3418
Sök

Audi A6 1,8 Motorn rycker

1 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
Hej, Jag har ett problem med min Audi A6, 1,8i, 2001 (Quattro); motorn rycker emellanåt. Problemet har hållt i sig hela vintern och ett tag var jag säker på att det var frostrelaterat för den gick fint över 0º ute. Den rycker hastigt, precis som om det skulle vara ett kontaktfel. Ojämnheter i vägen har triggat rycken och det styrker att det skulle vara nåt el, men så kommer rycken även på slät väg också.
Rycken kommer i alla hastigheter. Det har varit så frekvent i vinter så jag är förvånad att vi inte till slut blivit stående.... Men rycken är desamma idag - korta, snabba och ibland tätt på varann.
Innan jag river vartenda kontaktdon, är det någon som varit med om detta tidigare?

JKarlzzon
22 april 2011
Skulle kunna vara ett tändnings problem, ett billigt sätt är att prova byta stift

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
22 april 2011
som ovan, dåliga stift, annars är mitt tips att din bränslepump börjar ge upp, speciellt om gupp/stötar triggar hackandet...

edit: och ja, bränslepumpen är jävlig att byta då det är en quattro, den förbannade bakaxeln är ivägen när tanken ska ner...
Senast redigerat av TS_quattro (22 april 2011)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

583 Inlägg
23 april 2011
Vart med om det på en volvo 740, där var det kolfel i generatorn & dåligt laddat batteri.

Se ifall du hittar ett mönster med hackandet. Är det alltid när den är kall/varm? är det alltid på jämngas eller vid belastning? alltid på en viss växel?, osv

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
23 april 2011
Det kan inte vara så att du fått in vatten i tanken på nått vis?

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

66 Inlägg
23 april 2011
Skulle gissa på en tändspole

Sök