3113
Sök

Behöver hjälp med försäkringsfråga, stulna fälgar.

Skaune
8 april 2011
Trådstartare
Hej!

Min bror har hamnat i ett knepigt läge,, han har blivit utsatt för div stölder på hans bilar, för 9-10 månadersen så stals hans original fälgar på hans dåvarande bil, försäkringsbolaget leverarade nya mot en självrisk på 1500:-. han hade de i nån månad innan de vart dags för vinterdäck, sen stal dom fälgarna i hans kälare denna gången, ny självrisk på 1500:- och så fick han nya levererade för nån vecka sen, sen för en ca 2 veckor sen stal dom vinge och vind avisare, så nu väntar en ny självrisk på 1500:-.

Idag fick han ett samtal från verkstan som levererat fälgarna första gången att d kräver han på 6200:- eftersom hans försäkringsbolag kräver verkstaden på den summan för att fälgarna var gamla och man får räkna av på slitage etc?

saken är den att fälgarna var fina, osäker om de ens var från när bilen var ny? men iaf, kan försäkringsbolag/verkstaden komma så här 9-10 månader i efterhand med en faktura på 6200:- pga av slitage? har aldrig hört nått liknande!

Och om de anser att de skulle ha dratt av för slitage så skulle de väl göras direkt när han informerades om självrisken etc? då hade brossan sagt nej tack för några 7700:- (6200+1500 sjr) hade han inte!

Vad kan han göra? detta kan ju inte få lov o ske?
Har försäkringsbolagen rätt att göra så här, leverara nya "delar" informera om självrisk, ta betalt, komma nästan 10 månader o säga "vi vill ha 6200:- bla bla bla för slitaget" ?

345 Inlägg
8 april 2011
Satt fälgarna på bilen när dom stals?

Supra Club Sweden

Skaune
8 april 2011
Trådstartare
RoberthR skrev:
Satt fälgarna på bilen när dom stals?

Första gången ja, och det är även för dessa de vill ha pengar tillbaka på!

8 253 Inlägg
8 april 2011
Sånt där finns att läsa i villkoren. Där brukar det stå hur mycket dem räknar av på värdet pga ålder. Så steg 1 är väl att läsa igenom villkoren. Steg 2 är att ringa till försäkringsbolaget och aktuell handläggare och höra varför det blivit såhär. Och sen är det väl dags att fundera på vad man ska göra.

1 853 Inlägg
8 april 2011
Jag är lite intresserad av vilket bolag det är, om du vill berätta det vill säga ?

/mvh soyd

Skaune
8 april 2011
Trådstartare
soyd skrev:
Jag är lite intresserad av vilket bolag det är, om du vill berätta det vill säga ?

/mvh soyd

tyvärr, vill inte hänga ut något bolag, vill bara veta om det är rätt av dem eller fel!
Har de rätten på sin sida har de inte gjort nått fel, men jag vill bara veta OM de kan göra så!

345 Inlägg
8 april 2011
Var bilen helförsäkrad när fälgarna stals så ska det gå på försäkringen om inte bilen stod på pallbockar villsäga...

Supra Club Sweden

Skaune
8 april 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Sånt där finns att läsa i villkoren. Där brukar det stå hur mycket dem räknar av på värdet pga ålder. Så steg 1 är väl att läsa igenom villkoren. Steg 2 är att ringa till försäkringsbolaget och aktuell handläggare och höra varför det blivit såhär. Och sen är det väl dags att fundera på vad man ska göra.

jo men om fallet är så, borde inte detta informerats direkt, för att komma ca 10 månader efteråt känns ju lite som fel?
vad jag menar är att han borde då ju haft chansen att tacka nej eftersom det blev för dyrt, nu fick han inte den chansen utan bara en uppmaning till att betala plötsligt!
Senast redigerat av Polestar (8 april 2011)

Skaune
8 april 2011
Trådstartare
RoberthR skrev:
Var bilen helförsäkrad när fälgarna stals så ska det gå på försäkringen om inte bilen stod på pallbockar villsäga...

nej dom satt på bilen, han fick nya, men de e ju inte de som är problemet, problemet är ju att de plötsligt vill ha 6200:- till!

8 253 Inlägg
8 april 2011
Polestar skrev:
Marlboroman skrev:

jo men om fallet är så, borde inte detta informerats direkt, för att komma ca 10 månader efteråt känns ju lite som fel?

Säger inte att det är rätt, men det han lär göra ärju att ringa till försäkringsbolaget och höra varför det kommer ett krav nu och inte då eftersom dem rimligen borde ha krävt bealt redan då. För utan att veta vilket bolag och vilken försäkring han har så är det ju omöjligt att veta vad som gäller i hans fall.

8 253 Inlägg
8 april 2011
Kom att tänka på det, fyllda han i formuläret med skick på sakerna dem brukar kunna skicka ut? Kan vara nåt sånt som klickat..?

643 Inlägg
8 april 2011
När de plockade fälgarna på min S3a så fick jag fylla i ett forumlär med vad det kosta med däck+fälg och sedan fick jag tillbaks vad de är berädda att ge mig efter avdrag ( år + slitage ). Men allt detta gjordes INNAN jag fick ut nytt för du skall först godkänna deras uträkningar. smile
Senast redigerat av Evets (8 april 2011)

213 Inlägg
8 april 2011
Varför känns  detta som att verkstan vill tjäna lite mer pengar.
För kravet ska komma från försäkrings bolaget och inte från verkstan.
Är ju rätt dumt att blanda in en mellan hand i det hela.
Ring försäkrings bolaget och fråga vad det håller på med.
Vad vet det för fälgar igentligen ?
Kan ju knappats varit vanliga 16" fälgar.

Jag tror det ligger ne hund begraven.

Skaune
8 april 2011
Trådstartare
nu fick jag precis lite mer information från brossan, tydligen har inte försäkringsbolaget gjort nått fel alls, han har angett till dom att de vart minst 5mm kvar på däcken osv, men verkstan vart så snabba med att leverera helt nya däck o fälg, vilket försäkringbolaget inte velat, då med tanke på slitage etc, så nu när verkstan upptäckt att de bara fått betalt för en viss del av de nya fälgar+däck av förs.bolaget så kräver dom min bror nu på pengarna. Men brossan har ju fortfarande inte gjort nått fel, han har ju angivit hur mycket däck de va kvar etc, men ska nu betala för någon annans misstag? aja känns som att han får ta till rättslig hjälp istället!
Så summan av de hela är ju att försäkringsbolaget iaf INTE gjort nått fel! wink

213 Inlägg
8 april 2011
Då är det bara att tjata på däck firman och fråga varför han ska drabbas av deras fel.

Skaune
8 april 2011
Trådstartare
Jani Hast skrev:
Då är det bara att tjata på däck firman och fråga varför han ska drabbas av deras fel.

precis min tanke, e dom så snabba att lev utan att ta reda på hur mycket f-bolaget vill ersätta ska ju inte han bli drabbad!

OEM Rox
245 Inlägg
8 april 2011
Skönt att de klara upp sig, be verkstaden fara åt helvete vet ja wink

Om inte annat borde han ju få en heel del hjälp rättsligt med sånthär.

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.

Rumpmas
3 860 Inlägg
8 april 2011
RoberthR skrev:

Går på halvförsäkring, stöld, om de sitter på bilen.

86 Inlägg
9 april 2011
Nej han ska inte betala.. det är däckfirmans eget fel att dom skickar ut varor utan att ha fått godkänt från försäkringsbolaget !

Sök