Andromeda skrev:
Edit: Och sedan är min ståndpunkt fortfarande att man silar mygg och sväljer kameler. Kina smäller upp ett kolkraftverk i veckan, och varje sådant släpper ut lika mycket koldioxid som hela Sveriges fordonstrafik gör på ett år. Varför inte verka för att dessa stormakter skaffar sig lite mer miljövänliga alternativ?
Med risk för att sticka folk ännu lite mer i ögonen. Det är precis det här jag pratar om när jag säger "Dumma Svenssons".
"DOM ÄR VÄRRE ÄN OSS JU, LÅT OSS KÖRA VÅRA T5OR!!!!111"
Det är väl precis så irrelevant som det kan bli vad man kör på för bränsle i Kina? Låt dom tanka luft eller gammalt kärnavfall om dom vill. Känner du att Kina kör på fel bränsle? Bra, börja då jobba politiskt för att påverka det. Det behövs verkligen. Men sitt inte och använd deras idioti som ett skäl för att vi ska vara lika dumma. Kina gör mycket korkade saker, ska vi apa efter det också?
"I Kina äter man hundar och tankar bensin, varför ska vi då köra etanol och äta gris?"
Var och en har sitt ansvar på denna jord, det funkar inte att skylla på att andra gör fel.
Och till personen som sa att en T5 går att köra bensinsnålt om man kör lugnt. Varför köpa en stor T5 med så många hästkrafter som möjligt i ett land där du får köra i max 120 och där bensinpriserna är rekordhöga, om man sen ska ligga och tänka eco-driving hela tiden för annars drar förbrukningen iväg 1,5l/mil?
Tänker du efter lite så förstår du nog varför man tillverkar mindre motorer (ledtråd: folk vill köpa mindre motorer).
Jag själv tycke det är kul med en bil som tar sig framåt med många hästar, men det är det minsta vi behöver både för oss själva och andras skull.