2188
Sök

Kört obesiktigad bil, och blivit "påkommen" och hotas av polisanmälan. Hur funkar det? Är det kört nu?

711 Inlägg
16 april 2011
Jag tro knappast att polisen engagerar sig nått i detta fall,åk och reta upp gubben nån natt smile

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
16 april 2011
driftking199 skrev:
man får endast köra till besiktning all annan flyttning skall ske med kärra lagen har ändrats för många körde obesiktat o sa att dom skulle till verkstad..

Källa på det.

2slow

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 april 2011
Gillar gubben whisky?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 668 Inlägg
16 april 2011
caromania skrev:
Gillar gubben whisky?

Men menar du att ynglingen ska muta den tjurande filmaren?

2slow

Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 april 2011
azid skrev:
driftking199 skrev:
man får endast köra till besiktning all annan flyttning skall ske med kärra lagen har ändrats för många körde obesiktat o sa att dom skulle till verkstad..

Källa på det.

Det blir nog svårt att få fram, eftersom påståendet är fel...

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … esiktning/
Körförbud
Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till besiktningsföretag för kontrollbesiktning.

Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten (så kallat meddelat körförbud). Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation.

Edit: För att gå ontopic igen, det är inget att vara orolig för. Det gubben påstår sig ha filmat kan ju inte ge mer än maximalt böter. Om han som sagt har lyckats filma att det är du som körde och samtidigt utfört detta så kommer ju nästa detalj att polisen ska engagera sig i det, vilket jag tvivlar på. Det går åt ganska hög kvalitet på filmen för att du ska kunna identifieras korrekt.
Senast redigerat av henke_99 (16 april 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

2 668 Inlägg
16 april 2011
henke_99 skrev:
azid skrev:
driftking199 skrev:

Källa på det.

Körförbud
Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till besiktningsföretag för kontrollbesiktning.

Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten (så kallat meddelat körförbud). Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation.

Var det jag ville få fram, fast från svamlaren tongue

2slow

Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 april 2011
azid skrev:
henke_99 skrev:
azid skrev:
Källa på det.

Körförbud

Var det jag ville få fram, fast från svamlaren tongue

Förstod det... Jag oxå, men jag orkade inte vänta...
Senast redigerat av henke_99 (16 april 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

104 Inlägg
16 april 2011
Får snuskgubbevibbar usch.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
16 april 2011
Finns alldeles för mycket folk som har för mycket fritid och som tror att dem kan bete sig hur som helst. Inte allt för sällan äldre som tror sig kunna bestämma över de yngre.

En polare och jag råkade ut för en jobbig sak när en äldre snubbe började jaga oss efter att vi testat hans diff vid en hörna av en stor parkering i när det regnade(vi gjorde ringar åt bägge hållen för att testa). Och då kom en lastbil mot oss i hög fart och i stort sett försökte preja in oss i hörnet. Men polaren körde bara iväg lungt och efter en stund kom en ful merca(han hade slängt sig in i sin vanliga bil för att kunna jaga oss) efter oss i hög fart och tutate och så gott som prejjade oss till kanten.

En snubbe flyger ut och ser helt phsyco ut och vi kör iväg, han slår dessutom på bilen stenhårt. Efter en stund kommer vi till en återvändsgränd och där prejar han av oss så vi inte kommer iväg. Där börjar själva bråket och det slutar med att snubben insåg att vi var 2 mot en både om det hade blivit slagsmål, eller om det gått till rätten. Så han körde iväg och ingen har sett eller hört av han sen dess...

Kom även en gubbe som närmade sig mig när jag skulle handla en gång, han frågade mig om jag kört om en bil på en viss sträcka osv osv. Det hade jag inte och det sa jag till han också, men han trodde mig inte för "det var minsann en sån där liten röd" saken var bara den att det finns många röda bilar och vid tillfället minst 3 stycken röda "sportbilar". Som han hade sett, han skulle minsann sätta stopp för sån körning sa han sen innan han gick.

Samma sak händer där, bara bullshit och ingen har hört av honom sen.

Poängen med mina historier är att du kan vara lugn. 99% chans att han inte ens har filmat, och 99.5% chans att han inte fått med något vettigt om han filmat. Vilket tyder på att dy har 0.5% chans att åka dit. Och då är det bara böter det gäller.
Senast redigerat av AcesHigh666 (17 april 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

322 Inlägg
17 april 2011
ärligt hembesök skiten me o börna sönder hans gård o bor han i lägenhet så ring sönder hans porttelefon:) jävla äcklen som ska sabba för folk:S har en surkärring hemma som inte ens får spela kinect för utan att de slår i golvet:S

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 april 2011
Syns det inte väldigt tydligt att det är just du som kör kommer det inte att kunna hända någonting.

Bajsa i gubbens brevlåda, det kommer du må jäkligt gott av när han hämtar tidningen på morgonen.

Glöm inte att filma reaktionen och lägga upp på youtube lol

Lite får man väl tåla, han har väl också varit ung och dragit ur ettans växel.

