2286
Sök

kör mc utan begränsning och har bara mc kort med begränsning, vad händer om jag blir tagen och jag kör ostrypt!

2 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
tycker att jag inte har fått ett riktigt svar på den ökända frågan!

vad händer om jag kör en tung mc "utan begränsning" när jag bara har tung mc kort "med begränsning" tog mitt mellan kort när jag var 18 och har kört strypt mc nu i 2 säsonger och i år fyller jag 20 men inte fören på vintern tongue men tyar inte att köra strypt en säsong till. vad händer om jag blir tagen om jag tar bort strypningen?

//stoffe
Senast redigerat av stuff_91 (12 april 2011)

R1 driver!
5 128 Inlägg
12 april 2011
Antagligen så åker du på olovlig körning, eftersom du framför ett fordon du inte har behörighet för.

1 758 Inlägg
12 april 2011
Du blir åtalad för olovlig körning eftersom du kör ett körkortspliktigt fordon som du saknar behörighet att köra. Är det första gången du blir dömd för det, eller om du inte tidigare innehaft körkort med aktuell behörighet blir det böter. Har du tidigare blivit dömd för olovlig körning, eller om du haft körkort med aktuell behörighet, men fått den återkallad, kan du bli dömd för grov olovlig körning. För grov olovlig körning kan man dömas till fängelse.

Sen vet jag inte riktigt hur det funkar med strypta tunga motorcyklar, men på strypta lätta motorcyklar och mopeder kan man dessutom bli dömd för att fordonet i sig är olagligt, eftersom det inte längre tillhör den klass som det ursprungligen är reggat som.

2 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
okej tack så mycket för svaren smile

30 Inlägg
22 april 2013
Kört mc med enbart B-kort eller tung MC med enbart behörighet för lätt MC får man Vanligtvis     en varning enligt hemsida nedan.

http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse6.htm
Senast redigerat av johan2904 (22 april 2013)

Sök