Phed skrev:
Notte skrev:
AirOne skrev:
Jag läser tidningar ja, men bara för att jag delar ut tidningar som "Dagens nyheter" och "Dagens Industri" så betyder det inte att jag sitter och lusläser dem.
Ännu mindre betyder det att andra läser dem. En del läser inte ens tidningar.
Vissa får informationen de behöver via den här sidan till exempel. Det är förmodligen inte många, men förmodligen är det vissa, och det är dem jag tänker på.
Tänk lite längre, det är det jag ber dig om.
Jag följer det regeringen pysslar med, det är en bra utgångspunkt. Och att läsa morgontidningar, inte kvällsdito. DN och DI är bra, försök att ta hem dem och SvD
Jag tycker man läser bättre på papper än skärmen, sedan finns det mesta på skärmen om man vill starta en tråd. Jag arbetar online i realtid med affärsnyheter, allt om Saab kommer in från flera håll i samma ruta.
För inte så länge sedan var de stora här Volvo och Saab, det känns trist om de försvinner.
Trots den påstådda kompetensen du besitter verkar du, likt många andra, totalt blunda för vad som egentligen sker i trollhättan och vad regeringen har haft för fingrar med i spelet.
http://www.gp.se/ekonomi/1.642602-pang- … ler-saabar Inte dagsfärsk, men det går spikrakt uppåt för saab nu, och enligt min lokala handlare är det ett jävla tryck på saabar nu, fler än förra året och det ska tydligen gälla hela landet.
I slutet på detta året kommer saabs nya 9-3, men innan dess nya 9-4x (som fått betyget bästa suv "stadsjeep" och prisas högre än volvos, bmw's, osv ditos). Om folk släpper sin inskränkta attityd till saab och kanske läser lite rapporter från SBP kanske det också säljs fler av dessa bilar som har mycket lägre felfrekvens än alla volvos, mercedes osv osv.
Sen att svara i en tråd om vad regeringen sysslar med och även använder det som en utgångspunkt när vi alla vet att det enda regeringen vill är att stänga ner saab, är lite skumt. Maud Olofsson har knappt lyft ett finger för fabriken.
Överentusiasm har Saab aldrig varit hjälpta av, Saab själva påstod att nya 9-3 kommer 2012 vilket möttes av skeptism då det är svårt att utveckla en modell på så kort tid även om man inte står på ruinens brant. Nu har Saab stått och verkligen vägt på kanten ett tag och till och med tillverkningen låg nere, och du tror Saab är redo att släppa nya 9-3 i höst?
Saab 9-4x har sagts vara märkets bästa bil hittills, men har också sagts vara mindre vass än tex. BMW´s befintliga X3 (2011). Här av till exempel Teknikens Värld:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 … /index.xmlTron på att Saab kan utveckla klassledande bilar med sin begränsade ekonomi är befängd, hade så varit fallet hade förstås Saab och dess personal varit uppköpt för länge sedan. Eller ni tror inte företag drivna av vinstintresse som dagens biltillverkare är intresserade av ett företag som kan utveckla lika bra produkter som de själva gör för kanske 10% av kostnaden de själva lägger ner?
Saab har (Av naturliga skäl) alltid legat efter, och rent logiskt finns det tre utvägar:
1. Volym, och en bra vinst per tillverkad bil förstås. Saab har försökt denna vägen i 20år, Muller siktar på 80.000 tillverkade bilar och misslyckas när det kanske behövs 500.000/år. Tror någon att premiumbilen Saab kommer lyckas? Det är mycket moment 22 då bra ekonomi krävs för att ge volymer och volym krävs för bra ekonomi, andra tillverkare har löst det tidigare men gör Saab så nu när konkurrensen är så hård?
2. Låg Volym och billiga bilar, mer passande för Saabs ekonomi att utveckla och en väldigt populär biltyp. Se hur Kia, Hyundai med flera, det vill säga enkla, billiga bilar, säljer! Tänk er samma typ av bilar fast med Saab´s karaktär istället för KIA/Hyundai´s brist på karaktär, vägen är oprövad men kan kanske fungera? Kan förstås leda till stora volymer, och andra typer av bilar, med tiden. Se åter igen på Kia, Hyundai med flera...
3. Konkurs.
Tycker åtminstone personligen det ämnet är mycket mer konstruktivt än att diskutera konspirationsteorier om att regeringen försöker få Saab nerlagt eller Muller och Anotovs bakgrunder, skall denna tråden älta det ännu en gång?