2907
Sök

Saab på fallrepet igen

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 juni 2011
#181
Notte skrev:
Som fd bilbolagsägare...

Har du sålt dina aktier? Jag är fortfarande delägare i bl a Ericsson.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 juni 2011
#182
Phed skrev:
Notte skrev:
AirOne skrev:

Jag läser tidningar ja, men bara för att jag delar ut tidningar som "Dagens nyheter" och "Dagens Industri" så betyder det inte att jag sitter och lusläser dem.
Ännu mindre betyder det att andra läser dem. En del läser inte ens tidningar.

Vissa får informationen de behöver via den här sidan till exempel. Det är förmodligen inte många, men förmodligen är det vissa, och det är dem jag tänker på.

Tänk lite längre, det är det jag ber dig om.

Jag följer det regeringen pysslar med, det är en bra utgångspunkt. Och att läsa morgontidningar, inte kvällsdito. DN och DI är bra, försök att ta hem dem och SvD smile Jag tycker man läser bättre på papper än skärmen, sedan finns det mesta på skärmen om man vill starta en tråd. Jag arbetar online i realtid med affärsnyheter, allt om Saab kommer in från flera håll i samma ruta.
För inte så länge sedan var de stora här Volvo och Saab, det känns trist om de försvinner.

Trots den påstådda kompetensen du besitter verkar du, likt många andra, totalt blunda för vad som egentligen sker i trollhättan och vad regeringen har haft för fingrar med i spelet.

http://www.gp.se/ekonomi/1.642602-pang- … ler-saabar
Inte dagsfärsk, men det går spikrakt uppåt för saab nu, och enligt min lokala handlare är det ett jävla tryck på saabar nu, fler än förra året och det ska tydligen gälla hela landet.

I slutet på detta året kommer saabs nya 9-3, men innan dess nya 9-4x (som fått betyget bästa suv "stadsjeep" och prisas högre än volvos, bmw's, osv ditos). Om folk släpper sin inskränkta attityd till saab och kanske läser lite rapporter från SBP kanske det också säljs fler av dessa bilar som har mycket lägre felfrekvens än alla volvos, mercedes osv osv.

Sen att svara i en tråd om vad regeringen sysslar med och även använder det som en utgångspunkt när vi alla vet att det enda regeringen vill är att stänga ner saab, är lite skumt. Maud Olofsson har knappt lyft ett finger för fabriken.

Överentusiasm har Saab aldrig varit hjälpta av, Saab själva påstod att nya 9-3 kommer 2012 vilket möttes av skeptism då det är svårt att utveckla en modell på så kort tid även om man inte står på ruinens brant. Nu har Saab stått och verkligen vägt på kanten ett tag och till och med tillverkningen låg nere, och du tror Saab är redo att släppa nya 9-3 i höst?

Saab 9-4x har sagts vara märkets bästa bil hittills, men har också sagts vara mindre vass än tex. BMW´s befintliga X3 (2011). Här av till exempel Teknikens Värld:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 … /index.xml

Tron på att Saab kan utveckla klassledande bilar med sin begränsade ekonomi är befängd, hade så varit fallet hade förstås Saab och dess personal varit uppköpt för länge sedan. Eller ni tror inte företag drivna av vinstintresse som dagens biltillverkare är intresserade av ett företag som kan utveckla lika bra produkter som de själva gör för kanske 10% av kostnaden de själva lägger ner?

Saab har (Av naturliga skäl) alltid legat efter, och rent logiskt finns det tre utvägar:

1. Volym, och en bra vinst per tillverkad bil förstås. Saab har försökt denna vägen i 20år, Muller siktar på 80.000 tillverkade bilar och misslyckas när det kanske behövs 500.000/år. Tror någon att premiumbilen Saab kommer lyckas? Det är mycket moment 22 då bra ekonomi krävs för att ge volymer och volym krävs för bra ekonomi, andra tillverkare har löst det tidigare men gör Saab så nu när konkurrensen är så hård?

2. Låg Volym och billiga bilar, mer passande för Saabs ekonomi att utveckla och en väldigt populär biltyp. Se hur Kia, Hyundai med flera, det vill säga enkla, billiga bilar, säljer! Tänk er samma typ av bilar fast med Saab´s karaktär istället för KIA/Hyundai´s brist på karaktär, vägen är oprövad men kan kanske fungera? Kan förstås leda till stora volymer, och andra typer av bilar, med tiden. Se åter igen på Kia, Hyundai med flera...

