carnageman skrev:
Lite rondellregler eftersom det kom på tal:
Ska du höger så SKA du blinka höger & ligga i höger filen
Ska du rakt fram FÅR du INTE blinka alls filvalet beroende på skyltning
Ska du vänster SKA du blinka vänster och innan du går ur rondellen SKA du blinka ut dej med högerblinkers... självklart ska du ligga i vänsterfilen
Struntar du i att blinka t.ex när du kör vänster i rondellen och nån tar det som du ska rakt fram & denne kör ut och du kör in i sidan alt arslet på den bilen så kan du bli vållande om du erkänner att du inte blinkat alt nån vittnar om att du inte blinkade.
Mer om detta på vägverkets site:
http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspxOch kom ihåg:
BLINKERS ÄR BÄTTRE ÄN TANKELÄSNING!!!
DET TYCKER ÄVEN FÖRSÄKRINGSBOLAGEN NÄR DOM UTREDER VEM SOM ÄR VOLLANDE !
Nu pratade jag om enkelfiliga rondeller, och där råder långt ifrån ett krav att blinka vänster pga det fysiska faktum att du förmodligen inte ska in i centrum på rondellen och pakera bland blomlådorna..
Och eftersom det i alla rondeller råden väjningsplikt vid infart på den nya vägen så är det högst tvivleaktigt att du behöver signalera för ngn att du ska in i den innersta filen, just pga av väjningsplikten som avsäger bilarna i rondellen att låta dig få nån typ av företräde..
Det enda problemet jag ser är att om man fortsätter i en rondell förbi en utfart utan att blinka vänster så kan man omöjligen bli vållande till olycka, då det enda som det råder lag på är just att blinka ut ur rondellen (gåller så klart inte när inte ngn väntar, men då smäller det ju inte heller) och så klart när man ska byta fil i rondellen framför andra bilar.
Annars skulle det bli svårt för alla stackare som kommer "från höger" och ser personen som inte blinkar pga. att han ska rakt fram och tror denna ska svänga ut ur rondellen innan konfrontation sker att få sin rätt igenom. Om man ska följa ditt resonemang vill säga. Glöm det där med vart ifrån man kommer i en rondell, de hinner ändå få förare uppmärksamma. Det som är VIKTIGT och LAG på är att man ska blinka ut ur rondellen.
Och en annan sak som märks, är att du inte har varit med om alla situationer i försäkringssvängarna. Min kompis blev påkörd 5 meter efter ett övergångsställe av en bil som körde om honom i tätbebyggt område på 50 väg. Min kompis har vittnen på att han blinkade och att den andre hade onormalt hög fart. Trotts sitt erkännande kom försäkringsbolaget som gjorde undersökningen fram till att min kompis varit oaktsam och borde sett bilen som skulle köra om. Med andra ord så fick de dela på sjävriskkostnaderna. Trotts att polisens version stämde väl överens med vittnenas och förarnas version så valde försäkringsbolaget att inte gå på den linjen.
Och detta är tyvärr inte så ovanligt som man kan tro. Just på grund av att försökringsbolagen endast låter det ena bolaget göra utredningen. Är den felaktig överklagar man i regel inte, då detta blir oftast blir dyrare än att bara betala. Surt men sant i detta land.