2755
Sök

BMW 540 -automat till manuell

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
#1
jag har sett att det finns många 530 (lilla v8an) med 540 motor och 530ins manuella låda. Så då borde manuella lådan ifrån en 530 passa mot 540 motorn?
För jag har en 540 som automatlådan har gett upp på, och jag har hittat en 530 med manuell låda som ska skrotas och säljs billigt så man kan plocka koppling, diff, kardan och svänghjul och allt sånt.
Finns det något här som har gjort en liknande operation som har erfarenheter?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
10 april 2011
#2
Här kan du söka på alla ZF lådor som passar till olika BMW modeller.
Vad är det för 540 du har, E34 E39?
http://www.bimmerpower.org/index.php?board=133.0

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
#3
Det är en e34.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
#4
alain skrev:
Här kan du söka på alla ZF lådor som passar till olika BMW modeller.
Vad är det för 540 du har, E34 E39?
http://www.bimmerpower.org/index.php?board=133.0

Det jag ville ha reda på var ifall den manuella lådan ifrån 530n passar i en 540.
Inte vilka automat lådor som sitter ivilana bilar från fabrik.
Senast redigerat av marwin_of_sweden (10 april 2011)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
10 april 2011
#5
Jo, det förstår jag, det var mest för att kolla om det fanns en 530 låda som skulle passa till 540 men det verkar inte så.
Här har du lite info.
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=236145
Senast redigerat av alain (10 april 2011)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
#6
alain skrev:
Jo, det förstår jag, det var mest för att kolla om det fanns en 530 låda som skulle passa till 540 men det verkar inte så.
Här har du lite info.
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=236145

Jodå det verkar vara så att lådorna från lilla v8an är bolt on!
Även koppling och sväng hjul. Man kan ta kardan och diffen också.
Så köper jag en hel 530 kan jag plocka allt som behövs:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

12 086 Inlägg
10 april 2011
#7
marwin_of_sweden skrev:
alain skrev:
Jo, det förstår jag, det var mest för att kolla om det fanns en 530 låda som skulle passa till 540 men det verkar inte så.
Här har du lite info.
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=236145

Jodå det verkar vara så att lådorna från lilla v8an är bolt on!
Även koppling och sväng hjul. Man kan ta kardan och diffen också.
Så köper jag en hel 530 kan jag plocka allt som behövs:)

Svar, Ja.

1 482 Inlägg
11 april 2011
#8
Glöm inte pedalstället också smile

Passa på att upgradera kopplingen. Org 530 koppling klarar inte 540n helt, det går men det kommer slira lite.

BLT Service
Theracords Music Label

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#9
Noxxer skrev:
Glöm inte pedalstället också smile

Passa på att upgradera kopplingen. Org 530 koppling klarar inte 540n helt, det går men det kommer slira lite.

Haha nej det ska jag inte glömma, om jag gör det kommer jag nog upptäcka det ganska snabbt;)
Ska kolla lite efter m5 koppling, den passar tydligen med mindre modifikationer:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 482 Inlägg
13 april 2011
#10
Lamellen från m5 passar nog inte på lilla lådan då ingående axeln är mindre på den. Samt olika splins.

Minns inte om du behöver pilotlagret från 530'n också.. osäker.

BLT Service
Theracords Music Label

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
#11
Noxxer skrev:
Lamellen från m5 passar nog inte på lilla lådan då ingående axeln är mindre på den. Samt olika splins.

Minns inte om du behöver pilotlagret från 530'n också.. osäker.

Nu kanske jag låter lite korkad, men vad är pilotlagret?
Och kodpluggen är det någon som har sagt att jag ska ta från donator bilen också, vad är det?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 482 Inlägg
14 april 2011
#12
Pilotlagret är det som sitter i vevaxeln på motorn mot växellådan där ingående axeln från växellådan ska "ligga".

Kodpluggen har jag ingen aning om.

BLT Service
Theracords Music Label

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#13
Okej då vet jag. Har inte plockat isär bilen än så jag vet inte riktigt hur det ser ut där. Går det att få ut lagret utan att öppna motorn?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

24 Inlägg
15 april 2011
#14
kodpluggen till mätarvisarna kanske ? smile lr kanske finns fler kodpluggar i dom där elskåpen


12 086 Inlägg
16 april 2011
#15
marwin_of_sweden skrev:
Okej då vet jag. Har inte plockat isär bilen än så jag vet inte riktigt hur det ser ut där. Går det att få ut lagret utan att öppna motorn?

Kodpluggen sitter bakpå instrumenthuset.

Pilotlagret sitter där Noxxer beskrev, man behöver alltså ha bort vlådan för att komma åt.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#16
JapMax skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Okej då vet jag. Har inte plockat isär bilen än så jag vet inte riktigt hur det ser ut där. Går det att få ut lagret utan att öppna motorn?

Kodpluggen sitter bakpå instrumenthuset.

Pilotlagret sitter där Noxxer beskrev, man behöver alltså ha bort vlådan för att komma åt.

Okej:) jo att man måste ta bort växellådan förstod jag. Men det lät nästan som att man va tvungen att öppna motorn för att få bort det:p
Det låter nästan som att du har gjort den här operationen JapMax?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

12 086 Inlägg
16 april 2011
#17
Jag är bara väldigt påläst ang E34 540, och har väl en rätt bred kunskap om motorer generellt.
Sen har jag haft isär ett halvdussin M60 och respektive växellådor.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#18
JapMax skrev:
Jag är bara väldigt påläst ang E34 540, och har väl en rätt bred kunskap om motorer generellt.
Sen har jag haft isär ett halvdussin M60 och respektive växellådor.

Okej, det är jag också. Jag har skruvat e34 sedan 10 års åldern, men just ombyggnationer och V8 modellerna är jag inte så haj på.
Jag brukar inte ha några beskymmer att lösa något i garaget men om jag skulle fastna vid något vid de här ingreppet kanske jag kan PMa dig för lite råd?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

12 086 Inlägg
17 april 2011
#19
marwin_of_sweden skrev:
JapMax skrev:
Jag är bara väldigt påläst ang E34 540, och har väl en rätt bred kunskap om motorer generellt.
Sen har jag haft isär ett halvdussin M60 och respektive växellådor.

Okej, det är jag också. Jag har skruvat e34 sedan 10 års åldern, men just ombyggnationer och V8 modellerna är jag inte så haj på.
Jag brukar inte ha några beskymmer att lösa något i garaget men om jag skulle fastna vid något vid de här ingreppet kanske jag kan PMa dig för lite råd?

De är bara skriva, jag kan dock redan nu säga att jag inte vet särskilt mycket om den elektriska problematiken vid konverteringen.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#20
JapMax skrev:
marwin_of_sweden skrev:
JapMax skrev:
Jag är bara väldigt påläst ang E34 540, och har väl en rätt bred kunskap om motorer generellt.
Sen har jag haft isär ett halvdussin M60 och respektive växellådor.

Okej, det är jag också. Jag har skruvat e34 sedan 10 års åldern, men just ombyggnationer och V8 modellerna är jag inte så haj på.
Jag brukar inte ha några beskymmer att lösa något i garaget men om jag skulle fastna vid något vid de här ingreppet kanske jag kan PMa dig för lite råd?

De är bara skriva, jag kan dock redan nu säga att jag inte vet särskilt mycket om den elektriska problematiken vid konverteringen.

Kan det bli elektriska problem?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu


Sök