3. Konkurs.

Tycker åtminstone personligen det ämnet är mycket mer konstruktivt än att diskutera konspirationsteorier om att regeringen försöker få Saab nerlagt eller Muller och Anotovs bakgrunder, skall denna tråden älta det ännu en gång?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

214 Inlägg
6 juni 2011
#183
JAg var arbetslös när det började bli kris för SAAB och det i princip det enda jag gjorde var att kolla nyheterna och eftersom jag ägnade c:a 4-5 timmar om dagen till aktier + att jag har/haft X antal saabar så följde jag med intresse vad som hände med saab ganska noga ändå måste jag väl påstå.
Om vi snabbspolar till efter att det sket sig med koenigsegg och Antonov ville ta över så var det i princip det första Antonov sa att han hade för avsikt att bygga Saabar i Ryssland. Hur man nu kan ha missat ett sånt uttalande som det flesta i den här tråden verkar ha gjort iom att det stod troligtvis på löpsedlar och diskuterades vilt på diverse nyhetsprogram med expertkommentatorer bla i i "TV4 nyhetsmorgon" som jag följde mer eller mindre varje dag medans jag satt framför datorn och sökte jobb.
En nyare källa är ju den här:
http://www.industrinyheter.se/2010/03/a … i-ryssland

Om man tänker efter lite... Varför skulle Antonov vara intresserad av att ta över SAAB om det INTE varit för avsikten att bygga bilar i Ryssland? Antonov är inte dum och Ryssland har ju klart en potential.
Nu är ju Ryssland "speciellt" iom att man kan inte bara smälla upp en bilfabrik hur som helst och det finns en anledning till multinationella företag undviker Ryssland för att ha en större produktion.
Men om man som Antonov har högt uppsatta personer på sin "friendslist" så borde det funka.

Saab går med förlust så gott som varje år på 1990-2010 med undantag för 1994-1995 samt 2009
(2009 pga av http://www.dn.se/ekonomi/saab-automobile-gick-med-vinst ).
3 år av 20 är ganska dåligt men nu vet man ju inte om GM stal vinsten men iom att det inte finns något som helst bevis på att dom skulle gjort det så kan jag inte annat än lögnförklara dom påståendena.

http://www.dn.se/ekonomi/gm-lagger-ned-saab-automobile (läs "faktarutan" bredvid artikeln)

Elektriker
718 Inlägg
6 juni 2011
#184
Notte skrev:
M_Broberg skrev:
Notte skrev:
Muller har sugit ut Saab ganska bra redan, nu vill Antonov köpa ut fastigheterna och ha lånen kvar. Men dom ligger väl som säkerhet för lånen?

Muller har inte sugit ut saab, att saab går dåligt va la fan ingen nyhet? hmm

Muller har tömt Saab UK som hade stor kassa, till Spykers förluster. För dessa bravader har han tagit ut många miljoner till sig själv. Saab hade behövt dessa pengar nu, men Mulller köpte Saab med dess egna pengar. Trixiga snudd på olagliga transaktioner är Mullers specialitet sedan länge, i samarbete med Antonov. Därför tar allt lång tid att reda ut.
Staten och EIB har lånat pengar till Saab emot säkerheter som fastigheter mm. Antonov vill köpa loss säkerheter men behålla lånen, det går EIB inte med på, dom är affärsdrivande och inte politiska som regeringen. Om jag fatta det rätt

De va väl det man gjorde i Trustorhärvan i princip?
Och det är då långt ifrån lagligt i Sverige. Så en källa på det vore rätt kul å se faktiskt?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trustorh%C3%A4rvan

Som att kasta vatten i sjön.

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 juni 2011
#185
blixtn skrev:
Saab går med förlust så gott som varje år på 1990-2010 med undantag för 1994-1995 samt 2009(2009 pga av http://www.dn.se/ekonomi/saab-automobile-gick-med-vinst ).
3 år av 20 är ganska dåligt men nu vet man ju inte om GM stal vinsten men iom att det inte finns något som helst bevis på att dom skulle gjort det så kan jag inte annat än lögnförklara dom påståendena.

http://www.dn.se/ekonomi/gm-lagger-ned-saab-automobile (läs "faktarutan" bredvid artikeln)

Varför tror du det är enbart mellan de åren Saab har gått dåligt?

