3159
Sök

Lite gnäll ang. särskrivningar

9 Inlägg
2 augusti 2006
Trådstartare
#1
med risk att låta som en whinande kärring.... SNÄLLA SLUTA SÄRSKRIVA!!! jag vet att jag inte har världens bästa svenska men ibland har jag svårt att läsa vad folk skriver här på garaget. förra veckan satt jag tex och slösurfade när jag stötte på en kille som hade skaffat "nya hjul upphängningar mm". jag blev helt förvirrad. "ok... killen har köpt nya hjul", tänkte jag," men vad för slags upphängningar? roliga djur i kabinen?"
förstår ni mitt problem? är jag den enda som lider av detta? kommer detta att hjälpa något? oO

skriv vad ni tycker!

Svindåre
1 433 Inlägg
2 augusti 2006
#2
"lack ok min supra vit och svart tak tycker inte så mycket om org färgen... "
denhär kommentaren fick jag... fattar inte riktigt wink

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!

Administratör
11 858 Inlägg
2 augusti 2006
#3
Uttalar man ett ord sammansatt - så ska det också skrivas sammansatt. Jätteenkelt.

PS. kolla min signatur här i forumet smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
2 augusti 2006
#4
håller me har också tänkt på de lite smile


1 854 Inlägg
2 augusti 2006
#5
Alltså så ska dom som har dyselexi inte få skriva nått lr?

Förstår inte tråden??

21 761 Inlägg
2 augusti 2006
#6
Jadettamedsärskrivningärjuintealltidsålättjagtyckeriofdetmenkanskeandraintetyckerdet.

Visst har dessa saker varit uppe förut och man kan nog konstatera att en del har dyslexi, andra kanske inte tycker att det är så nödvändigt att stava korrekt utan huvudsaken är att man vet vad det handlar om.
Man får nog acceptera detta, även om man tycker att folk borde ha bättre koll på vad de skriver.
Senast redigerat av Drönirettab (2 augusti 2006)

Herr
1 722 Inlägg
2 augusti 2006
#7
chrizz skrev:
Uttalar man ett ord sammansatt - så ska det också skrivas sammansatt. Jätteenkelt.

PS. kolla min signatur här i forumet smile
Bara att försöka komma ihåg:) är ju inte bara en fördel här på forumet, utan även utanför dörren:) t.ex när man ska skriva ett CV :>
Senast redigerat av LocKtar (2 augusti 2006)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

126 Inlägg
2 augusti 2006
#8
varför ens bry sig, är det dagens i-landsproblem eller? du fattar ju va det står, varför ens lägga ner tid och kraft på att klaga på det?

alla kanske inte har lika lätt att stava som du?

5 710 Inlägg
2 augusti 2006
#9
Qw4z1 skrev:
skriv vad ni tycker!
Tycker det är minst lika störande att läsa ett inlägg där det inte finns en enda stor bokstav
efter punkt......

MVH Jonas
..............

"Ijenkligen"
786 Inlägg
2 augusti 2006
#10
"Sport stolar  halv skinn sport ratt alu växel knåpp  Klar glas bak lampor Vit/Röda Ögön lock Sido kjolar"
sånt kan man bli rätt trött på...

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

Administratör
11 858 Inlägg
2 augusti 2006
#11
eftifo skrev:
varför ens bry sig, är det dagens i-landsproblem eller? du fattar ju va det står, varför ens lägga ner tid och kraft på att klaga på det?

alla kanske inte har lika lätt att stava som du?
Varför bry sig? Jag tycker det är ganska viktigt, speciellt när innebörden av det man vill få fram kan ändras totalt. På Corner (en hamburgerrestaurang här i Eskilstuna) finns den här skylten uppe på väggen:
"Rök fritt".

Jag tror inte det är vad de vill få fram riktigt... "Rökfritt" och "Rök fritt" har helt motsatt betydelse, vilket kan vara lite olyckligt ibland. Det finns många många andra exempel. Min signatur här i forumet är ett annat lite roligare exempel.

