4015
Sök

Kamrems problem! volvo 940 turbo

61 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#1
Tjena!

En liten fråga!
Hur kan det komma sig att kamremen kan kugga över två kugg?
Någon eller några som kan förklara det.


mvh


3 292 Inlägg
15 april 2011
#2
Remmen inte tillräckligt spänd.. remmen kanske är så dåligt att det saknas några tänder och därmed kuggat över ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

61 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#3
okej. jo det kan jag förstå.
men den var typ ny bytt, kanske gått 300 mil.

Den gick ju allt lite konstigt när det hände.


3 292 Inlägg
15 april 2011
#4
Ja då förklarar det ju en del... nybytt kan ju betyda att det inte blev riktigt gjort.. och att remmen helt enkelt kuggat över..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

61 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#5
okej. jo klart.
Den byttes på firma, lite konstigt,
jag har aldrig varit med om det. bara att dom gått av.


3 292 Inlägg
16 april 2011
#6
Det framgår inte i din beskrivning om remmen var slak efter du märkte att den kuggat över två kuggar.. ?

Eller om nån remskiva inte blev riktigt dit satt.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

61 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#7
nej.
det var så att jag skulle köra iväg på morgonen för ett tag sen. men den startade som vanligt o allt. men var väldigt orklös o så. speciellt efter 2500-3000 varv.


så jag var ute o kollade lite få forum, oxh alla sa att det var turbon. så den byttes o en massa andra saker, men samma fel.
Lämnade sedan in bilen.
Fick bara ett samtal att kamremen hade kuggat över.


850teefem
16 april 2011
#8
den som bytt remmen har gjort fel så enkelt är de.....

6 Inlägg
16 april 2011
#9
okey vad du har råkat ut för är en felmonterad kam rem motorn har inte legat i övre dödpunkt kan vi kalla o läge remmen har monterats o.2 läge så tändnig stämmer inte varvid slitage på motor o kammrem då kan den gå av det är som någon rycker i kjolen hela tiden den håller inte längre stund har du general ras eller har den hoppat över ett per gånger???har du inte det byt kammrem omedelbart kan du inte göra det lämmna in bilen för en rasad topp kostar minst 22000kr att åtgärda kamremmsbyte med garanti 3200kr välj själv sen kan det vara spännrullen dåligt åtdragna bultar eller dåliga lager i främre delen av motorn..

255 Inlägg
16 april 2011
#10
Det sista låter ganska orimligt, då alla vet att man markerar upp innan man tar bort, så man vet hur det ska sättas tillbaka igen. Vad jag tror är att antingen är den inte spänd ordentligt, eller att bultarna inte suttit fast ordentligt att det har släppt efter på det. Eller så har ett lager i spännrullen gått och kan tänka mig att det då har kuggat över. Remmens kugg ska ju inte slitas av i första taget efter endast 3-400mil..
Fredrik, ring volvo innan dom hinner börja, och be dom kolla alla lager där och bultar så dom gör det rätt, hade varit mindre kul om det hände igen, för vem vet, kanske blir värre nästa gång!

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

61 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#11
850teefem skrev:
den som bytt remmen har gjort fel så enkelt är de.....

Jaså det tror du.
kan ju inte bara bli så efter ett tag. spelar ingen roll nu ändå. den ska iaf lagas nu.

det jag ville veta var ju bara hur den kunde kugga inte vems fel det var.


61 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#12
michael5090 skrev:
okey vad du har råkat ut för är en felmonterad kam rem motorn har inte legat i övre dödpunkt kan vi kalla o läge remmen har monterats o.2 läge så tändnig stämmer inte varvid slitage på motor o kammrem då kan den gå av det är som någon rycker i kjolen hela tiden den håller inte längre stund har du general ras eller har den hoppat över ett per gånger???har du inte det byt kammrem omedelbart kan du inte göra det lämmna in bilen för en rasad topp kostar minst 22000kr att åtgärda kamremmsbyte med garanti 3200kr välj själv sen kan det vara spännrullen dåligt åtdragna bultar eller dåliga lager i främre delen av motorn..

Okej. men då skulle den ju gå dåligt direkt vi första starten.
men det gjorde den ju inte.


61 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#13
MattiasHedberg skrev:
Det sista låter ganska orimligt, då alla vet att man markerar upp innan man tar bort, så man vet hur det ska sättas tillbaka igen. Vad jag tror är att antingen är den inte spänd ordentligt, eller att bultarna inte suttit fast ordentligt att det har släppt efter på det. Eller så har ett lager i spännrullen gått och kan tänka mig att det då har kuggat över. Remmens kugg ska ju inte slitas av i första taget efter endast 3-400mil..
Fredrik, ring volvo innan dom hinner börja, och be dom kolla alla lager där och bultar så dom gör det rätt, hade varit mindre kul om det hände igen, för vem vet, kanske blir värre nästa gång!

det vi tror var att spänn-rullen inte gjorde sitt jobb. så är den som är boven.
Sen kommer dom ju gå igenom allt i motorn oxå. är ju inte bara att byta remmen o köra.


255 Inlägg
16 april 2011
#14
veidec skrev:
MattiasHedberg skrev:
Det sista låter ganska orimligt, då alla vet att man markerar upp innan man tar bort, så man vet hur det ska sättas tillbaka igen. Vad jag tror är att antingen är den inte spänd ordentligt, eller att bultarna inte suttit fast ordentligt att det har släppt efter på det. Eller så har ett lager i spännrullen gått och kan tänka mig att det då har kuggat över. Remmens kugg ska ju inte slitas av i första taget efter endast 3-400mil..
Fredrik, ring volvo innan dom hinner börja, och be dom kolla alla lager där och bultar så dom gör det rätt, hade varit mindre kul om det hände igen, för vem vet, kanske blir värre nästa gång!

det vi tror var att spänn-rullen inte gjorde sitt jobb. så är den som är boven.
Sen kommer dom ju gå igenom allt i motorn oxå. är ju inte bara att byta remmen o köra.

Det är bra, bättre att vara allt för försiktig än att skita i det och rasa allt istället..

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

Tvivlare
2 266 Inlägg
16 april 2011
#15
veidec skrev:
MattiasHedberg skrev:
Det sista låter ganska orimligt, då alla vet att man markerar upp innan man tar bort, så man vet hur det ska sättas tillbaka igen. Vad jag tror är att antingen är den inte spänd ordentligt, eller att bultarna inte suttit fast ordentligt att det har släppt efter på det. Eller så har ett lager i spännrullen gått och kan tänka mig att det då har kuggat över. Remmens kugg ska ju inte slitas av i första taget efter endast 3-400mil..
Fredrik, ring volvo innan dom hinner börja, och be dom kolla alla lager där och bultar så dom gör det rätt, hade varit mindre kul om det hände igen, för vem vet, kanske blir värre nästa gång!

det vi tror var att spänn-rullen inte gjorde sitt jobb. så är den som är boven.
Sen kommer dom ju gå igenom allt i motorn oxå. är ju inte bara att byta remmen o köra.

Jo, alltsomoftast är det så på rödblockare. Har du kamremskåpa på?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

61 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#16
MantaRobin skrev:
veidec skrev:
MattiasHedberg skrev:
Det sista låter ganska orimligt, då alla vet att man markerar upp innan man tar bort, så man vet hur det ska sättas tillbaka igen. Vad jag tror är att antingen är den inte spänd ordentligt, eller att bultarna inte suttit fast ordentligt att det har släppt efter på det. Eller så har ett lager i spännrullen gått och kan tänka mig att det då har kuggat över. Remmens kugg ska ju inte slitas av i första taget efter endast 3-400mil..
Fredrik, ring volvo innan dom hinner börja, och be dom kolla alla lager där och bultar så dom gör det rätt, hade varit mindre kul om det hände igen, för vem vet, kanske blir värre nästa gång!

det vi tror var att spänn-rullen inte gjorde sitt jobb. så är den som är boven.
Sen kommer dom ju gå igenom allt i motorn oxå. är ju inte bara att byta remmen o köra.

Jo, alltsomoftast är det så på rödblockare. Har du kamremskåpa på?

OKej. ja den sitter på.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
16 april 2011
#17
På b230FT/FK är det bara att köra av hur många kamremmar man vill, och sedan bara kasta på ny och köra vidare. Ventilerna går fria från kolvarna på dessa wink

Det är inte så att din topp har blivit planad av någon tidigare ägare förresten? Kan vara så att du måste ha dit en kortare rem då... Men då ska den vara planad mer än 2mm


61 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#18
Bensinskallen skrev:
På b230FT/FK är det bara att köra av hur många kamremmar man vill, och sedan bara kasta på ny och köra vidare. Ventilerna går fria från kolvarna på dessa wink

Det är inte så att din topp har blivit planad av någon tidigare ägare förresten? Kan vara så att du måste ha dit en kortare rem då... Men då ska den vara planad mer än 2mm

okej. jag har hört det med. men trodde inte det var sant.
nej den är inte planad.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
16 april 2011
#19
veidec skrev:
Bensinskallen skrev:
På b230FT/FK är det bara att köra av hur många kamremmar man vill, och sedan bara kasta på ny och köra vidare. Ventilerna går fria från kolvarna på dessa wink

Det är inte så att din topp har blivit planad av någon tidigare ägare förresten? Kan vara så att du måste ha dit en kortare rem då... Men då ska den vara planad mer än 2mm

okej. jag har hört det med. men trodde inte det var sant.
nej den är inte planad.

Ok då ska de ju inte vara några problem alls. I så fall bara att se till så du har ny spännrulle och på med ny rem wink

btw: de är inte så att verkstaden tog fel på kantkugg/ rundkugg rem?


61 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#20
Bensinskallen skrev:
veidec skrev:
Bensinskallen skrev:
På b230FT/FK är det bara att köra av hur många kamremmar man vill, och sedan bara kasta på ny och köra vidare. Ventilerna går fria från kolvarna på dessa wink

Det är inte så att din topp har blivit planad av någon tidigare ägare förresten? Kan vara så att du måste ha dit en kortare rem då... Men då ska den vara planad mer än 2mm

okej. jag har hört det med. men trodde inte det var sant.
nej den är inte planad.

Ok då ska de ju inte vara några problem alls. I så fall bara att se till så du har ny spännrulle och på med ny rem wink

btw: de är inte så att verkstaden tog fel på kantkugg/ rundkugg rem?

Okej. ja allt ska vara nytt.
ja du det vet jag inte. kollade inte upp det.
men den är inne på volvo  nu iaf, så hoppas att dom gör rätt för sig nu.



Sök