3292
Sök

Polisbilars prestanda.

18 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
Tjena, jag är ingen person som försöker köra ifrån polisen, men tanken på att man kör runder i något som kanske hade kunnat är lite skoj tongue

Jag och säkert många andra har hört att polisbilar skall vara trimmade, men hur är det med deras prestanda egentligen?

Här hittade jag lite info: http://www.gp.se/motor/bil/1.253415-vad … -polisbil-

Någon som har lite koll på de vit/blå?

Livet är bara en lek

DatorPhreak
94 Inlägg
15 april 2011
Såg en intervju med en civvare på tuben för ett tag sedan (känd tjej som snackade med polisen och fick prova den, inspelningen är dock väldigt gammal) vad jag kommer ihåg var T5:an enbart chippad.

18 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
men i denna intervjun som jag länkade skrev dem ca 200hk i en tejpad bil, tyckte det lät lite.

Livet är bara en lek

1 482 Inlägg
15 april 2011
Det finns civilbilar som har annorlunda motorer under huven.
Ett exempel är en Saab 9-5 Aero som rullade i Stockholm under några dagar.

Bilen kostade 1.4 miljoner kronor. Den hade en rejält vässad motor, pansarrutor och bepansrad runt om hela bilen. Denna bil vägde också mycket mer än original så prestandan på denna var väll ganska likvärdig originalet ändå.

Hursomhellst så rullade denna bil ca 6 dagar tills dom häktade en kille i baksätet som fick hjärtstillestånd och eventuellt bruten nacke så dom fick klippa taket på bilen som sedan skrotades.

Detta berättade personen som faktist taket på bilen, polisen vart inte speciellt glada enligt honom smile

Han berättade även att ett fåtal civilbilar ( i stockholm iaf ) har endel modifieringar.

Ang blåvita bilar har jag noll koll. Tunga är dom iaf smile

BLT Service
Theracords Music Label

18 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
haha vilken superosis tongue

Livet är bara en lek

Of World
3 369 Inlägg
15 april 2011
vanliga 250hästar motorer . inte mycket mer än så , ambulanser har 210hk .

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
26 339 Inlägg
15 april 2011

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 758 Inlägg
15 april 2011
I Volvobilarna är motorerna helt standard iaf.
På Amazontiden och därikring kunde de ibland vara "trimmade" i den mån att de ibland utrustades med de trimpaket som Volvo saluförde på den tiden. Alltså grejer som vassare kam och dubbla förgasare etc. Samma prylar som privatpersoner kunde köpa via Volvoåterförsäljarna på den tiden, bara att de monterades från fabrik på en del polisbilar.
När man körde 240 och 740 fanns det också en sådan trimsats (i form av annat topplock och kamaxel) som privatpersoner kunde köpa. Denna monterades i en del polisbilar.
Turbobilar hade ofta "Turbo+"-paket, men något direkt trim var det egentligen inte tal om. Bara hopplock av de "bästa" standardgrejerna.

De nya bilarna är helt standard i motorerna. Chassi och bromsar är i vissa fall uppgraderade eftersom bilarna ofta körs hårt och med mycket last.

Fast läser man i forum på internet så har de ju förstås flera bilar som ser helt standard ut från utsidan, men som med lätthet hänger av Koenigsegg på bana.

18 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
Riktigt märkligt att ett sånt rykte att alla polisbilar är trimmade har spridits, speciellt när man tänker på fartdårar, dem skulle ju gärna vilja sprida att polisbilarna är orginal kan man tycka.

Som sagt så har jag inga planer på att sticka från polisen, men kan det verkligen vara såhär haha
T5 har väl cirkus 250 hk men med dagens japanare så är det ju en "fis i vinden"

Man hörde ju om en F50 som blivit prejjad när gumball var här, en sån hinner man inte ikapp med 250hk-traktor

Livet är bara en lek

6 Inlägg
16 april 2011
chipptrim sen finns det vässade motorer varför fråga man fångar ingen bovar med en trampcyckel?? e du knäpp eller??

1 758 Inlägg
16 april 2011
michael5090 skrev:
chipptrim sen finns det vässade motorer varför fråga man fångar ingen bovar med en trampcyckel?? e du knäpp eller??

Vad försöker du säga?

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
16 april 2011
idagens läge så är 90-99% volvos d5:or med andra ord inga raketer

skillnaden är att dom är många fler
så bästa sättet att bli av med en polis är att åka där det svänger inte så svårt att svänga bort polisen
men åker du på rak väg är det fetkört eftersom dom kan ropa på hur många andra som helst och en d5 räcker gott och väl för att åka fort med

förut körde dom 210hk v70n med ltt motorn helt orginal
sen finns det ett fåtal värre bilar större län mer snabba polisbilar
oftast är det bara tillverkarens värsta bilmodell
här i örebro hade dom 2st v70R awd stripade som t5:or inga vingar och sånt tjafs

numera har dom en v70nn t6 som rullar som trafikbil
en sån kör man troligen inte i från när en från trafikgruppen sitter bakom ratten

polarn är bra polare med en som jobbat som trafikpolis en längre tid här i örebro
och han kör banracing på fritiden =/

Kör fort så hinner inget hända...

