3253
Sök

Hjälp, är mina fälgar skrot?

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
Tvättade av vinterfälgarna idag när ja bytte däck, å hittade då nåt som ser ut som sprickor på insidan av fälgen, mindre bra... Vad tror ni kunniga, är de nåt allvarligt, går de å reparera, eller är den skrot?

Bild 1:

https://www1.garaget.org/gallery/images/34/33257/33257-b214628be7bbe992a307d63e2fe4eac6.jpg

Bild 2:

https://www1.garaget.org/gallery/images/34/33257/33257-08a2037cdd92adebbde57b9624f3feab.jpg

Bild 3:

https://www1.garaget.org/gallery/images/34/33257/33257-14c3161699bef531d140adad1d480867.jpg

Två av fälgarna har en mindre spricka likt den i blid 1, dock endast en fälg som är skadat likt bild 2 och 3, så vad tror ni, läge att beställa nya vinterfälgar, eller är de helt ofarligt, eller går de möjligtvis att laga/svetsa?

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

65 Inlägg
14 april 2011
klart de går svetsa men håller dom tätt? tongue

938 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
Har då inte märkt att dom tappat nå luft när jag kört me dom, å de var inte tomt när ja tog av dom, så tätt verkar de vara... 
Är ju en audi orginal fälg, så den är ju knappast gratis å köpa ny, så frågan är ju om de går å svetsa och om de är värt de, dvs. blir de bra?

MVH // Tobbe, *BECE**

2 924 Inlägg
14 april 2011
De bör en alufälg-reparatör kunna laga/svetsa utan större problem...men det kostar ju en slant som får vägas mot fälgens värde... Är det dessa fälgar? http://www.garaget.org/?car=223319&image=2108736

I så fall ligger ju värdet på dem i toppskick ca ~2500kr för alla 4

~ Life is short, have FUN! ~

938 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
Jo, de är dom, dock är dom väldigt skitiga på bilden, dom är egentligen blankpolerade, dock en del kantstötningar på 2 av fälgarna...  Känns som lite surt å bara slänga iväg dom också på nå vis, då de ändå är audi orginal... Ska fundera lite å kolla va de kan tänkas kosta å fixa på nå vis...

MVH // Tobbe, *BECE**

* Voff voff *
10 781 Inlägg
14 april 2011
Risken är ju stor att sprickorna växer, så även fast det är tätt just nu så kan det mycket väl börja läcka mycket och fort i framtiden!

Du får ju tänka på att du sannolikt utan problem får fyra beggade (nya?) fälgar för samma pengar som det kostar att laga dom där! Så får du väl väga för och emot, för du skulle ju kunna resonera som så att det kostar iaf inte mer att laga dessa än att köpa andra... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

938 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
Har ingen aning om va de kan kosta att laga dom, men en ny fälg tror ja gick på ca 4000...  Får väl fundera på saken, samt se upp de dyker upp nåt intressant till rätt pris framöver då...

MVH // Tobbe, *BECE**

1 653 Inlägg
14 april 2011
men är du säker på att det är sprickor då?
Jag har liknande saker på mina fälgar, men det är oxid som krupit under klarlacken på fälgarna, ser ut som sprickor, men det är bara en missfärgning genom oxidering som kan uppstå genom tex ett stenskott i klarlacken, vilket inte är så ovanligt att få på fälgar...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

938 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
Ska inte svära på de, men ser väldigt mycke ut som sprickor...

MVH // Tobbe, *BECE**

Fri fart för ett fritt folk!
14 373 Inlägg
14 april 2011
ta lite slipapper och slipa vid skadorna så får man svart på vitt om det är sprickor eller inte

känns som du siktar på potthålen för att en orginal alu fälg ska spricka

har svinat och haft mig och slagit hål i däck men aldrig att en fälg har spruckit på insidan
då har jag kört allt från volvo originalfälgar till pirat
och jag är inte den som saktar ner för saker

en fälg blev oval när jag inte orkade sakta ner för något stolskott som stog i vägen så jag tog vägen förbi på trottaren och sprack inte den skitfälgen så borde inte en orginal spricka i första taget

Kör fort så hinner inget hända...

938 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
Nåt gupp har man väl råkat träffa hårdare än planerat, svårt å missa dom här uppe, speciellt under tjällossningen... Vet ju dock inte om de är jag som är skyldig till skadorna eller om dom fanns där redan när ja köpte bilen, vet ju inte hur föregående ägare kört heller...
Kan väl hålla med om att en orginalfälg inte borde spricka i första taget...
Nåja, ska försöka svänga förbi lokala gummiverkstan med fälgen Imorrn/idag, å få ett utlåtande av dom också...

MVH // Tobbe, *BECE**

Sök