3394
Sök

Konstigt ljud bakifrån

8 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
Min bil låter konstigt baktill någonstans, kanske från höger bakhjul, men det är jag osäker på.

Jag hade kört lite i stan och sedan parkerat. När jag började backa ut från parkeringen lät det konstigt, och sedan fortsatte det så. Det låter lite rasslande typ. Mest när jag svänger åt vänster men även när jag kör rakt fram. Inte hela tiden dock, utan det kommer och går lite. När jag svänger måttligt åt höger blir den tyst, men svänger jag mycket åt höger knakar det (Typ vid fullt rattutslag för att parkera). Hastigheten verkar inte spela så stor roll. Möjligen låter den mer när jag kör sakta, men det är också då jag svänger mest.

Bilen är framhjulsdriven (så den har väl inga drivknutar bak?), nybesiktigad och har nya bromsar bak (skivor + belägg). Även nya handbromsvajrar.
Jag har läst att dåligt hjullager ska låta något åt det hållet, men mitt verkar inte bli värre vid högre hastigheter som jag läst att det ska bli då.
Accelerering och inbromsning påverkar inte ljudet.

Kan ni vara snälla och upplysa mig om att det är något som är billigt att laga, och inte hjullagret? (Nytt kostar 2700 kr till min bil, och jag har precis lagat den för drygt 5000 kr. Snart skrotar jag skiten istället).

Sök