18 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
michael5090 skrev:

Precis det jag trodde när jag startade tråden, grejen är att jag råkade läsa på en sida (som jag länkade) att polisbilen hade runt 200hk vilket för mig inte var särskilt imponerande, speciellt inte med 200kg tyngre bil.

Gå och spy galla på någon annan, det finns säkert trådar som passar dig med.

Livet är bara en lek

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
16 april 2011
Det verkar vara en väldig skillnad på bilarna beroende på användningsområde.

Jobbar inom rejmes koncernen som har volvo häromkring (ligger brevid oss) och ibland när jag lämnar bilar till deras rekond ser jag nya polisbilar som ska levereras och senast var det en V70 D5 och en T6:a, sen om dom har nån trim däröver har jag inte en susning om.

Vi själva har levererat 2st Ford Mondeo 2,0 flexifuel 145hk till krim/span och det är inga raketer direkt.
Fick däremot in en av dom med arbetsbeskrivning: Missljud från bromsar vid kraftig inbromsning från hög fart , bilen var täckt av mer bromsdamm än min bil är efter en hel bandag så dom verkar köra hårt även om motorn är klen smile , fick faktiskt aldrig fram missljudet hur hårt jag än körde så antar att dom håller i mer än mig tongue .

- Time Attack -

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
16 april 2011
Jag blev förvånad när jag hämtade min kompis ur fyllecell att poliserna kör Diesel volvos också!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

711 Inlägg
16 april 2011
Noxxer skrev:
Det finns civilbilar som har annorlunda motorer under huven.
Ett exempel är en Saab 9-5 Aero som rullade i Stockholm under några dagar.

Bilen kostade 1.4 miljoner kronor. Den hade en rejält vässad motor, pansarrutor och bepansrad runt om hela bilen. Denna bil vägde också mycket mer än original så prestandan på denna var väll ganska likvärdig originalet ändå.

Det där tror jag inte är annorlunda än vanliga skyddsbilar som bl.a. SÄPO använder. Valet brukar dock falla på BMW (540 PRO, sedemera 550 PRO) och Mercedes (vet ej modell).

Detta är ju BMW:n i standardutförande, men en firma bygger sedan in skyddsplåtar o.s.v. I vissa fall byter man ju dämpning o.s.v. för att hantera den höjda vikten, men jag tror inte att det är speciellt trimmad.
Att en sådan bil går loss på 1.4 miljoner behöver inte betyda att man gjort speciellt mycket med motorn - säkerhetsskydd kostar mycket, när sedan grundbilen går loss på minst en tredjedel av det priset så är det nog inte så svårt att nå dit.

Blåvita armén består nog av:
V70 D5
9-5 2.2 T(T?)iD
Passat 2.0 TDI (om dessa nu börjat användas)

Sen finns ju typ Toyota Land Cruiser, Cheva Van, VW bussarna o.s.v., men det är ju inte vanliga radiobilar så att säga.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
16 april 2011
Även om Poliser har mycket pulver eller inte i bilarna så verkar det som att dom behöver lära sig köra bättre.

Citerar rapport: "Studien visar att de flesta av olyckorna sker när polisbilarna körs under vanlig patrullering, det vill säga inte under en brådskande utryckning. I över av hälften av fallen har olyckorna orsakats av polisbilens förare."

Mvh S.Österdahl

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 april 2011
Det är ingenting magiskt med målade polisbilar. De har ofta 8-10 s att nå 100 km/h. De värsta motorerna de har är som sagt 9-5 Aero 260 hk och V70R, och sedan får man tänka på att de också är en del tyngre än i originalutförande. Den vanligaste motorn är D5. Det är inte meningen att Polisen ska jaga japsar, porschar eller BMW 330 (wink) utan det är meningen att man ska ringa in aset med radiosamband och samverkande åtgärder. Dom är flera och har radio.
Senast redigerat av Andromeda (16 april 2011)

Handledare
1 481 Inlägg
16 april 2011
En D5:a räcker dock för att jaga  och stoppa en Skyline. Hände i Örebro för nått år sedan.

http://www.utryckning.se/index.php/2009 … av-en-bil/
Senast redigerat av saab_sonett (16 april 2011)

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
16 april 2011
770_EVOLVE skrev:
Även om Poliser har mycket pulver eller inte i bilarna så verkar det som att dom behöver lära sig köra bättre.

Citerar rapport: "Studien visar att de flesta av olyckorna sker när polisbilarna körs under vanlig patrullering, det vill säga inte under en brådskande utryckning. I över av hälften av fallen har olyckorna orsakats av polisbilens förare."

bästa som hänt var när 2st polisbilar som åkte på samma utryckning som smällde i hop vid korset vid svampen/r50

det är riktigt skillat det tog inte många minuter innan båda bilarna var bortforslade

anlednignen är att dom poliser som blir poliser idag tar körkortet för att bli poliser
och derför kör dom normalt inte bil utan enbart i yrket och då är man så klart helt värdelös på att köra

sen finns det ett antal personer som är riktit skillnade på bilkörning
så det är ett lotteri vilka man får efter sig

har framgångsrikt kört ifrån polisen vid några tillfällen
och det är inte speciellt svårt bara man inte kör på rak väg

för åker man ifrån dom med en 745gle med 129hk mot deras 210hk v70n som dom hade är dom f-n inge vidare på att köra smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök