4667
Sök

Varför plockade Volvo bort T5 som val på V70 årsmodell -08 och sänkt effekten på den i de andra Volvo-modellerna?

193 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
Som rubriken lyder, någon som vet varför Volvo gjorde såhär?

Vi i våran familj kommer att gå ifrån Volvo pga de plockat bort denna motor..

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
16 april 2011
Det är väll som vanligt miljömuppar som har sagt åt dom att göra det.

8 253 Inlägg
16 april 2011
För att femmorna inte uppfyllde euro 5(?) avgaskraven och man vill åt sänkt förbrukning och satsade då på fyrorna istället. Den enda femma möjligen kommer överleva ett tag är ju 2,5T BiFuel. Att man har sexan kvar istället som toppmodell är dock lite svårare att förstå, men det kasnke har något med att vill slåss med exklusivare märken?

1 298 Inlägg
16 april 2011
Turbofemman finns ju kvar i dagens V70 i form av 2.5T och FT och även i AFV-variant då den går på gas, bensin och etanol. Men effekten är lägre och det står inte T5 på bakluckan. Planen var att de femcylindriga bensinarna skulle försvinna och ersättas av mindre motorer med högre effekt/liter av förbrukningsskäl mestadels skulle jag tippa på.

I S60/V60 kör man med 1.6/2.0 Turbo på 150, 180 och 203 hästar som visserligen pinnar på ganska bra men de är inte så snåla som volvo hade hoppats på. T5 finns inte heller till S/V60 på den europeiska marknaden, men i USA har man behållt T5 på 230hk. Man har upptäckt att de nya fyrorna inte är speciellt snåla jämfört med turbofemman så den kommer med stor sannolikhet hitta tillbaka i bilarna inom ett par år. De små turbofyrorna tillverkas av Ford och Volvo måste genom ett kontrakt med Ford beställa ett visst antal sådana så de kommer finnas kvar ett tag till.

På Dieselsidan kommer femmorna garanterat finnas några år till iallafall smile
Senast redigerat av Pendulum (16 april 2011)

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

193 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
Sedär, 2.5T effektkurva var väldigt lik 05-07 T5a. Då kanske det blir att tänka om till att köpa en sådan och chippa, men i och med att det är sänkt effekt med 60hk/50Nm så kanske deras motor/växellåda/drivlina inte är lika robusta som 05-07?

Det snacket med att T5 drar mycket bensin kan jag inte hålla med om, för den som inte kan köra bil på riktigt kan jag förstå att en "miljövänlig" bil är bättre för de drar lite bensin oavsett hur mycket man trycker på gasen. Men T5 går att köra snålt om man är känslig på gasen, den manuella vi har går att köra på 0,63l/mil vid landsvägskörning landsväg och automatarn 0,77l/mil.

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 april 2011
Marlboroman skrev:
För att femmorna inte uppfyllde euro 5(?) avgaskraven och man vill åt sänkt förbrukning och satsade då på fyrorna istället. Den enda femma möjligen kommer överleva ett tag är ju 2,5T BiFuel. Att man har sexan kvar istället som toppmodell är dock lite svårare att förstå, men det kasnke har något med att vill slåss med exklusivare märken?

Lustigt att en bil får dra hur mycket som helst så länge den kan tankas på E85 neutral
2,5FT har jag hört drar snuskigt mycket bensin (~1,2-1,5 l/mil) och ~2 l/mil E85.

Nuförtiden lönar det sig ju faktiskt att tanka sprit, men många bilar går nog på bensin istället när det är billigare.
Senast redigerat av Andromeda (17 april 2011)

Skaune
17 april 2011
Andromeda skrev:
Marlboroman skrev:

Lustigt att en bil får dra hur mycket som helst så länge den kan tankas på E85 neutral
2,5FT har jag hört drar snuskigt mycket bensin (~1,2-1,5 l/mil) och ~2 l/mil E85.

Nuförtiden lönar det sig ju faktiskt att tanka sprit, men många bilar går nog på bensin istället när det är billigare.

jo men E85 e ju ett förnybart bränsle som odlas fram, bensinen kommer ju ta slut så småningom, och etanolens avgaser e ju inte lika illa för miljön så de e väl inte lika illa om en E85 drar 1,2l/mil än en bensinare som gör samma sak!

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 april 2011
Polestar skrev:
Andromeda skrev:
Marlboroman skrev:

jo men E85 e ju ett förnybart bränsle som odlas fram, bensinen kommer ju ta slut så småningom, och etanolens avgaser e ju inte lika illa för miljön så de e väl inte lika illa om en E85 drar 1,2l/mil än en bensinare som gör samma sak!

Jag rekommenderar dig att läsa lite om etanolens miljöpåverkan. Ingen energi är gratis att framställa.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
17 april 2011
Andromeda skrev:
Polestar skrev:
Andromeda skrev:

Jag rekommenderar dig att läsa lite om etanolens miljöpåverkan. Ingen energi är gratis att framställa.

Tyst nu Andromeda! Avslöja inte för stackars Svensson att E85 inte alls tillverkas av luft (och sen blir till ren luft igen vid förbränning)! wink

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Skaune
17 april 2011
rickylicious skrev:
Andromeda skrev:
Polestar skrev:

Tyst nu Andromeda! Avslöja inte för stackars Svensson att E85 inte alls tillverkas av luft (och sen blir till ren luft igen vid förbränning)! wink

nej jag vet ju själv att den inte är helt miljövänlig! men menar du att etanolen är lika miljöskadlig som vanliga bensin?
Och du rickylicious, stackars svensson kan du va själv! har aldrig påstått att etanol görs av luft o släpper ut luft...

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
17 april 2011
Polestar skrev:
rickylicious skrev:
Andromeda skrev:

nej jag vet ju själv att den inte är helt miljövänlig! men menar du att etanolen är lika miljöskadlig som vanliga bensin?
Och du rickylicious, stackars svensson kan du va själv! har aldrig påstått att etanol görs av luft o släpper ut luft...

Lugna ner dig och känn ironin smile Vi svenskar är bara väldigt bra på att få E85 att framstå som något jädra mirakelmedel som inte skadar någon eller något när det tillverkas eller används.

Bättre än bensin, visst det kan man hålla med om. Men med det tänket så är det är även bättre att mörda 1 person än 2. But still not so good.

Edit: OBS, än en gång var jag ironisk och vi ska inte mörda varandra.
Senast redigerat av rickylicious (17 april 2011)

Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Skaune
17 april 2011
rickylicious skrev:
Polestar skrev:
rickylicious skrev:

Lugna ner dig och känn ironin smile Vi svenskar är bara väldigt bra på att få E85 att framstå som något jädra mirakelmedel som inte skadar någon eller något när det tillverkas eller används.

Bättre än bensin, visst det kan man hålla med om. Men med det tänket så är det är även bättre att mörda 1 person än 2. But still not so good.

jag e lugn! hatar bara när namnet svensson används som nervärderande! wink jag förstod lita av ironin!
samtidigt så skrev jag ju heller inget om att etanolen var frälsaren från ovan! bara bättre än bensin! wink

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
17 april 2011
Polestar skrev:
rickylicious skrev:
Polestar skrev:

jag e lugn! hatar bara när namnet svensson används som nervärderande! wink jag förstod lita av ironin!
samtidigt så skrev jag ju heller inget om att etanolen var frälsaren från ovan! bara bättre än bensin! wink

Jag tycker att Svensson är jätteroligt att använda då dom flesta av oss svenskar är väldigt dumma och lättlurade wink Men det blir så när man bor i "världens bästa land". big_smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 april 2011
Polestar skrev:
rickylicious skrev:
Andromeda skrev:

Jag luras att gå off-topic alla dagar i veckan smile

Vad jag menade var att man får skrota en uppskattad motor eftersom den på bensin inte klarar ett uppsatt miljökrav utan stupar på mållinjen, medan precis samma motor som är specad för etanol med högre förbrukning är Ok. Inte OK enligt mig. Etanol beroende på tillverkningssätt är marginellt "renare" för miljön än bensin till värre än bensin, och då får man också ta med den 30-40% högre förbrukningen i ekvationen. Typiskt byråkratiskt fjanteri.
Rätt väg att gå är inte att genom etanol öka utsläppen av koldioxid oavsett källa, utan att minska förbrukningen, exempelvis genom små, starka turbodieselmotorer. Så länge etanol inte är mer "neutralt" än det är pga tillverkningsmetoderna, odlingar, frakt etc kommer biodiesel tillverkad inom EU i en snål motor vara det överlägset bästa alternativet.

Edit: Och sedan är min ståndpunkt fortfarande att man silar mygg och sväljer kameler. Kina smäller upp ett kolkraftverk i veckan, och varje sådant släpper ut lika mycket koldioxid som hela Sveriges fordonstrafik gör på ett år. Varför inte verka för att dessa stormakter skaffar sig lite mer miljövänliga alternativ?
Senast redigerat av Andromeda (17 april 2011)

4 005 Inlägg
17 april 2011
Sluta med T5or? Märkligt val!
Bygg om och lansera den som T5 etanolbil. Så kanske det går? smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 april 2011
linuslinje skrev:

Det är ju precis den vi diskuterar?

Hobby Fotograf
650 Inlägg
17 april 2011
Nu förstår jag inte alls vad ni pratar om? T5 finns ju kvar som motor, och nu menar jag inte 2.5FT.
Den t5:an som finns är på 240 hk wink

4 005 Inlägg
17 april 2011
Andromeda skrev:
linuslinje skrev:

Det är ju precis den vi diskuterar?

Den första raden var en åsikt. Den andra är egentligen också ett påstående, eller mer ett allmänt medgivande på tidigare inlägg gjort av flera.

Så mkt offtopic här. smile

Edit: raden, inte dagen. heh.
Senast redigerat av linuslinje (17 april 2011)

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
17 april 2011
Andromeda skrev:
Edit: Och sedan är min ståndpunkt fortfarande att man silar mygg och sväljer kameler. Kina smäller upp ett kolkraftverk i veckan, och varje sådant släpper ut lika mycket koldioxid som hela Sveriges fordonstrafik gör på ett år. Varför inte verka för att dessa stormakter skaffar sig lite mer miljövänliga alternativ?

Med risk för att sticka folk ännu lite mer i ögonen. Det är precis det här jag pratar om när jag säger "Dumma Svenssons".

"DOM ÄR VÄRRE ÄN OSS JU, LÅT OSS KÖRA VÅRA T5OR!!!!111"

Det är väl precis så irrelevant som det kan bli vad man kör på för bränsle i Kina? Låt dom tanka luft eller gammalt kärnavfall om dom vill. Känner du att Kina kör på fel bränsle? Bra, börja då jobba politiskt för att påverka det. Det behövs verkligen. Men sitt inte och använd deras idioti som ett skäl för att vi ska vara lika dumma. Kina gör mycket korkade saker, ska vi apa efter det också?

"I Kina äter man hundar och tankar bensin, varför ska vi då köra etanol och äta gris?"

Var och en har sitt ansvar på denna jord, det funkar inte att skylla på att andra gör fel.

Och till personen som sa att en T5 går att köra bensinsnålt om man kör lugnt. Varför köpa en stor T5 med så många hästkrafter som möjligt i ett land där du får köra i max 120 och där bensinpriserna är rekordhöga, om man sen ska ligga och tänka eco-driving hela tiden för annars drar förbrukningen iväg 1,5l/mil?

Tänker du efter lite så förstår du nog varför man tillverkar mindre motorer (ledtråd: folk vill köpa mindre motorer).

Jag själv tycke det är kul med en bil som tar sig framåt med många hästar, men det är det minsta vi behöver både för oss själva och andras skull.

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
17 april 2011
rickylicious skrev:
Andromeda skrev:

Med risk för att sticka folk ännu lite mer i ögonen. Det är precis det här jag pratar om när jag säger "Dumma Svenssons".

"DOM ÄR VÄRRE ÄN OSS JU, LÅT OSS KÖRA VÅRA T5OR!!!!111"

Det är väl precis så irrelevant som det kan bli vad man kör på för bränsle i Kina? Låt dom tanka luft eller gammalt kärnavfall om dom vill. Känner du att Kina kör på fel bränsle? Bra, börja då jobba politiskt för att påverka det. Det behövs verkligen. Men sitt inte och använd deras idioti som ett skäl för att vi ska vara lika dumma. Kina gör mycket korkade saker, ska vi apa efter det också?

"I Kina äter man hundar och tankar bensin, varför ska vi då köra etanol och äta gris?"

Var och en har sitt ansvar på denna jord, det funkar inte att skylla på att andra gör fel.

Och till personen som sa att en T5 går att köra bensinsnålt om man kör lugnt. Varför köpa en stor T5 med så många hästkrafter som möjligt i ett land där du får köra i max 120 och där bensinpriserna är rekordhöga, om man sen ska ligga och tänka eco-driving hela tiden för annars drar förbrukningen iväg 1,5l/mil?

Tänker du efter lite så förstår du nog varför man tillverkar mindre motorer (ledtråd: folk vill köpa mindre motorer).

Jag själv tycke det är kul med en bil som tar sig framåt med många hästar, men det är det minsta vi behöver både för oss själva och andras skull.

Jag tror du är på fel forum smile

~Andy~

Sök