2209
Sök

Kört obesiktigad bil, och blivit "påkommen" och hotas av polisanmälan. Hur funkar det? Är det kört nu?

Skaune
17 april 2011
Har ni glömt en sak? själva börnen finns på film, men videoupptragningen kan aldrig bevisa att bilen var obesiktigad! filmen kan ju ha varit tagen när bilen var bes? och om de e så att gubbens kamera visar klockslag o datum etc, så e de inte heller bevisning nog, då han kan ju ha ställt datumet "fel" så den biten e mer än lugn! wink och tror ni verkligen polisen engagerar sig för en enstaka liten burn? har de inget vettigare för sig än att göra en utredning på de så e de skrämmande och slöseri med skatte pengar!

KHRacing
17 april 2011
jorgen72 skrev:
Som jag skrev innan så var du på väg till en verkstad för rep o då händer absolut ingenting

Är reglerna ändrade nyligen ?

Man får inte framför ett obesiktigat fordon på allmän väg alls.. inte ens till en verkstad, men har fordonet en tvåa är det en annan sak.

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 april 2011
Polestar skrev:
Har ni glömt en sak? själva börnen finns på film, men videoupptragningen kan aldrig bevisa att bilen var obesiktigad! filmen kan ju ha varit tagen när bilen var bes? och om de e så att gubbens kamera visar klockslag o datum etc, så e de inte heller bevisning nog, då han kan ju ha ställt datumet "fel" så den biten e mer än lugn! wink och tror ni verkligen polisen engagerar sig för en enstaka liten burn? har de inget vettigare för sig än att göra en utredning på de så e de skrämmande och slöseri med skatte pengar!

Dessutom så är det ju en framhjulsdriven bil, så det blir nog mest ett garv på stationen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
17 april 2011
KHRacing skrev:
jorgen72 skrev:
Som jag skrev innan så var du på väg till en verkstad för rep o då händer absolut ingenting

Man får inte framför ett obesiktigat fordon på allmän väg alls.. inte ens till en verkstad, men har fordonet en tvåa är det en annan sak.

Ok, så min volvo valp som exempel där besiktningstiden gått ut så den fått körförbud, menar du alltså måste åka bärgare/trailer in till besiktningen? Knappast... Får den däremot körförbud vid flygande besiktning, eller 3a på vanlig besiktning, alltså "spanska flaggan" är de en annan sak...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Muttley
17 april 2011
TobbeE_87 skrev:
KHRacing skrev:
jorgen72 skrev:

Ok, så min volvo valp som exempel där besiktningstiden gått ut så den fått körförbud, menar du alltså måste åka bärgare/trailer in till besiktningen? Knappast... Får den däremot körförbud vid flygande besiktning, eller 3a på vanlig besiktning, alltså "spanska flaggan" är de en annan sak...

Tro inte polisen är korkade när detta hände på en lördag. knappast många verkstäder eller knappt besiktningar har öppet så länge.
För övrigt får man inte köra runt och göra vanliga ärenden med en obesiktigad bil eller en bil med en 2a på.

Fri fart för ett fritt folk!
14 106 Inlägg
17 april 2011
tkd_rille skrev:
TobbeE_87 skrev:
KHRacing skrev:

Tro inte polisen är korkade när detta hände på en lördag. knappast många verkstäder eller knappt besiktningar har öppet så länge.
För övrigt får man inte köra runt och göra vanliga ärenden med en obesiktigad bil eller en bil med en 2a på.

märkligt jag kom just från polarns firma och den var då minnsan mega öppen och en bilverkstad dessutom smile

Kör fort så hinner inget hända...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 231 Inlägg
17 april 2011
LartiC skrev:
Det är såhär

Att jag har en saab som är försäkrad och skattad men obes pga att jag bara inte haft tid att besiktiga den då jag nyss köpt den.
körde en liten tur med den idag och drog en liten lätt burnis på ettans växel precis innan jag skulle lämna min kompis , och nu ringer en argsint äldre man och säger att han har filmat allt och ska se till så jag blir av med körkortet han vet att fordonet är obesiktigat men påstår sig ha en film han ska ge till polisen.

Är jag körd hur funkar det  ?
Lixom alla har väl vart unga och kanske gjort ett par "mindre osmarta bus" med sin bil .

Mycket tacksam för svar // Victor

Mindre osmarta bus? Det tycker inte jag att det är att köra obesiktat. Jag vill inte vara nån internetpolis och säga: Du skulle inte gjort så eller så eller så.
Tur att det inte stod en polis och stoppa dig, gubben kan nog inte bevisa nåt, men tänk dig för framöver när du kör.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

killercow
18 april 2011
TobbeE_87 skrev:
KHRacing skrev:
jorgen72 skrev:

Detta handlade ju om verkstad.

kortast väg till bes. får användas om ett fordon är obes. och har körförbud pga detta.

får du 2a på bes får du köra hem bilen och sen köra den till och från verkstad. även köra den till bes.

får du körförbud på bes. så måste du ta fordonet hem/till verkstad på släp. när felen är åtgärdade får du däremot köra fordonet kortaste sträckan till bes.

men det stämmer som HKRacing säger att ett fordon som har körförbud pga att det är obes inte får köras till verkstad

GREASEMONKEY
822 Inlägg
18 april 2011
Alla jag känner som kört obesiktat och blivit stannade av polisen själva har inte fått mer är en kallelse till bilprovningen .. inga böter .. sen om den snälla farbrorn du talar om, tycker om att få huset täckt av toapapper eller ägg en gång per år så är det hans problem .. Nu tror jag att han hotade dig för att skrämma dig, jag tror inte han hade brytt sig om det var ett gäng med tatuerade MC kilar t ex .. gubbar och tanter vet att en 18åring kan dom mycket väl sätta respekt i med såna hot .. Om du tycker det är jobbigt att sova om nätterna så kan du ju alltid be han om ursäkt om det skulle kännas bättre ..
Senast redigerat av 770_EVOLVE (18 april 2011)

Mvh S.Österdahl

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
18 april 2011
Filmade han DIG?
Gick DU ur bilen? Filmade han bakifrån där du ej syns?
För isåfall är det enkelt. Låt han anmäla. Men finns inga bevis på att det är du.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

KHRacing
18 april 2011
770_EVOLVE skrev:
Alla jag känner som kört obesiktat och blivit stannade av polisen själva har inte fått mer är en kallelse till bilprovningen .. inga böter .. sen om den snälla farbrorn du talar om, tycker om att få huset täckt av toapapper eller ägg en gång per år så är det hans problem .. Nu tror jag att han hotade dig för att skrämma dig, jag tror inte han hade brytt sig om det var ett gäng med tatuerade MC kilar t ex .. gubbar och tanter vet att en 18åring kan dom mycket väl sätta respekt i med såna hot .. Om du tycker det är jobbigt att sova om nätterna så kan du ju alltid be han om ursäkt om det skulle kännas bättre ..

Polisen kan inte förelägga om besiktning,, låter väldigt konstigt.

2006 fick jag 600kr i böter för att bilen min var obesiktigad.

Supraman
2 300 Inlägg
18 april 2011
Åk och besikta, problem löst.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
18 april 2011
KHRacing skrev:
770_EVOLVE skrev:

Polisen kan inte förelägga om besiktning,, låter väldigt konstigt.

2006 fick jag 600kr i böter för att bilen min var obesiktigad.

Dom skickar ju självklart ärendet vidare .. det är ju inte garanterad kallelse för att man blivit stoppad.

Mvh S.Österdahl

403 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
När jag fått mina nya däck så vet jag vad jag ska göra av de gammla wink big_smilebig_smile

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456

Sök