Varför tror du först flygvapnet sålde ut biltillverkningen, sen Scania, sen GM?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

214 Inlägg
6 juni 2011
#186
TurbOla skrev:
blixtn skrev:
Saab går med förlust så gott som varje år på 1990-2010 med undantag för 1994-1995 samt 2009(2009 pga av http://www.dn.se/ekonomi/saab-automobile-gick-med-vinst ).
3 år av 20 är ganska dåligt men nu vet man ju inte om GM stal vinsten men iom att det inte finns något som helst bevis på att dom skulle gjort det så kan jag inte annat än lögnförklara dom påståendena.

http://www.dn.se/ekonomi/gm-lagger-ned-saab-automobile (läs "faktarutan" bredvid artikeln)

Varför tror du det är enbart mellan de åren Saab har gått dåligt?

Varför tror du först flygvapnet sålde ut biltillverkningen, sen Scania, sen GM?

Varför det är mellan dom åren Saab går dåligt?
Vad vill du höra? Att Saab är ett skit företag som bör sättas i konkurs pga att dom är helt oförmögna att generera vinst? Dom (flygvapnet, scania och GM) sålde väl ut biltillverkningen för att den började/gick för  dåligt och dom hamnade på efterkälken mot andra biltillverkare.
Att Saab är ett förlust företag vet vi ju alla redan. Det är det väl ingen som säger nått om.
Frågan är ju varför man köper ett bolag som går så dåligt som just SAAB om man inte har andra planer för bolaget.

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 juni 2011
#187
blixtn skrev:
Varför det är mellan dom åren Saab går dåligt?
Vad vill du höra? Att Saab är ett skit företag som bör sättas i konkurs pga att dom är helt oförmögna att generera vinst? Dom (flygvapnet, scania och GM) sålde väl ut biltillverkningen för att den började/gick för  dåligt och dom hamnade på efterkälken mot andra biltillverkare.
Att Saab är ett förlust företag vet vi ju alla redan. Det är det väl ingen som säger nått om.
Frågan är ju varför man köper ett bolag som går så dåligt som just SAAB om man inte har andra planer för bolaget.

Därför att det fortfarande finns folk som tror att de kan få Saab att bli en riktig investering, en guldgruva.

Dock har ju historien hittills visat att så inte varit fallet, men antalet drömmare finns ändå kvar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

214 Inlägg
6 juni 2011
#188
TurbOla skrev:
blixtn skrev:
Varför det är mellan dom åren Saab går dåligt?
Vad vill du höra? Att Saab är ett skit företag som bör sättas i konkurs pga att dom är helt oförmögna att generera vinst? Dom (flygvapnet, scania och GM) sålde väl ut biltillverkningen för att den började/gick för  dåligt och dom hamnade på efterkälken mot andra biltillverkare.
Att Saab är ett förlust företag vet vi ju alla redan. Det är det väl ingen som säger nått om.
Frågan är ju varför man köper ett bolag som går så dåligt som just SAAB om man inte har andra planer för bolaget.

Därför att det fortfarande finns folk som tror att de kan få Saab att bli en riktig investering, en guldgruva.

Dock har ju historien hittills visat att så inte varit fallet, men antalet drömmare finns ändå kvar.

Antonovs far började i princip på noll, ändå lyckades han bygga upp ett ganska stort affärs imperium.
Antonov är inte dum när det gäller affärer och får han med sig SAABs varumärke till Ryssland så finns alla möjligheter att lyckas. Drömmare må han så vara, men han är betydligt bättre affärsman än vad du och jag är.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 juni 2011
#189
blixtn skrev:
TurbOla skrev:
blixtn skrev:
Varför det är mellan dom åren Saab går dåligt?
Vad vill du höra? Att Saab är ett skit företag som bör sättas i konkurs pga att dom är helt oförmögna att generera vinst? Dom (flygvapnet, scania och GM) sålde väl ut biltillverkningen för att den började/gick för  dåligt och dom hamnade på efterkälken mot andra biltillverkare.
Att Saab är ett förlust företag vet vi ju alla redan. Det är det väl ingen som säger nått om.
Frågan är ju varför man köper ett bolag som går så dåligt som just SAAB om man inte har andra planer för bolaget.

Därför att det fortfarande finns folk som tror att de kan få Saab att bli en riktig investering, en guldgruva.

Dock har ju historien hittills visat att så inte varit fallet, men antalet drömmare finns ändå kvar.

