3326
Sök

Finns det något väldigt viktigt att tänka på vid inkoppling av 2 steg till en strömkabel?

15 Inlägg
9 april 2011
Trådstartare
Tänkte koppla 2 steg till samma strömkabel. Har räknat ut hur tjock kabeln behöver vara. Tänkte sätta ett strömfördelarblock för att få ut 2 mindre strömkablar till stegen.

Behövs det fler säkringar än vid batteriet(och självklart stegens inbyggda) som jag har glömt?
Måste jag jorda båda stegen separat eller går det ligga bra att koppla samman jorden på stegen och dra en ensam kabel till jordpunkt?

3 187 Inlägg
9 april 2011
Mitchthebitch skrev:
Tänkte koppla 2 steg till samma strömkabel. Har räknat ut hur tjock kabeln behöver vara. Tänkte sätta ett strömfördelarblock för att få ut 2 mindre strömkablar till stegen.

Behövs det fler säkringar än vid batteriet(och självklart stegens inbyggda) som jag har glömt?
Måste jag jorda båda stegen separat eller går det ligga bra att koppla samman jorden på stegen och dra en ensam kabel till jordpunkt?

du måste sätta säkring efter att du har delat kabeln, alltså säkring vid batteriet samt 2 säkringar efter att du delat av kabeln.

angående jorden, gör likadant med den som med + kabeln, använd ett distblock och splitta på en tjock kabel.

15 Inlägg
9 april 2011
Trådstartare
Tack så mycket för svaret!

Tips på vad för säkring man kan/ska använda efter att ha delat kabeln?
Visst är det så att strömkabeln säkras av för att inte brinna upp och inte är till för att skydda steget som har en egen säkring inbyggd? Exempelvis om kabeln klarar av 40A så sätter jag en säkring på 40A eller något under för att vara på den säkra sidan

Tänkte "klart att jordkabeln inte behöver säkras", men dumt att chansa så har jag rätt?

1 727 Inlägg
9 april 2011
Kabelns area bestämmer storleken på säkring.
Du behöver inte säkra av jorden.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

15 Inlägg
9 april 2011
Trådstartare
och det är bara att kolla i en tabell, som den guiden "Bilstereo i praktiken"?. Eller finns det en annan?
Kommer använda mig av en 27 eller 35mm2 till blocket och troligtvis 2x8mm2 efter.

3 187 Inlägg
10 april 2011
Mitchthebitch skrev:
och det är bara att kolla i en tabell, som den guiden "Bilstereo i praktiken"?. Eller finns det en annan?
Kommer använda mig av en 27 eller 35mm2 till blocket och troligtvis 2x8mm2 efter.

27mm2? aldrig hört..
iaf varför använda så tunn kabel som 8mm2 ut? har du 35 mm2 in så skulle jag iaf ha 2x16  eller 2x21mm2 ut.

15 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
För att biltemas strömblock hade dem dimensionerna wink Har försökt hitta annat här i stan(linköping) så jag ska slippa att beställa på internet.

3 187 Inlägg
10 april 2011
Mitchthebitch skrev:
För att biltemas strömblock hade dem dimensionerna wink Har försökt hitta annat här i stan(linköping) så jag ska slippa att beställa på internet.

ska du köpa säkringar där med?
vad jag vet så säljer dom bara agu säkringar där, och dessa brukar ofta glappa, så jag skulle rekommendera dig att skicka efter grejer.
BBR har ju bara 29 kr i frakt kostnad så kostar ju inte så mycket att skicka efter.

15 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
Nu har du fått mig på andra tankar!
BBR = blekingebilradio?
Vad rekommenderar du för säkring

42 Inlägg
10 april 2011
Dom rekomenderar ANL säkringar, dessa finns bla på BBR.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 april 2011
ANL eller det mindre formatet ASF/AFS (Beroende på vad de valt att kalla dem) är att föredra då de är stansade ur ett stycke medans glas-säkringar (AGU) är lödda i ändarna och dessalödningar kan dels vara dåligt gjordaoch dels kan de släppa pga värmeutvecklingen som blir då man tar ut stora strömmar (jo man KAN dra igenom mer ström än vad en säkring är specad för längre än man tror, med värmeutveckling somföljd). Det är just värmeutvecklingen som får en säkring att ge sig då strömmarna blir för starka. De är konstruerade så.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

15 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
har kollat på ANL säkringar nu men hur fäster man kabeln i ändrarna, kabelsko? Eller är "öglan" på säkringen så pass stor att den går att trä på +polen direkt?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 april 2011
Mitchthebitch skrev:
har kollat på ANL säkringar nu men hur fäster man kabeln i ändrarna, kabelsko? Eller är "öglan" på säkringen så pass stor att den går att trä på +polen direkt?

En hållare avsedd för säkringstypen? wink

Här har du tex en för mini-anl (AFS/ASF) med en ingång för 50mm2 och dubbla ut för 20mm2.
http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=266

Ngn annan för flatsäkring till lägre pris har han inte.

Sedan hittar du säkringarna här:
http://www.blekingebilradio.se/category … r/mini-anl

MAX 100A på en 20mm2 förresten.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

15 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
Okej tack så mycket!
Och tack för att ni står ut med dumma frågor wink

21 761 Inlägg
10 april 2011
Jag har "storebror" till BFD21, dvs BFD41, och den känns stabil. Bra med inkopplingsmöjligheter. smile

Sök