är sveriges vanligaste motor skulle jag tro! wink

62 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#10
en av dessa kostade 3500 cirkus i skatt, försäkring ca 4000. körning är väl cirkus 16 mil om dagen. nu kör jag med en bil som drar/drog 0,8-1,7 liter milen. beror på vad den känner för typ tongue

601 Inlägg
3 april 2011
#11
Dieselsmurfen skrev:
Polestar skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Du bör nog snarast redigera rubiken. Köpråd Volv... osv.


Min gamla sugdiesel klarar sådana sträckor lätt. Hade en V70 som rullat just 55000 mil. Motorn var prima skick men du ska se upp med Automaten! Den håller max 50000 mil för det mesta. Är den inte bytt hade jag backat på den affären. Min Automat var bytt vid 44-48 tmil nånstans, kommer inte ihåg.

På ålderns höst blir dessa maskiner gärna lite svårstartade. Det beror INTE på glödstiften! Spelar ingen roll vad säljaren säger. De ska rassla igång utan tvekan i plusgrader utan att glöda!

Mvh
Alexander


Edt: Min V70 aut TDi låg på 0.66 L/mil för det mesta.

Igår sa du: "Med ett stort MEN då! Automaterna ger upp vid 35-45 tusen mil."
Idag: "Den håller max 50000 mil för det mesta"

Blir ju bättre o bättre lådorna! wink

Nä men hur lådan håller har ju med körstil, hur många sköljningar lådan fått, kvalitet på ATF oljan, om den dratt mycket släp/husvagn och vart bilen har rullat t.ex om det är i stan eller om bilen pendlat långsträckor!
tror inte man ska sätta nån maxgräns på lådorna, snarare försöka lista ut hur den gått, färg på oljan, slirar den, växlar den mjukt etc! en ny automat e ju inte särsklit dyr begagnad, bytet kostar ju lika lite som ett kopplingsbyte! fast man slipper betala för en ny koppling då! wink


glömmde tillägga att TDI:erna brukar vara svindyra i försäkring jämfört med en bensinerae de gånger jag har ringt o kollat! plus vägskatten som e dyr, så de blir till att köra mycket om den ekvationen ska gå ihopa!

Hmm. Inte helt konsekvent där. men om de normalt rasar vid 35-45 så gäller ju även max 50? Finns säkert nån som rullat upp mot de milen... Hehe.

Min automatlåda har gått snart 53k mil, växlar än både framåt och bakåt! smile
Betalar 310kr/månad i helförsäkring med assistanstillval. Tycker jag är billigt
Senast redigerat av Pedaal (3 april 2011)

62 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#12
vilket bolag har du? jag kollade på länförsäkringar.se

62 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#13
jag vill ju inte lämna volvo. för ja tycker volvo är bra bilar! och bmw är ju ingen hitt häller för min plånbok!
men jag skall tareda på lite om den 850n TDI om den är långrullad osv..
Tacksam för ALLA svar! ju mer ni pratar om dessa ju mer lär jag mig smile

2 266 Inlägg
3 april 2011
#14
Automaten går dyrare än manuella lådan drygt en till två deciliter på blandad körning varför just en 850? finns ju s/v70s i samma prisklass går tystare och känns modernare än 850?
Skatten ligger runt 6300kr på v70, 5800kr på s70.

Inre drivknutarna blir slitna före dom yttre på automatarna tvärtom på manuella
Den får inte tveka på gaspådrag i motor eller lådan, lådan ska dra och lägga i nästa växel utan slir samt ska oljan vara röd men inte för röd för då kan ägaren ha fuskat till ett oljebyte precis innan du kollar på den brun eller svart då kan du kolla efter en annan bil alt, pruta hårt och åka hem chansa med att skölja lådan.

kamremmen tror jag ska bytas var 12000mil med vattenpumpsbyte varann gång, pumpremmen har kortare intervall men den håller.

jag har aldrig haft något ras eller annat fel på min eller sambon dieselar

De är alltid förra ägarn som är boven till de mesta på bilen så kolla alla servicear

svetsdiff !!!

Skaune
3 april 2011
#15
PMPerformance skrev:
Automaten går dyrare än manuella lådan drygt en till två deciliter på blandad körning varför just en 850? finns ju s/v70s i samma prisklass går tystare och känns modernare än 850?
Skatten ligger runt 6300kr på v70, 5800kr på s70.