Antonovs far började i princip på noll, ändå lyckades han bygga upp ett ganska stort affärs imperium.
Antonov är inte dum när det gäller affärer och får han med sig SAABs varumärke till Ryssland så finns alla möjligheter att lyckas. Drömmare må han så vara, men han är betydligt bättre affärsman än vad du och jag är.

Oavsett vad diverse Saab-entusiaster idag försöker intala folk har företagets tidigare ägare knappast varit mindre kompetenta...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

214 Inlägg
6 juni 2011
#190
Rquired skrev:
blixtn skrev:
TurbOla skrev:

Därför att det fortfarande finns folk som tror att de kan få Saab att bli en riktig investering, en guldgruva.

Dock har ju historien hittills visat att så inte varit fallet, men antalet drömmare finns ändå kvar.

Antonovs far började i princip på noll, ändå lyckades han bygga upp ett ganska stort affärs imperium.
Antonov är inte dum när det gäller affärer och får han med sig SAABs varumärke till Ryssland så finns alla möjligheter att lyckas. Drömmare må han så vara, men han är betydligt bättre affärsman än vad du och jag är.

Oavsett vad diverse Saab-entusiaster idag försöker intala folk har företagets tidigare ägare knappast varit mindre kompetenta...

Nej, men affärsplanen har varit en annan.

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 juni 2011
#191
blixtn skrev:
Nej, men affärsplanen har varit en annan.

Ja, ingen annan har provat bygga bilar i Ryssland? wink

Och sen är det skillnad på Antonov och hans far, det är två olika personer.

Antonovs far byggde upp finansimperiet, men hur kapabel är sonen till att sköta det?
Har du kollat upp det?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Elektriker
718 Inlägg
6 juni 2011
#192
Att GM misskött Saab har väl vare rätt tydligt.

Ett tydligt exempel är ju 94X som GM bad Saab folk tillverka, och i samma sväng bygga liknande GM bil (kommer inte ihåg vilken?). När det sen börjar gå dåligt då ser GM till att strunta i å lansera 94X och bara släppa jänke modellen. Och nu när väl saab släpper sin "SUV" ja då är dom så fel i tiden de bara kan gå..

Rent allmänt (vet inte om det är GMs fel eller saab själva) så fattar jag inte varför man inte tillverkar mindre bilar? En idiot kan ju räkna ut att det är de som gäller.

Man släpper 95 sedan, när alla vet att folk vill ha 95 kombi... Fasiken gamla 93 säljer ju bättre än nya 95! Tror aldrig så vare fallet om man börjat med att släppa kombin..

Jag gillar saab å tycker det är nå charmigt över dem, men dom som sitter å läser av marknaden på GM/Saab måste vara rejält bakom flötet. Dom kanske anlitade samhall istället för Scb att för undersökningarna?

Sen angående Ryssland så tror jag GM inte hård lanserat Saab där.
Tror knappt dom lanserat sig själv så jänkare å ryssar inte går ihop.
Senast redigerat av monno (6 juni 2011)

Som att kasta vatten i sjön.

214 Inlägg
6 juni 2011
#193
TurbOla skrev:
blixtn skrev:
Nej, men affärsplanen har varit en annan.

Ja, ingen annan har provat bygga bilar i Ryssland? wink

Och sen är det skillnad på Antonov och hans far, det är två olika personer.

Antonovs far byggde upp finansimperiet, men hur kapabel är sonen till att sköta det?
Har du kollat upp det?

1) "Antonovs far byggde upp finansimperiet, men hur kapabel är sonen till att sköta det?"
Vad snackar du om? Vet du ens vem Vladimir Antonov är? Eller för den delen har gjort för att bygga upp sin/Antonov familjens ekonomi?

2) "Ja, ingen annan har provat bygga bilar i Ryssland?"
Jo, dom har provat att bygga bilar i Ryssland förr, men jämfört med dom märken som finns så är SAAB über kvalitet i jämförelse.
Samt, dom bilmärken som finns Lada, Volga är ju just inget att ha. Det finns ju anledning till att tom ryssar ratar dom inhemska märkena.

Jag är ingen fan av Saab längre, jag åker Volvo till vardags och BMW/Toyota & Dodge till "fint".
Saab gör inte roliga bilar längre helt enkelt. Men jag tycker det skulle vara tråkigt om SAAB försvann. Även om dom kanske skulle förtjäna att gå under.

