3657
Sök

Volvo Amazon B20

4 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#1
hejsan!
jag har en volvo amazon med en B20 motor. jag har precis haft sönder motorn och planat toppen 4mm och nu startar den inte. där är gnista vid rätt tillfälle och där kommer bensin, förgasarna (dubbla dellorto 40or) är bestyckade precis innan jag rev motorn så den får lagom mycket bensin. motorn tänder hela tiden för varje varv den snurrar men den startar inte:/ hade varit underbart om någon hade något bra tipps om hur jag ska göra:) tack på förhand!!!


8 250 Inlägg
30 mars 2011
#2
Har du planat så mycket så kan det vara ide att prova med en annan inställning på tändningen. Och du har naturligtvis sett till att ventilspel och sånt är som det ska vara?


4 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#3
jag har provat vrida tändningen ett par gånger och ventilerna har jag kollat ca 5 gånger och där är spel på 0,4mm på alla. mycket konstigt allt pekar på att den borde starta.


8 250 Inlägg
30 mars 2011
#4
Provat att knacka ihop stiften lite?


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 mars 2011
#5
4mm planing går knappt med startmotorn tongue
Som tidigare sagt knacka ihop stiften lite, annars provar du att bogsera igång den.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

4 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#6
hur mycket mellanrum ska där vara på stiften? smile


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 mars 2011
#7
prova kring 0.5mm, det är svårt att få igång en så högkompad motor. Om det hjälper att knacka ihop stiften så behöver du fetare grejor på tändsidan.
Är du säker på att den snurrar fort nog? När min motor var nybyggd med ett komp kring 10,5-11 så orkade inte startmotorn när bilen var varm. Kompet i din motor lär vara i gränslandet för gatsoppa så om startmotorn, batteriet och batterikablarna inte är i närmast perfekt kondition så kan det bli jävligt svårstartat.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

21 761 Inlägg
30 mars 2011
#8
Har man originalstartmotor så kan den aldrig snurra "fort nog" på en B18/20 enligt mig. Långsammare startmotor får man söka efter. wink

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 mars 2011
#9
Drönirettab skrev:
Har man originalstartmotor så kan den aldrig snurra "fort nog" på en B18/20 enligt mig. Långsammare startmotor får man söka efter. wink

Så sant så, du skulle höra hur den låter på B30 tongue
Tips är att sno en start från en 740 eller liknande, gör en väsentlig skillnad om man har tillräckliga kablar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

21 761 Inlägg
30 mars 2011
#10
En gammal polare hade en 164 med B30A (bytte dock till insprutning, förknasarna glappade ruskigt) för länge sedan, den startmotorn snurrade på rätt hyfsat. smile

Min fars gamla Amazon med B18 har en utbytesstartmotor som egentligen passar till 240/740 (levererades fel), men den funkar fint och snurrar på som sjutton fastän det sitter originalkablar. Det karakteristiska "startmotorsoundet" för just B18/20 har definitivt försvunnit.

4 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#11
okej tack för tippsen:) men vilka stift ska man ha? för tillfället har jag NGK BP6 HS. finns de något som kanske är bättre?smile eller något annat så som ger bättre gnista?smile


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 mars 2011
#12
När det gäller stiften lär du nog få prova dig fram men det gäller väl att ha kalla stift i ditt fall. Med fetare grejor menade jag speciellt tändspolen. Köp en riktig högeffektspole typ Accel eller MSD.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök