3006
Sök

AQ2200D Amplifier bra/dåligt?

240 Inlägg
9 april 2011
Trådstartare
hejsan, Som RUBRIKEN lyder så undrar jag om det finns nån där ute som vet hur dom här stegen beter sig:
AQ2200D Amplifier, eller om ni bara kan kolla infon om det som jag klistrar in här och se om det värkar OK?

mvh

DESIGN FEATURES
The AQ2200D is fully stable down to one ohm.
Daisy Chain connection of two AQ2200D’s stable down to two ohms
Four way protection circuits: Speaker shorts, DC offset, High/Low voltage, Thermal protection
High current MOSFET switching devices
24db/oct slope crossovers, Fully adjustable Low Pass Filter and Subsonic Filter
Dash Mounted Remote

Specifications
Model AQ2200D
Digital Monoblock 1 ohm stable 
Input Sensitivity 0.2v-8v
Variable Low Pass Filter 20Hz-200Hz @ 24dB/Oct
Subsonic Filter 10Hz-50Hz @ 24dB/Oct
Output Master / Input Slave, 2 amps linkable connection 
Remote Level Control 
Clipping Display Led 
Signal to Noise Ratio 90dB
External Fuse Rating 200 Amps, 400 Amps Linked
Tested Voltage 14.4V
4 ohm power @ 12V @ 1% THD 500x 1
1 ohm power 2200 x 1
1 ohm Power @ 16V 2500 x 1
2 ohm Linked Power @ 14.4V @ 1% THD 4400 x 1
Dimensions 17.71"(L)x9.27"(W)x2.35"(H)

21 761 Inlägg
9 april 2011
Jag har aldrig testat steget, men med tanke på att det finns effektangivelser vid 16 V spänning så är det bla tänkt att kunna användas till tävling. En rimlig gissning är att åtminstone effektspecen bör stämma med verkligheten, hur ljudkvaliteten är får väl andra med praktisk erfarenhet av steget svara på. smile

Det behövs ordentligt med ström om du tänker utnyttja steget fullt, tänk på det.

240 Inlägg
9 april 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag har aldrig testat steget, men med tanke på att det finns effektangivelser vid 16 V spänning så är det bla tänkt att kunna användas till tävling. En rimlig gissning är att åtminstone effektspecen bör stämma med verkligheten, hur ljudkvaliteten är får väl andra med praktisk erfarenhet av steget svara på. smile

Det behövs ordentligt med ström om du tänker utnyttja steget fullt, tänk på det.

okejokej:) jo blir nog att slänga i ett battri till..men då har ja 3 olika batterier:P hoppas de håller;P

365 Inlägg
9 april 2011
2200d-modellen ska va fina prylar för pengen, sägs ge litegranna mer än vad som står angivet också.

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

451 Inlägg
9 april 2011
Winterdrift skrev:
2200d-modellen ska va fina prylar för pengen, sägs ge litegranna mer än vad som står angivet också.

Jag säger väl emot då, detta tar väl ut varandra? (ingen källa minus ingen källa är likamed noll?)

Jag hade varit jättenöjd om jag ens hade kunnat få ut 2200 watt RMS ur det steget. Detta med tanke på att jag hade drivit det med 12V och inte 14,4 som effekten är angiven i enl. TS. (för er icke-läskunniga "2 ohm Linked Power @ 14.4V @ 1% THD 4400 x 1" Dela antal Ohm med två och dito effekten.)
Senast redigerat av Rigan (9 april 2011)

365 Inlägg
11 april 2011
Rigan skrev:
Winterdrift skrev:

Jag säger väl emot då, detta tar väl ut varandra? (ingen källa minus ingen källa är likamed noll?)

Jag hade varit jättenöjd om jag ens hade kunnat få ut 2200 watt RMS ur det steget. Detta med tanke på att jag hade drivit det med 12V och inte 14,4 som effekten är angiven i enl. TS. (för er icke-läskunniga "2 ohm Linked Power @ 14.4V @ 1% THD 4400 x 1" Dela antal Ohm med två och dito effekten.)

Jag har suttit och kollat runt lite rent allmänt och det är uppfattningen jag har fått. smile

Att tillverkare specificerar uteffekterna på sina steg vid 14.4V (eller i många fall 13.8V) kan ju diskuteras.
Å andra sidan; har man en bra generator och bra batteribank så är det därikring man ligger.

On another note: hur kom läskunnighet med i bilden?

4 074 Inlägg
11 april 2011
Rigan skrev:
Winterdrift skrev:

Hmm.....

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

240 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
ajja nu har e blivigt så att det är påväg ett Hifonics steg hemm till mej.. (=

R1 driver!
5 128 Inlägg
12 april 2011
Rigan skrev:
Winterdrift skrev:

Har du någon gång testat mäta spänningen över batteriet när du har bilen igår? Då ska du se att du inte har några 12v.. Du har inte exakt 12v ens med bilen avstängd!

4 693 Inlägg
12 april 2011
_DamnIt skrev:
Rigan skrev:
Winterdrift skrev:

Har du någon gång testat mäta spänningen över batteriet när du har bilen igår? Då ska du se att du inte har några 12v.. Du har inte exakt 12v ens med bilen avstängd!

Har man inte ens 12V när bilen är igång så är det något fel.
Själv ligger jag på 14.5-14.7V när bilen går på tomgång.

Booyakasha!

R1 driver!
5 128 Inlägg
12 april 2011
Softis skrev:
_DamnIt skrev:
Rigan skrev:

Har man inte ens 12V när bilen är igång så är det något fel.
Själv ligger jag på 14.5-14.7V när bilen går på tomgång.

Läst det som att bilen inte går på 12v när den är igång, utan att den går runt dom 14v som stegtillverkaren specar steget efter!

För jag vet med att under ligger man under 12v med bilen av så är något allvarligt fel! wink

660 Inlägg
12 april 2011
_DamnIt skrev:
Läst det som att bilen inte går på 12v när den är igång, utan att den går runt dom 14v som stegtillverkaren specar steget efter!

Fram vid batteriet har du kanske runt 14v om kablarna är i OK skick, på mina bilar jag haft har jag varit glad om jag haft runt 13,5v pga slitna kablar och bak vid steget är voltförlusten så stor att jag kanske har runt 13v där bak och vid varje konutslag sjönk volten till strax över 12v så bara för att man har en voltregulator på 14,4v så betyder inte det att du har 14,4v genom hela systemet

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

3 187 Inlägg
12 april 2011
Soderqvist skrev:
_DamnIt skrev:

Fram vid batteriet har du kanske runt 14v om kablarna är i OK skick, på mina bilar jag haft har jag varit glad om jag haft runt 13,5v pga slitna kablar och bak vid steget är voltförlusten så stor att jag kanske har runt 13v där bak och vid varje konutslag sjönk volten till strax över 12v så bara för att man har en voltregulator på 14,4v så betyder inte det att du har 14,4v genom hela systemet

//Soderqvist

bygger man rätt så ska man inte har stora förluster vid steget, det ska vara samma på steget som på batteriet.
självklart sjunker volten vid steget vid kraftiga basutslag, sjunker den mycket så betyder det att du har för lite ström, alltså en dålig batteribank..

451 Inlägg
12 april 2011
Winterdrift skrev:
Rigan skrev:
Winterdrift skrev:

Jag har suttit och kollat runt lite rent allmänt och det är uppfattningen jag har fått. smile

Att tillverkare specificerar uteffekterna på sina steg vid 14.4V (eller i många fall 13.8V) kan ju diskuteras.
Å andra sidan; har man en bra generator och bra batteribank så är det därikring man ligger.

Det är väldigt märkligt att somliga kan ha saker framför sig utan att se dem.

Så du menar att om man har en förstärkare som ger ut 2200 watt med.. säg 75% verkningsgrad: = 2930W så har du en generator som orkar ladda detta? en vanlig generator laddar runt 100A. Räkna med att bilen drar kanske 30-40A kontinuerligt du har nu kanske 60 ampere kvar. 60A*15V= 900W.

Sedan är jag mycket väl medveten om att en bashöglare väldigt sällan arbetar vid minimala impendansen, men det är så jävla stora skillnader här att inte ens detta räcker för att täcka upp effekthålen.
Senast redigerat av Rigan (12 april 2011)

451 Inlägg
12 april 2011
_DamnIt skrev:
Rigan skrev:
Winterdrift skrev:

Ja det har jag, och då ser det mycket riktigt ut som du påpekar.

Har du någon gång kopplat in en svindyr voltmeter som plottat en stor graf över ett mycket kort tidsintervall direkt på ett kraftigt, ineffektivt slutsteg? Det ser inte alls kul ut kan jag få be att tala om, även med ett extrabatteri 40cm bort och 50mm2 kablar.

3 466 Inlägg
12 april 2011
Soderqvist skrev:
_DamnIt skrev:

//Soderqvist

Det är detta som kallas dåliga anslutningar och för klena kablar. Byter du ut till grova kablar och fixar bra kontakt över allt så kommer du ha över 14 V även i bagaget...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

365 Inlägg
12 april 2011
Rigan skrev:
Winterdrift skrev:
Rigan skrev:

Det är väldigt märkligt att somliga kan ha saker framför sig utan att se dem.

Så du menar att om man har en förstärkare som ger ut 2200 watt med.. säg 75% verkningsgrad: = 2930W så har du en generator som orkar ladda detta? en vanlig generator laddar runt 100A. Räkna med att bilen drar kanske 30-40A kontinuerligt du har nu kanske 60 ampere kvar. 60A*15V= 900W.

Sedan är jag mycket väl medveten om att en bashöglare väldigt sällan arbetar vid minimala impendansen, men det är så jävla stora skillnader här att inte ens detta räcker för att täcka upp effekthålen.

Skulle kanske använt mig av versaler för att betona ordet bra.
Men det du säger är helt korrekt.

Skulle herr niqlas väldigt gärna vilja få ur dom 2200 watten som står i spec någon på lägre spänning så finns det ju trotsallt lite headroom från 1% thd till klippt utsignal på de flesta steg, detta inkluderat, men sen kommer vi ju också in på det du nämnde ang. impedanshöjningar och det känns lite överkurs just nu, särskilt eftersom det inte skulle tillföra något till ämnet.

Som ett litet extrasvar till trådskaparen:
Tror inte det sålts några större mängder av denna modellen här i Sverige (än) men efter diverse slösurf på amerikanska forum så har jag inte sett någon som varit missnöjd än.
Det ger det som lovas i specen (ja vid 14.4V som Rigan väldigt noga påpekar) och en gnutta utöver det, med oskadlig nivå clip så har jag sett varierande siffror, mestadels 2500-2600 kont. watt vid 14.4V

En riktigt behändig pryl på dessa är att du har en lysdiod på bassremoten som blinkar när du får klippt utsignal från steget (dvs vridit på för mycket, och steget skickar likspänning ut på elementen i basslagen, vilket vid nog lång tid och mängd grillar talspolarna i basarna).
Denna lilla lampa är en god vän av plånboken <3
Senast redigerat av Winterdrift (12 april 2011)

Sök