Så den enda möjligheten (som jag ser det) för SAAB är ifall Antonov lyckas skapa en framtid på en annan marknad, för i Sverige passar dom inte riktigt längre.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 juni 2011
#194
monno skrev:
Att GM misskött Saab har väl vare rätt tydligt.

Ett tydligt exempel är ju 94X som GM bad Saab folk tillverka, och i samma sväng bygga liknande GM bil (kommer inte ihåg vilken?). När det sen börjar gå dåligt då ser GM till att strunta i å lansera 94X och bara släppa jänke modellen. Och nu när väl saab släpper sin "SUV" ja då är dom så fel i tiden de bara kan gå..

Rent allmänt (vet inte om det är GMs fel eller saab själva) så fattar jag inte varför man inte tillverkar mindre bilar? En idiot kan ju räkna ut att det är de som gäller.

Man släpper 95 sedan, när alla vet att folk vill ha 95 kombi... Fasiken gamla 93 säljer ju bättre än nya 95! Tror aldrig så vare fallet om man börjat med att släppa kombin..

Jag gillar saab å tycker det är nå charmigt över dem, men dom som sitter å läser av marknaden på GM/Saab måste vara rejält bakom flötet. Dom kanske anlitade samhall istället för Scb att för undersökningarna?

Sen angående Ryssland så tror jag GM inte hård lanserat Saab där.
Tror knappt dom lanserat sig själv så jänkare å ryssar inte går ihop.

9-4x är släkt med Cadillac SRX, men när den lanserades var det tänkt att Saab skulle läggas ner trots det visades 9-4x upp på mässor. Idag är den presenterad och hade säljstart strax innan 9-4x skulle lanseras i våras, sedan fick Saab ekonomiska problem men det kan knappast GM skyllas för.

Och 9-4x bör släppas snart, inte särskilt långt efter SRX och då är det Saab och inte GM som är skyldiga till fördröjningen?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
6 juni 2011
#195
TurbOla skrev:
blixtn skrev:
Varför det är mellan dom åren Saab går dåligt?
Vad vill du höra? Att Saab är ett skit företag som bör sättas i konkurs pga att dom är helt oförmögna att generera vinst? Dom (flygvapnet, scania och GM) sålde väl ut biltillverkningen för att den började/gick för  dåligt och dom hamnade på efterkälken mot andra biltillverkare.
Att Saab är ett förlust företag vet vi ju alla redan. Det är det väl ingen som säger nått om.
Frågan är ju varför man köper ett bolag som går så dåligt som just SAAB om man inte har andra planer för bolaget.

Därför att det fortfarande finns folk som tror att de kan få Saab att bli en riktig investering, en guldgruva.

Dock har ju historien hittills visat att så inte varit fallet, men antalet drömmare finns ändå kvar.

Har svårt att se något som är mer skuldsatt än vad Microsoft är värt att vara en potentiell guldgruva hmm

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 juni 2011
#196
blixtn skrev:
1) "Antonovs far byggde upp finansimperiet, men hur kapabel är sonen till att sköta det?"
Vad snackar du om? Vet du ens vem Vladimir Antonov är? Eller för den delen har gjort för att bygga upp sin/Antonov familjens ekonomi?

Snälla, upplys oss andra som inte gått hemma som arbetslösa och följt alla nyheter ang. Saab senaste åren?



Och vad jag menade med att ingen annan försökt bygga bilar i Ryssland, så syftar jag förstås på utländska aktörer, varför finns det inte GM, Ford, BMW, etc. fabriker i Ryssland?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

214 Inlägg
6 juni 2011
#197
TurbOla skrev:
blixtn skrev:
1) "Antonovs far byggde upp finansimperiet, men hur kapabel är sonen till att sköta det?"
Vad snackar du om? Vet du ens vem Vladimir Antonov är? Eller för den delen har gjort för att bygga upp sin/Antonov familjens ekonomi?

Snälla, upplys oss andra som inte gått hemma som arbetslösa och följt alla nyheter ang. Saab senaste åren?



Och vad jag menade med att ingen annan försökt bygga bilar i Ryssland, så syftar jag förstås på utländska aktörer, varför finns det inte GM, Ford, BMW, etc. fabriker i Ryssland?

