3906
Sök

Volv motor 531 topp, förgasare. får den inte att gå.. HJÄLP!!!

114 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
hej, har en 531 topp som är portad planad, stora ventiler och kyrk 123kam. sitter dubbla SU 45:er på den med fullradie trattar. får den inte att gå, den startar precis men bara bluddar och skjuter. tändningen står bra och gasrarna lika så... ngn som har tips ? den går verkligen dåligt! något är verkligen fel !

1 758 Inlägg
31 mars 2011
Är kammen nollad som den ska? Kan vara värt att dubbelkolla! Inte helt ovanligt att märkningen inte är spot-on. Alltid bäst att mäta upp sånt själv på eftermarknadsgrejer.

114 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
schnauz skrev:
Är kammen nollad som den ska? Kan vara värt att dubbelkolla! Inte helt ovanligt att märkningen inte är spot-on. Alltid bäst att mäta upp sånt själv på eftermarknadsgrejer.

okej, den är trippel kollad och den står rätt. men tack ändå smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 april 2011
de är inte nedre remhjulet som har gett sig så kammen står fel?

då stämmer "Märkningarna" men kolvarna står fel i alla fall..
ställ vevmärkningen på 0:an ur med 1ans  stift å kolla att kolven står i övre dödläge.
lyft oljelocket å kolla så avgas/insugs nock står kl 10 respektive kl 14 på cylinder 1.

å sen kollar du om fördelarn står rätt samtidigt. inte ovanligt att remhjulen ger sig å då står man å tror remmen sitter rätt.. du har kanske varit så noggram men låter som de är bekymmret.
Senast redigerat av Xuri (1 april 2011)

114 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
Xuri skrev:

ställ vevmärkningen på 0:an ur med 1ans  stift å kolla att kolven står i övre dödläge.
lyft oljelocket å kolla så avgas/insugs nock står kl 10 respektive kl 14 på cylinder 1.

å sen kollar du om fördelarn står rätt samtidigt. inte ovanligt att remhjulen ger sig å då står man å tror remmen sitter rätt.. du har kanske varit så noggram men låter som de är bekymmret.

TACK SÅ JÄVLA MKT ! det var precis som du sa ! bytt det nu och fixat! nu går den som en klocka igen ! big_smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 april 2011
Volvo142turboo skrev:
Xuri skrev:

TACK SÅ JÄVLA MKT ! det var precis som du sa ! bytt det nu och fixat! nu går den som en klocka igen ! big_smile

hehe,,jag skulle "trimma" en gammel 745a jag hade..la i en ny kamaxel i den å vred på nyckeln...motorn gick 3 sek sen dog den å var ej startbar...jag hade fan inte rört nedre remhjulet å ändå dog remhjulet...kilen på vevaxeldrevet gick av och drevet snurrade på axeln..hur stor är sannolikheten att de händer när man byter kamaxel å inte rör skiten.... nu vet man bättre tongue

gött man kunde hjälpa nån

114 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
Xuri skrev:
Volvo142turboo skrev:
Xuri skrev:

hehe,,jag skulle "trimma" en gammel 745a jag hade..la i en ny kamaxel i den å vred på nyckeln...motorn gick 3 sek sen dog den å var ej startbar...jag hade fan inte rört nedre remhjulet å ändå dog remhjulet...kilen på vevaxeldrevet gick av och drevet snurrade på axeln..hur stor är sannolikheten att de händer när man byter kamaxel å inte rör skiten.... nu vet man bättre tongue

gött man kunde hjälpa nån

haha, okej. inte lätt wink jo tackar så mycket !

Sök