Inre drivknutarna blir slitna före dom yttre på automatarna tvärtom på manuella
Den får inte tveka på gaspådrag i motor eller lådan, lådan ska dra och lägga i nästa växel utan slir samt ska oljan vara röd men inte för röd för då kan ägaren ha fuskat till ett oljebyte precis innan du kollar på den brun eller svart då kan du kolla efter en annan bil alt, pruta hårt och åka hem chansa med att skölja lådan.

kamremmen tror jag ska bytas var 12000mil med vattenpumpsbyte varann gång, pumpremmen har kortare intervall men den håller.

jag har aldrig haft något ras eller annat fel på min eller sambon dieselar

De är alltid förra ägarn som är boven till de mesta på bilen så kolla alla servicear

jag håller med dig om att v70 är en modernare bil! Priserna börjar på 17.000 och uppåt för en v70 diesel, 855 någon tusenlapp billigare. Men ifall oljan i lådan är lite ljusbrun röd, innebär det inte att den e slut! oljan blir sleten med tiden och lådorna bör spolas! e den däremot svart som du nämner är det att välja en annan, då e lamellpaketet på sista svängen, därav den svarta oljan!
Att säga att det alltid är förra ägaren som är boven till det mesta på bilen är ju att ta i, saker som pumpar etc kan gå sönder oavsett vem som kör och hur den behandlas, men nog som jag skrivit tidigare så har föregående ägare till bilen stor del i skicket!

2 266 Inlägg
3 april 2011
#16
Polestar skrev:
PMPerformance skrev:
Automaten går dyrare än manuella lådan drygt en till två deciliter på blandad körning varför just en 850? finns ju s/v70s i samma prisklass går tystare och känns modernare än 850?
Skatten ligger runt 6300kr på v70, 5800kr på s70.

Inre drivknutarna blir slitna före dom yttre på automatarna tvärtom på manuella
Den får inte tveka på gaspådrag i motor eller lådan, lådan ska dra och lägga i nästa växel utan slir samt ska oljan vara röd men inte för röd för då kan ägaren ha fuskat till ett oljebyte precis innan du kollar på den brun eller svart då kan du kolla efter en annan bil alt, pruta hårt och åka hem chansa med att skölja lådan.

kamremmen tror jag ska bytas var 12000mil med vattenpumpsbyte varann gång, pumpremmen har kortare intervall men den håller.

jag har aldrig haft något ras eller annat fel på min eller sambon dieselar

De är alltid förra ägarn som är boven till de mesta på bilen så kolla alla servicear

jag håller med dig om att v70 är en modernare bil! Priserna börjar på 17.000 och uppåt för en v70 diesel, 855 någon tusenlapp billigare. Men ifall oljan i lådan är lite ljusbrun röd, innebär det inte att den e slut! oljan blir sleten med tiden och lådorna bör spolas! e den däremot svart som du nämner är det att välja en annan, då e lamellpaketet på sista svängen, därav den svarta oljan!
Att säga att det alltid är förra ägaren som är boven till det mesta på bilen är ju att ta i, saker som pumpar etc kan gå sönder oavsett vem som kör och hur den behandlas, men nog som jag skrivit tidigare så har föregående ägare till bilen stor del i skicket!

Ja den svenska mackdiesel sliter på våra dieselpumpar. Nej lådan är inte slut på ljusbrun rödaktigt, Volvo har inget skrivet i sina serviceprotokoll om att lådorna ska sköljas om man är privatbilist, utan de får man själv säga till om.

Jag tycker själv att volvo 850/v70 diesel med automat är en ypperlig kombination

svetsdiff !!!

601 Inlägg
3 april 2011
#17
Nisse-pisse skrev:
vilket bolag har du? jag kollade på länförsäkringar.se

Jag har Solid försäkringar

Skaune
3 april 2011
#18
PMPerformance skrev:
Polestar skrev:
PMPerformance skrev:
Automaten går dyrare än manuella lådan drygt en till två deciliter på blandad körning varför just en 850? finns ju s/v70s i samma prisklass går tystare och känns modernare än 850?
Skatten ligger runt 6300kr på v70, 5800kr på s70.