När Antonov kom in i bilden så läste jag på ganska mycket om bla Akademkhimbank och utvecklingen till hans nuvarande Covers Group.
Men iom att du skrev:
"Antonovs far byggde upp finansimperiet, men hur kapabel är sonen till att sköta det?
Har du kollat upp det?"
Så låter det som att du tycker sonen har supit bort pengar och inte kan sköta ekonomin. Snacka om att vara ute och cykla. Har du ingen grund för det du skriver så låt bli att skriva då.

2)Och vad jag menade med att ingen annan försökt bygga bilar i Ryssland, så syftar jag förstås på utländska aktörer, varför finns det inte GM, Ford, BMW, etc. fabriker i Ryssland?

Jo, för att Antonov vet hur ryska marknaden funkar ganska bra. Antonov känner ganska många stora namn i Ryssland, namn som räknas därborta, och det är just det som krävs för att kunna lyckas i just Ryssland. Om man då förstås inte betalar ordentliga summor i mutor vilket dom andra bilmärken du nämner inte tycker är värt.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
6 juni 2011
#198
Sen tror jag att eftersom, USA och Ryssarna varit "fiender" under så länge att gemene amerikan hellre skulle köpa koreanskt än att köpa en GM bil tillverkad i ryssland, även om kvaliten skulle vara bättre än den är på amerikanska bilar(vilket inte är svårt att toppa).

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 juni 2011
#199
blixtn skrev:
Men iom att du skrev:
"Antonovs far byggde upp finansimperiet, men hur kapabel är sonen till att sköta det?
Har du kollat upp det?"
Så låter det som att du tycker sonen har supit bort pengar och inte kan sköta ekonomin. Snacka om att vara ute och cykla. Har du ingen grund för det du skriver så låt bli att skriva då.

Det är inte vad jag menar, men det är två olika saker att bygga upp ett imperium, och en annan sak att ärva det.

Det betyder inte att Antonov är dum, men han har inte hittills bevisat att han besitter samma egenskaper som sin far.
Alla människor kan göra misstag, alla människor gör misstag.
Finns en risk att detta är ett.

Men av någon märklig anledning verkar inte Antonov komma in på Saab-affären trots att han fått godkännande?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

214 Inlägg
6 juni 2011
#200
TurbOla skrev:
blixtn skrev:
Men iom att du skrev:
"Antonovs far byggde upp finansimperiet, men hur kapabel är sonen till att sköta det?
Har du kollat upp det?"
Så låter det som att du tycker sonen har supit bort pengar och inte kan sköta ekonomin. Snacka om att vara ute och cykla. Har du ingen grund för det du skriver så låt bli att skriva då.

Det är inte vad jag menar, men det är två olika saker att bygga upp ett imperium, och en annan sak att ärva det.

Det betyder inte att Antonov är dum, men han har inte hittills bevisat att han besitter samma egenskaper som sin far.
Alla människor kan göra misstag, alla människor gör misstag.
Finns en risk att detta är ett.

Men av någon märklig anledning verkar inte Antonov komma in på Saab-affären trots att han fått godkännande?

Alexander Antonov byggde stöttepelarna för familjens ekonomi, Vladimir byggde därifrån och uppåt. 1998 köpte Vladimir tillsammans med sin far Akademkhimbank. Efter det har Vladimir mångdubblat förmögenheten och utvecklats till en av Rysslands största. Men det är sant, utan sin far skulle han nog aldrig kunnat kommit så långt som han har gjort. Men han har ju inte sugit blod från sin far direkt, han har gjort många spektakulära affärer
http://www.bankir.nu/vladimir-antonov-rysk-affarsman/

"Det betyder inte att Antonov är dum, men han har inte hittills bevisat att han besitter samma egenskaper som sin far.
Alla människor kan göra misstag, alla människor gör misstag.
Finns en risk att detta är ett."

Ja, det finns risk att det kan bli ett stort misstag. Dyrt framför allt, men om det finns räddning för Saab så finns den i Ryssland.
Jag skulle aldrig köpa en SAAB pga dom har halkat så långt efter jämfört med andra biltillverkare samt pga alla "när läggs SAAB ner?" spekulationer så känns det väldigt osäkert att köpa en ny SAAB idag.
Men tänk om dom lyckas få till en tillverkning i Ryssland framgångsrikt så kan SAAB lätt bli Rysslands nya folkvagn för medelklassen.
Jag säger inte att kommer bli så, jag säger bara att det troligtvis är SAABs enda chans till överlevnad


Sök