4436
Sök

Cheva van som får för mycket bensin.

8 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Har en cheva van -88 med 350 motor som får för mycket bensin, den går oroligt på tomgång och rycker svart men den startar lätt.

Har bytat Map senssor, tempgivare, tändspole och stift bytte även Tbi enheten till en som är renoverad med ny packning men den går lika dåligt endå den får så mycket bensin att jag fick tömma ut 10l bensin ifrån oljetråget.
Den vill även baktända när man varvar upp den hastigt.
Service lampan lyser men det går inte att läsa ut några felkoder.
Strax innan bensinen tar slut i tanken så går den klockrent.

Någon som har en bra ide på vad det kan vara för fel??

Tack på förhand mvh Markus

Evildan
13 april 2011
#2
Stopp i luftfiltret?
Kan ligga en död grävling eller något annat där och täppa till då får du en "chokeliknande" effekt.
För övrigt får/tar dom alltid för mycket bensin wink

8 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
#3
Glömde att skriva att luftfiltret är nytt nog för att dom drar mycket bensin men min drar ca 1 liter på 200m och det tycker jag är lite för mycket:(

Evildan
13 april 2011
#4
Diesel9 skrev:
Glömde att skriva att luftfiltret är nytt nog för att dom drar mycket bensin men min drar ca 1 liter på 200m och det tycker jag är lite för mycket:(

Jo lite mkt även för en tegelsten.

6 Inlägg
14 april 2011
#5
Vid byte av Tbi-enheten, hade du samma spridare då??... låter annars som att o-ringarna till spridarna är trasiga..


6 Inlägg
14 april 2011
#6
Kolla om pcv-ventilen eller ventilationen mellan ventilkåpan och luftfilter, inte är igensatta...
Även om dessa skulle vara igensatta, så ska han inte dra så mycket....


6 Inlägg
14 april 2011
#7
Kolla även returslangen till tanken. eftersom han går bra vid nästan soppa tomt.....


8 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#8
Har två olika TBI enheter komplett med spridare en renoverad och en som satt i bilen från början men bilen går lika illa med båda.
PVC ventilen är ny och ventilationen är ok.
Har blåst returen till tanken men det finns inga problem, Satte även en slang från tbi enheten direkt till en dunk men ingen bättring.

Tar jag ut 6 och 8 tändstift så är dom väldigt fuktiga av bensin resten är sot svarta.
Har även bytat lock rotor kablar
Bränsletrycket är ok
Har kollat ström och jord till tbi men allt är som det ska.

Någon som har en bra ide på vad det kan vara??
Kan det vara en toppackning?

6 Inlägg
15 april 2011
#9
Kan vara ventilstyrningar och tätningarna...   kolvar eller kolvringarna.
Har du gjort ett komp-test???


8 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#10
Hej komp-test är gjort och det är inget problem någon mer som har en bra ide på vad det kan vara???

8 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#11
Nu är felet hittat det var en bränd styrenhet som orsakade alla fel.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
22 maj 2011
#12
Diesel9 skrev:
Nu är felet hittat det var en bränd styrenhet som orsakade alla fel.

Är det databoxen du menar? ECM:en?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

8 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#13
Ja om ECM.en är den som normalt brukar ligga under förarstolen så är det den databoxen jag menar, jag har min box monterad i väggen bakom förarstolen.

/Markus

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
24 maj 2011
#14
Diesel9 skrev:
Ja om ECM.en är den som normalt brukar ligga under förarstolen så är det den databoxen jag menar, jag har min box monterad i väggen bakom förarstolen.

/Markus

På min Van -88 ligger den under förarstolen!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök