3558
Sök

Vandrande tomgång 740 turbo

322 Inlägg
26 december 2011
#21
låter som tjuvluft kolla vacuumslangar o insugspackningen

MulleRacing
499 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
#22
tycker det inte borde vara nå tjuvluft eftersom den håller ungefär rätt tomgång när jag inte tuktar. Sladdning å bus på mellan 3500 - 5500 varv ett tag så börjar den spöka. annars ligger den på 1100 på tomgång.


MulleRacing
499 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
#23
Gomez skrev:
Givaren på toppen som är längst bak är kallstartsgivaren. sen är motortempgivaren (kan vara svår att komma åt under insug och kablar etc.....sen längst fram på toppen så är tempgivaren till instrumenthuset. (gör inget annat än att se till att tempmätaren visar rätt)

Har du testat att skruva på tomgångsskruven under insuget? sitter en svart liten ratt där.

Det finns andra nummer på tomgångsmotorer som passar har jag sett.

Kablarna där sitter rätt. jag kom på att jag beställde en ny tomgångsmotor med rätt nummer då numret satt kvar. då var det rätt nummer. Tomgångsskruven har jag skruvat på förr men efter jag vänt på tomgångsmotorn så har jag inte rört den, så det provar jag imorn.


179 Inlägg
26 december 2011
#24
Har du kollat så att dumpventilen håller tätt på tomgång och inte hakar upp sig när du kört lite hårdare? 1100 är ju fortfarande lite väl högt. Såg att du körde med öppen med....

2517068 ska spjällägesgivaren heta såg jag på en annan sida så nu vet du det med...
Senast redigerat av Gomez (26 december 2011)


MulleRacing
499 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#25
Gomez skrev:
Har du kollat så att dumpventilen håller tätt på tomgång och inte hakar upp sig när du kört lite hårdare? 1100 är ju fortfarande lite väl högt. Såg att du körde med öppen med....

2517068 ska spjällägesgivaren heta såg jag på en annan sida så nu vet du det med...

siffrorna på min spjällägesgivare är 0 280120325 och under står 3 517 068 har två eller tre andra givare ligger så ska ut å kika på dom nu vad det står på dom smile


MulleRacing
499 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#26
_Limpan skrev:
Gomez skrev:
Har du kollat så att dumpventilen håller tätt på tomgång och inte hakar upp sig när du kört lite hårdare? 1100 är ju fortfarande lite väl högt. Såg att du körde med öppen med....

2517068 ska spjällägesgivaren heta såg jag på en annan sida så nu vet du det med...

siffrorna på min spjällägesgivare är 0 280120325 och under står 3 517 068 har två eller tre andra givare ligger så ska ut å kika på dom nu vad det står på dom smile

Det är samma siffror på alla givarna, på 16v jag har samma på gl å samma på turbon:)


MulleRacing
499 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
#27
Någon som vet ungefär vart laddtrycks mätarna brukar känna av trycket någonstans?


179 Inlägg
29 december 2011
#28
laddtrycksmätaren är kopplad via en vakumslang på insuget. Bör visa ca -0,5 på tomgång
Senast redigerat av Gomez (29 december 2011)


MulleRacing
499 Inlägg
30 december 2011
Trådstartare
#29
Bör jag inte tappa laddet om det läcker innan?


MulleRacing
499 Inlägg
30 december 2011
Trådstartare
#30
Kikade över allt idag, och jag har öppet till vevhusventilationen! Vart ska den slangen in någonstans på luftburks sidan? Finns det någon som kan länka hur allting ser ut med återcirkulerande dump samt vevhusventilationen?

Mvh


179 Inlägg
31 december 2011
#31
http://en.jo1jo.com/vb2/showthread.php?t=898074 denna bilden med det lilla filtret visar var vevhusslangen går in i luftburken

vad har du för turbo?

lägg gärna upp bild på motorn så går det lättare...
Senast redigerat av Gomez (31 december 2011)


MulleRacing
499 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#32
Vet ej vad jag har för turbo? Jag antar att det är orginal turbo? TB04E eller vad heter dom?


179 Inlägg
4 januari 2012
#33
Kollade du så att din dumpventil är tät?
Fast bilder hade hjälpt
Senast redigerat av Gomez (4 januari 2012)


MulleRacing
499 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
#34
Jag har testat två olika dumpar så där är det tätt


MulleRacing
499 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
#35
När man drar bort vakumslangen från dumpen så stänger den helt men ingen skillnad där heller tyvärr. Har bytt spjällägesgivare men samma problem än.... Men byta insugspackningen är det ide?

Mvh


179 Inlägg
14 januari 2012
#36
Kan vara idé. Annars be en bilverkstad att provtrycka systemet. Dom ser väldigt enkelt vart det läcker


MulleRacing
499 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#37
Okej, lite taskigt med pengar just nu å jag fick ombes på bilen tack vare dom snälla farbröderna i uniform. Så det är lite smått bråttom smile Ska försöka fixa en bild på motorn så du kan se.


179 Inlägg
18 januari 2012
#38
vad va avgasvärdena?


MulleRacing
499 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
#39
Har inte besiktat ännu, sista dagen är 6/2 MEN jag har bytt lmm å nu drar den snor mycket soppa, blöddrar å går frukansvärt dåligt innan laddet kommer! Verkligen en krångel bil sad


179 Inlägg
21 januari 2012
#40
Har volvos egna felsök för b230et som pdf. Står alla mätvärden och så där. Kanske går att skicka till dig? är på 6mb



Sök