Ett råd är ju självklart att låta bilen stå tills den är besiktad. En klasskompis på gymnasiet var känd för att köra svinigt (att han fortfarande lever är ett under). Någon av hans grannar tröttnade och tipsade Polisen så fort han åkte iväg med bilen, och en gång väntade de på honom när han var på väg hem. Han hade dock blivit förvarnad...
Senast redigerat av Andromeda (17 april 2011)

Forummoderator
17 984 Inlägg
17 april 2011
Bara att glömma. Chansen att det skulle bli nåt räknas väl i promille... Sur gubbe dock. Att han skulle stå och filma dig av någon okänd anledning låter inte heller troligt. Ta kontakt med honom och säg att din advokat vill se filmen och rekommendera honom att skaffa en adv. själv. (Kostar fläsk) så blir han nog lite mör... Utan att behöva hota eller på andra sätt vara otrevlig!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

196 Inlägg
17 april 2011
Om gubbe nu har filmat dig, och lämnar till polisen kommer troligtvis ditt ansikte inte vara tydligt nog. Så i värsta fall gör nog polisen en lätt förundersökning där de kommer fram till att det inte räcker att anklaga dig för något brott och allt kommer att läggas ner.

Va de gäller gubben så kan du polisanmäla han för ofredande och ev olaga hot big_smile

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

killercow
17 april 2011
Som sagt så måste det finnas bild på att det är du som kör. för att filmen i sig ska ha nått bevisvärde

Dock är det inte helt ovanligt att folk får böter för vårdslöshet i trafik där flera vittnen pekat ut en och samma person. fast än polisen inte tagit syndaren på plats. men att ett vittne pekar ut dej verkar inte troligt att det skulle räcka till nått fällande.

Sen kan man ju kanske försöka förstå gubben lite kanske. tror inte han blir sur för en grej. kanske varit en del bus-körning i området. så han tröttnat å haft kameran beredd. jag skulle oxå bli sur om det bus-kördes utanför mej iett.

Har även skrivit i andra liknande trådar att det är aldrig smart att sitta och erkänna brott i offentliga forum.

Mek
88 Inlägg
17 april 2011
Var det inte så att din bil var till salu vid det tillfället och du fick köparens körkort i pant medans han provkörde din bil, sedan fick han tillbaka körkortet och du la inte hans namn på minnet

Livet börjar vi 2 bars ladd

Muttley
17 april 2011
driftking199 skrev:
ärligt hembesök skiten me o börna sönder hans gård o bor han i lägenhet så ring sönder hans porttelefon:) jävla äcklen som ska sabba för folk:S har en surkärring hemma som inte ens får spela kinect för utan att de slår i golvet:S

Vill han att de ska gå åt helvete så kan han ju ta ditt värdelösa förslag.

I övrigt varför har ni folk eskalerat hela händelsen?. Om gubben vill skälla lite smått så låt han göra det. Ringer någon polis och frågar dig om du har lekt lite så är de bara att säga nej och fråga om de har nått bevis. Har de inget så är de bara att avsluta samtalet.

Om du är en jävligt jobbig jävel som kör runt och leker i känsliga barnfamiljsområden så hoppas jag dem köttar dig..

Annars var bara lugn.

18 Inlägg
17 april 2011
du kan va helt lugn,,,filmen får ändå inte annvändas som bevis material,,om du inte var på hans gård och han påvisat att han har video bevakat,,,tror inte ens då att han får annvända filmen,,finns lagar för vad som får filmas och inte,,gav du ditt tillstånd till filmningen,,,troligen inte smile

gör allt idag imorgon är det försent!!!! :)

jorgen72
17 april 2011
Som jag skrev innan så var du på väg till en verkstad för rep o då händer absolut ingenting

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
17 april 2011
mozz-74 skrev:
du kan va helt lugn,,,filmen får ändå inte annvändas som bevis material,,om du inte var på hans gård och han påvisat att han har video bevakat,,,tror inte ens då att han får annvända filmen,,finns lagar för vad som får filmas och inte,,gav du ditt tillstånd till filmningen,,,troligen inte smile

För det första så får man filma och fotta vad man vill i det här landet så länge det inte sitter en stor skylt om att det är förbudet och det är ett inhänginat omårde. eller markägaren talar om för dig att det för förbjudet. Och detta gällde väl en allmän plats så.

Sen finns det regler om man vad man får publicera som är bra mycket hårdare.

Men nog med OT.

Värsta som kan hända dig är 1500kr och föreläggande om besiktning av fordonet. Inget kan hända med körtkort osv.

För det andra så kan du förmodligen anmäla gubben för olaga hot.

Själv hadde jag bara skrattat åt händelsen och inte lagt mera tid på det.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

196 Inlägg
17 april 2011
mozz-74 skrev:

Det stämmer inte, vi har fri bevisprövning i Sverige.

"Principen om fri bevisprövning kommer till uttryck i 35 kap 1 § rättegångsbalken och innefattar såväl fri bevisföring som fri bevisvärdering. Med fri bevisföring menas att det i princip inte uppställs några begränsningar i fråga om de källor som får användas för att utleta sanningen. "

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

Sök