3906
Sök

Volv motor 531 topp, förgasare. får den inte att gå.. HJÄLP!!!

114 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#1
hej, har en 531 topp som är portad planad, stora ventiler och kyrk 123kam. sitter dubbla SU 45:er på den med fullradie trattar. får den inte att gå, den startar precis men bara bluddar och skjuter. tändningen står bra och gasrarna lika så... ngn som har tips ? den går verkligen dåligt! något är verkligen fel !

1 758 Inlägg
31 mars 2011
#2
Är kammen nollad som den ska? Kan vara värt att dubbelkolla! Inte helt ovanligt att märkningen inte är spot-on. Alltid bäst att mäta upp sånt själv på eftermarknadsgrejer.

114 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#3
schnauz skrev:
Är kammen nollad som den ska? Kan vara värt att dubbelkolla! Inte helt ovanligt att märkningen inte är spot-on. Alltid bäst att mäta upp sånt själv på eftermarknadsgrejer.

okej, den är trippel kollad och den står rätt. men tack ändå smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 april 2011
#4
de är inte nedre remhjulet som har gett sig så kammen står fel?

då stämmer "Märkningarna" men kolvarna står fel i alla fall..
ställ vevmärkningen på 0:an ur med 1ans  stift å kolla att kolven står i övre dödläge.
lyft oljelocket å kolla så avgas/insugs nock står kl 10 respektive kl 14 på cylinder 1.

å sen kollar du om fördelarn står rätt samtidigt. inte ovanligt att remhjulen ger sig å då står man å tror remmen sitter rätt.. du har kanske varit så noggram men låter som de är bekymmret.
Senast redigerat av Xuri (1 april 2011)


114 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#5
Xuri skrev:
de är inte nedre remhjulet som har gett sig så kammen står fel?

då stämmer "Märkningarna" men kolvarna står fel i alla fall..
ställ vevmärkningen på 0:an ur med 1ans  stift å kolla att kolven står i övre dödläge.
lyft oljelocket å kolla så avgas/insugs nock står kl 10 respektive kl 14 på cylinder 1.

å sen kollar du om fördelarn står rätt samtidigt. inte ovanligt att remhjulen ger sig å då står man å tror remmen sitter rätt.. du har kanske varit så noggram men låter som de är bekymmret.

TACK SÅ JÄVLA MKT ! det var precis som du sa ! bytt det nu och fixat! nu går den som en klocka igen ! big_smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 april 2011
#6
Volvo142turboo skrev:
Xuri skrev:
de är inte nedre remhjulet som har gett sig så kammen står fel?

då stämmer "Märkningarna" men kolvarna står fel i alla fall..
ställ vevmärkningen på 0:an ur med 1ans  stift å kolla att kolven står i övre dödläge.
lyft oljelocket å kolla så avgas/insugs nock står kl 10 respektive kl 14 på cylinder 1.

å sen kollar du om fördelarn står rätt samtidigt. inte ovanligt att remhjulen ger sig å då står man å tror remmen sitter rätt.. du har kanske varit så noggram men låter som de är bekymmret.

TACK SÅ JÄVLA MKT ! det var precis som du sa ! bytt det nu och fixat! nu går den som en klocka igen ! big_smile

hehe,,jag skulle "trimma" en gammel 745a jag hade..la i en ny kamaxel i den å vred på nyckeln...motorn gick 3 sek sen dog den å var ej startbar...jag hade fan inte rört nedre remhjulet å ändå dog remhjulet...kilen på vevaxeldrevet gick av och drevet snurrade på axeln..hur stor är sannolikheten att de händer när man byter kamaxel å inte rör skiten.... nu vet man bättre tongue

gött man kunde hjälpa nån


114 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#7
Xuri skrev:
Volvo142turboo skrev:
Xuri skrev:
de är inte nedre remhjulet som har gett sig så kammen står fel?

då stämmer "Märkningarna" men kolvarna står fel i alla fall..
ställ vevmärkningen på 0:an ur med 1ans  stift å kolla att kolven står i övre dödläge.
lyft oljelocket å kolla så avgas/insugs nock står kl 10 respektive kl 14 på cylinder 1.

å sen kollar du om fördelarn står rätt samtidigt. inte ovanligt att remhjulen ger sig å då står man å tror remmen sitter rätt.. du har kanske varit så noggram men låter som de är bekymmret.

TACK SÅ JÄVLA MKT ! det var precis som du sa ! bytt det nu och fixat! nu går den som en klocka igen ! big_smile

hehe,,jag skulle "trimma" en gammel 745a jag hade..la i en ny kamaxel i den å vred på nyckeln...motorn gick 3 sek sen dog den å var ej startbar...jag hade fan inte rört nedre remhjulet å ändå dog remhjulet...kilen på vevaxeldrevet gick av och drevet snurrade på axeln..hur stor är sannolikheten att de händer när man byter kamaxel å inte rör skiten.... nu vet man bättre tongue

gött man kunde hjälpa nån

haha, okej. inte lätt wink jo tackar så mycket !


Sök