2649
Sök

Abs och anti-spinn slutat fungera på min Volvo 855 t5 -94

124 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#1
Hej!
Absen och anti-spinnen funkar ej på min 855 t5 -94 tror det är ngn av abs givarna som är kass men hur testar man att dom inte funkar eller måste man köpa nya och testa sig fram? Stort behov av tips och råd

MVH Jacob

Forummoderator
26 344 Inlägg
3 april 2011
#2
Lyser lamporna samtidigt för dig menar du? ABS och TRACS?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

124 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#3
Ja det gör dom och jag har testat anti-spinnen och Abs-en.. dom funkar ej

Forummoderator
26 344 Inlägg
3 april 2011
#4
Lyser dom konstant eller ibland?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

124 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#5
det som är det konstiga.. dom lyser lite när dom vill, förstår inte varför.

R som i Robban....
122 Inlägg
3 april 2011
#6
lödningarna i ABS-boxen är ett hett tips att kolla smile


Forummoderator
26 344 Inlägg
3 april 2011
#7
RoobsteR skrev:
lödningarna i ABS-boxen är ett hett tips att kolla smile

Precis.
Och kollar trådskaparen upp problemet och kollar med diagnosuttaget, så kommer höger bak att fela enligt den. Men alla givare är hela.

Ny box, eller prova att löda om den du har.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

124 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#8
hur mkt går en ny box på då?

Forummoderator
26 344 Inlägg
3 april 2011
#9
Yacco skrev:
hur mkt går en ny box på då?

http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvo/ … index.html

Runt 3900:- på Vparts.

Bra mycket krångligare - men mycket billigare - att löda om den befintliga.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

124 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#10
men lambda sonden och service lampan lyser också lite när dom vill.. vet ni vad det kan bero på?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
3 april 2011
#11
Yacco skrev:
men lambda sonden och service lampan lyser också lite när dom vill.. vet ni vad det kan bero på?

Allt mellan himmel å jord..

Kolla felkoder.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

124 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#12
ska göra det

113 Inlägg
4 april 2011
#13
Jag har exakt samma fel på min 850r att abs och antispin men den har varit inne på bilia och bytt boxen och någon givare men felet kom tillbaka så det måste vara något glapp i givare eller box hmm

723 Inlägg
4 april 2011
#14
Så nu när min ABS lampa har börjat lysa och får felkod på H Bak givare så är det alltså boxen jag ska undersöka först?

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

297 Inlägg
4 april 2011
#15
Glimbrink skrev:
Så nu när min ABS lampa har börjat lysa och får felkod på H Bak givare så är det alltså boxen jag ska undersöka först?

Givarna går att mäta upp manuellt med mätinstrument. Mät upp och kolla om den är hel.


35 Inlägg
4 april 2011
#16
Jag hade samma problem på min bil. Den tidigare ägaren hade fått för sig att han skulle justera handbromsen och försökte göra detta med en stor skruvmejsel. Det slutade med att han bröt sönder givaren på ena bakhjulet. Jag bytte båda bakre givarna och sedan dess har allt gått kanon. Det kan vara värt att kolla på! smile

311 Inlägg
4 april 2011
#17
Löda om boxen är det lättaste (och billigaste) att börja med eftersom det är ett vanligt fel.
Det som händer är att lödningarna på kretskortet skakar/vibrerar/ärgar så att det bildas sprickor i lödningen.
Det i sin tur gör att ibland får dom kontakt och ibland inte.
Det är bara att värma med en lödpenna på lödningarna som sitter på kretskortet.
Man kan ibland behöva ha på lite extra lödtenn samtidigt.
Inte speciellt svårt


124 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#18
tack så mycket ska ut och kolla detta direkt! smile

Forummoderator
26 344 Inlägg
4 april 2011
#19
kajc skrev:
Löda om boxen är det lättaste (och billigaste) att börja med eftersom det är ett vanligt fel.
Det som händer är att lödningarna på kretskortet skakar/vibrerar/ärgar så att det bildas sprickor i lödningen.
Det i sin tur gör att ibland får dom kontakt och ibland inte.
Det är bara att värma med en lödpenna på lödningarna som sitter på kretskortet.
Man kan ibland behöva ha på lite extra lödtenn samtidigt.
Inte speciellt svårt

Nej det jobbigaste med det hela är väl själv ur och imonteringen av boxen.
Sitter lite jobbigt till, plus att man måste ha en 7:as torx för att få den lös.
Sen att dela på själva boxen för att komma åt inandömet, var väl inte det enklaste heller.

Men allt är ju gjort på en dag i alla fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

311 Inlägg
4 april 2011
#20
Jodå, som AirOne säger, att få ut boxen är väl det största jobbet.
Samtidigt kan det vara värt jobbet och tar man det lugnt och inte stressar brukar det gå bra smile



Sök