Rigan skrev:
Winterdrift skrev:
Rigan skrev:
Jag säger väl emot då, detta tar väl ut varandra? (ingen källa minus ingen källa är likamed noll?)
Jag hade varit jättenöjd om jag ens hade kunnat få ut 2200 watt RMS ur det steget. Detta med tanke på att jag hade drivit det med 12V och inte 14,4 som effekten är angiven i enl. TS. (för er icke-läskunniga "2 ohm Linked Power @ 14.4V @ 1% THD 4400 x 1" Dela antal Ohm med två och dito effekten.)
Jag har suttit och kollat runt lite rent allmänt och det är uppfattningen jag har fått.
Att tillverkare specificerar uteffekterna på sina steg vid 14.4V (eller i många fall 13.8V) kan ju diskuteras.
Å andra sidan; har man en bra generator och bra batteribank så är det därikring man ligger.
On another note: hur kom
läskunnighet med i bilden?
Det är väldigt märkligt att somliga kan ha saker framför sig utan att se dem.
Så du menar att om man har en förstärkare som ger ut 2200 watt med.. säg 75% verkningsgrad: = 2930W så har du en generator som orkar ladda detta? en vanlig generator laddar runt 100A. Räkna med att bilen drar kanske 30-40A kontinuerligt du har nu kanske 60 ampere kvar. 60A*15V= 900W.
Sedan är jag mycket väl medveten om att en bashöglare väldigt sällan arbetar vid minimala impendansen, men det är så jävla stora skillnader här att inte ens detta räcker för att täcka upp effekthålen.
Skulle kanske använt mig av versaler för att betona ordet bra.
Men det du säger är helt korrekt.
Skulle herr niqlas väldigt gärna vilja få ur dom 2200 watten som står i spec någon på lägre spänning så finns det ju trotsallt lite headroom från 1% thd till klippt utsignal på de flesta steg, detta inkluderat, men sen kommer vi ju också in på det du nämnde ang. impedanshöjningar och det känns lite överkurs just nu, särskilt eftersom det inte skulle tillföra något till ämnet.
Som ett litet extrasvar till trådskaparen:
Tror inte det sålts några större mängder av denna modellen här i Sverige (än) men efter diverse slösurf på amerikanska forum så har jag inte sett någon som varit missnöjd än.
Det ger det som lovas i specen (ja vid 14.4V som Rigan väldigt noga påpekar) och en gnutta utöver det, med oskadlig nivå clip så har jag sett varierande siffror, mestadels 2500-2600 kont. watt vid 14.4V
En riktigt behändig pryl på dessa är att du har en lysdiod på bassremoten som blinkar när du får klippt utsignal från steget (dvs vridit på för mycket, och steget skickar likspänning ut på elementen i basslagen, vilket vid nog lång tid och mängd grillar talspolarna i basarna).
Denna lilla lampa är en god vän av plånboken <3