Inre drivknutarna blir slitna före dom yttre på automatarna tvärtom på manuella
Den får inte tveka på gaspådrag i motor eller lådan, lådan ska dra och lägga i nästa växel utan slir samt ska oljan vara röd men inte för röd för då kan ägaren ha fuskat till ett oljebyte precis innan du kollar på den brun eller svart då kan du kolla efter en annan bil alt, pruta hårt och åka hem chansa med att skölja lådan.

kamremmen tror jag ska bytas var 12000mil med vattenpumpsbyte varann gång, pumpremmen har kortare intervall men den håller.

jag har aldrig haft något ras eller annat fel på min eller sambon dieselar

De är alltid förra ägarn som är boven till de mesta på bilen så kolla alla servicear

jag håller med dig om att v70 är en modernare bil! Priserna börjar på 17.000 och uppåt för en v70 diesel, 855 någon tusenlapp billigare. Men ifall oljan i lådan är lite ljusbrun röd, innebär det inte att den e slut! oljan blir sleten med tiden och lådorna bör spolas! e den däremot svart som du nämner är det att välja en annan, då e lamellpaketet på sista svängen, därav den svarta oljan!
Att säga att det alltid är förra ägaren som är boven till det mesta på bilen är ju att ta i, saker som pumpar etc kan gå sönder oavsett vem som kör och hur den behandlas, men nog som jag skrivit tidigare så har föregående ägare till bilen stor del i skicket!

Ja den svenska mackdiesel sliter på våra dieselpumpar. Nej lådan är inte slut på ljusbrun rödaktigt, Volvo har inget skrivet i sina serviceprotokoll om att lådorna ska sköljas om man är privatbilist, utan de får man själv säga till om.

Jag tycker själv att volvo 850/v70 diesel med automat är en ypperlig kombination

sen e de ju så också att de ibland förekommer de som "byter" oljan i lådan, dvs det i tråget och det gör tyvärr inte så stor nytta då skiten o restan av oljan måste ut! roll

2 266 Inlägg
3 april 2011
#19
Polestar skrev:
PMPerformance skrev:
Polestar skrev:

jag håller med dig om att v70 är en modernare bil! Priserna börjar på 17.000 och uppåt för en v70 diesel, 855 någon tusenlapp billigare. Men ifall oljan i lådan är lite ljusbrun röd, innebär det inte att den e slut! oljan blir sleten med tiden och lådorna bör spolas! e den däremot svart som du nämner är det att välja en annan, då e lamellpaketet på sista svängen, därav den svarta oljan!
Att säga att det alltid är förra ägaren som är boven till det mesta på bilen är ju att ta i, saker som pumpar etc kan gå sönder oavsett vem som kör och hur den behandlas, men nog som jag skrivit tidigare så har föregående ägare till bilen stor del i skicket!

Ja den svenska mackdiesel sliter på våra dieselpumpar. Nej lådan är inte slut på ljusbrun rödaktigt, Volvo har inget skrivet i sina serviceprotokoll om att lådorna ska sköljas om man är privatbilist, utan de får man själv säga till om.

Jag tycker själv att volvo 850/v70 diesel med automat är en ypperlig kombination

sen e de ju så också att de ibland förekommer de som "byter" oljan i lådan, dvs det i tråget och det gör tyvärr inte så stor nytta då skiten o restan av oljan måste ut! roll

Ja du då får man inte ur mycke olja

svetsdiff !!!

62 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#20
Ang jag jag tog en 850 o kolla ägarbyte med var pga jag hitta inga bilar i närheten i den prisklassen min bil är värd (just nu),eftersom jag inte sitter på en rikedom just nu var att jag skulle byta bort min mot en diesel då.
och jag hitta inga s/v70 dielsel för dom pengarna. utan alla låg på 20-30tusen i gbg trakten, jag har inte direkt lust att köra 40-50 mil o bara "kolla" och sedan kanske det inte blir av! tanken med det hela är att jag skall ha en diesel pga jag vill kunna pendla till göteborg varje dag billigt, och jag litar inte på så många andra märken...
Polaren köpte en Golf 3 tdi och körde ca 800 mil med den, sålde den och nya ägaren fick ras efter 1 vecka drykt. och vill säga att han köpte denna av företag och därav innan var 1 ägare o var gubbe.
men det har la inte riktigt med saken att göra kanske..

automat låda kan jag, iallafall från 900 serien, kör en sådan nu, kollar den 1 gång i veckan. färgen är fortfarande rätt färg och växlar väldigt fint, även om den har gått hårt ibland.
vet inte när min är bytt. men allt funkar fint iallafall och den har gått (bilen) 38500 ca vet inte om något är bytt med låda eller olja!
vet iallafall är bilen är ett Turbo PKT B230FT. hehe

något mer man bör veta ang S/V70 / 850 series bilar?
att inre drivknutar slits före utre på automat lådor visste jag inte..
är det samma på bensinmotorer också?


för mig spelar det ingen större roll om det är en sedan eller en kombi! gillar mer sedan faktiskt.

men ni tycker alltså man Absolut inte att man skall köpa en TDI om den har rullat längre än 35-40 tusen? om man vill ha ett hyfsat problemfritt ägande?


Sök