3346
Sök

Vandrande tomgång 740 turbo

MulleRacing
499 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#41
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99834/99834-c929c77e7666839939bde05344cdaead.jpg
Hoppas det blev en bild nu?


179 Inlägg
24 januari 2012
#42
ser inget konstigt där...förutom dumpen men är den tät och fungerande och allt är provtryckt så vet jag inte nått annat än att du får börja mäta givare.


MulleRacing
499 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
#43
okej, men hur hänger lmm å spjällägesgivare å tomgångsmotorn ihop? Känns som att det är därikring det skulle vara nått knas för efter jag byter dom så går den annorlunda. Jag har i varje fall lånat en återcirkulerande dump av brorsan nu som ja ska testa att klämma dit.


179 Inlägg
27 januari 2012
#44
När spjället är stängt ska spjällägesgivaren ge signal till tomgångsmotorn att reglera tomgången. Spjällägesgivaren på en b230 motor ger bara två signaler= öppen/stängd.

Om du rycker kontakten till spjällägesgivaren blir det nån skillnad om du gasar upp motorn lite? eller kontakten till tomgångsmotorn?

http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/7 … 740-89.htm där har du chema som visar lite hur det hänger ihop. Tyvärr hittar jag inte schemat för tomgångsstyrningen på nätet utan den visas i filen jag har på datorn för motronic felsökning...
Senast redigerat av Gomez (27 januari 2012)


MulleRacing
499 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#45
Drog kontakten på tomgångsmotorn, bilen har aldrig gått bättre än den gör just nu! Den går lite fett innan laddet kommer bara. Men jag har haft problem några dagar med att den surar igen å dör lite dö å då så man måste hålla den över 2000-2500 varv när man åker annars börjar den blöddra å dör. Men som sagt kontakten till tomgångsmotorn är urdragen å bilen går som en dröm!?!


179 Inlägg
1 februari 2012
#46
Bilen går bra därför att tomgångsmotorn inte får signal att justera sig och klaffen i tomgångsmotorn ligger då helt stilla. (tips dränk tomgångsmotorn invändigt med 556 eller liknande så den är ren)

Vad händer om du rycker kontakten till spjällägesgivaren?
Senast redigerat av Gomez (1 februari 2012)


MulleRacing
499 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
#47
Gomez skrev:
Bilen går bra därför att tomgångsmotorn inte får signal att justera sig och klaffen i tomgångsmotorn ligger då helt stilla. (tips dränk tomgångsmotorn invändigt med 556 eller liknande så den är ren)

Vad händer om du rycker kontakten till spjällägesgivaren?

Den ökar sakta sakta om man gasar lite, men jag testade bara att dra den kontakten först


179 Inlägg
1 februari 2012
#48
Ok. Du får nog leta kabelbrott gissar jag. Kan skicka volvos felsökningsbok som pdf om du har msn eller liknande....står bra grejer där.


MulleRacing
499 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#49
Nu har jag fått avgasvärdet! smile CO ligger på 6.4!? Vad ska jag hitta på för att lösa det? Gränsvärdet är 3.5 smile


179 Inlägg
7 februari 2012
#50
testat att justera på co-skruven på lmm? bör göras medans en avgasmätare är kopplad...
Låte iaf som ett vakumläkage tycker jag. Min ena tic jag hade låg också där runt 6 i co när dumpen läckte
Senast redigerat av Gomez (7 februari 2012)


MulleRacing
499 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#51
CO-Skruven är det den svarta stora ratten i lmm? Jag ska testa dra på återcirkulerande och testa smile


179 Inlägg
11 februari 2012
#52
i lmm finns ett hål med en skruv i som är en sexkants. Den ställen man co halten med. Men låt den vara till hälften nerskruvad tills du fått bilen att gå riktigt.....den grejar du med för finjustering sen.


MulleRacing
499 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#53
okej, men har du något tips på hur jag ska få soppa förbrukningen att minska? den spottar eld och blöddrar men sticker som fan på ladd smile


179 Inlägg
12 februari 2012
#54
ryck kontakten till kallstartsspridaren och se om den drar mindre. Kollade du vilken färg den kontakten hade föressten? Jag kopplade fel mellan motortempgivaren och den en gång och bilen hinkade då i sig typ 2l milen....


MulleRacing
499 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#55
ja om det skulle sitta som du skrev tidigare så sitter dom rätt. men den började på dra mycket efter jag böt lmm men ska testa dra ur dem få se smile


MulleRacing
499 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#56
Okej testade dra kontakten till kallstarten, den höll på dö först men sen åkte jag en stund och den gick riktigt bra tills jag skulle vända i ett bostadsområde, då dog den och när jag fick igång den vart det svart moln bakom så dog den igen. Så jag fick stoppa i kontakten igen för att komma därifrån sad


179 Inlägg
16 februari 2012
#57
Låter väldigt konstigt för kallstarten ska bara gå ett kort tag när motorn startats kall tills den fått upp några grader i temp. Hur funkar den med din gamla lmm då? Man börjar snart få slut på idéer för det finns inte så mycket som styr dom där motorerna...
Senast redigerat av Gomez (16 februari 2012)


MulleRacing
499 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
#58
Den dör helt och vill knappt gå med andra lmm. förresten den stora ratten ilmm som du spänner fjädern med, vad gör den? men jag testade dra ur kallstarten när den var varm visserligen men den reagerade på att jag drog ur den. Jag börjar tröttna jag med, ska sätta fart på 16v så länge tills jag hittat på nå vettigt med turbon...


MulleRacing
499 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#59
Det kan inte vara någon styrenhet som bråkar då? Vi säger om den skulle vara chippad exempelvis? och något gått snett med det? Taskig programvara exempelvis?


179 Inlägg
24 februari 2012
#60
Kan det säkert vara dåligt chip. Byt med någon som har likadan bil, funkar det så har jag en styrbox du kan köpa.
Verkar dock väldigt konstigt att den reagerar på att du drar kontakten till kallstarten när bilen är varm tycker jag. Blir det likadant om du drar kontakten på givaren, den längst bak på toppen?



Sök