Varför inte tänka till lite extra bara; "Säger jag ordet ihop när jag pratar, så ska jag skriva det ihop också". Det är inte svårare än så, men ja, jag förstår att vissa absolut inte kan pga dyslexi och annat, men jag finner det högst otroligt att alla som särskriver har dyslexi - folk är lata och bryr bara sig inte, vilket är lite tråkigt och olyckligt om jag får säga mitt.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Administratör
11 858 Inlägg
2 augusti 2006
#12
Ett exempel till:

Folkesta köpcentrum utanför Eskilstuna har en jätteskylt uppsatt där alla butiker som finns visas. Högst upp står det "Storbutiks centrum".

Vi har lika roligt åt det varje gång vi åker dit. Man kan ju undra hur många led skylten har fått gå igenom i organisationen och hur många beslutsfattare har fått se och godkänna den, men att ingen har reagerat på att skylten som säkert kostat en högre sexsiffrig summa att slå upp är felstavad i toppen wink

Det är bara löjligt...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Evolution
1 627 Inlägg
2 augusti 2006
#13
Rättstavning är överskatat. Urdrag ur Herrarnas lyckliga dassbok

Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea   i ett ord står i, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sej, uatn odern som hlehe.

Känns som lite fel ställe att skriva det här,Men jag tycker de har en poäng. Mvh Karlzzon
Senast redigerat av Karlzzon The One (2 augusti 2006)

Fäll ner pungen och landa

Administratör
11 858 Inlägg
2 augusti 2006
#14
Karlzzon The One skrev:
Rättstavning är överskatat. Urdrag ur Herrarnas lyckliga dassbok

Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea   i ett ord står i, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sej, uatn odern som hlehe.

Känns som lite fel ställe att skriva det här,Men jag tycker de har en poäng. Mvh Karlzzon
Det är stooor skillnad, där är det inga särskrivningar. Om du kombinerar det där med särkskrivningar så kommer du få stora problem gissar jag smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Evolution
1 627 Inlägg
2 augusti 2006
#15
chrizz skrev:
Karlzzon The One skrev:
Rättstavning är överskatat. Urdrag ur Herrarnas lyckliga dassbok

Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea   i ett ord står i, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sej, uatn odern som hlehe.

Känns som lite fel ställe att skriva det här,Men jag tycker de har en poäng. Mvh Karlzzon
Det är stooor skillnad, där är det inga särskrivningar. Om du kombinerar det där med särkskrivningar så kommer du få stora problem gissar jag smile
vet att de inte har något med att göra, Men tycker de är lite kul. Kan även ha med att göra att jag nys läste det.

Fäll ner pungen och landa

Moderator+
1 081 Inlägg
2 augusti 2006
#16
Ett av dom bättre exemplen enligt mig är:

"Häst skjuts på torget" roll
Eller en man ser här rätt ofta, "ny lackad" eller "ny tvättat", "ny vaxad" osv...

Här finns en otroligt bra och ganska rolig text angående särskrivningar för den som missat smile
http://vvv.purjo.nu/skribenter/jenny/2001-05-06.html

Mvh

Vem jag?

9 Inlägg
2 augusti 2006
Trådstartare
#17
eftifo skrev:
varför ens bry sig, är det dagens i-landsproblem eller? du fattar ju va det står, varför ens lägga ner tid och kraft på att klaga på det?
det är just d... jag förstår ju inte alltid vad folk menar när man särskriver! kanske är jag bara dålig på dålig svenska? oO

ex. "ny lackad toyota corolla till salu" är den nylackad eller är den ny och lackad? Oo

och ja! det är dagens i lands problem! wink
Senast redigerat av Qw4z1 (2 augusti 2006)

Jajjemen!
1 512 Inlägg
2 augusti 2006
#18
Redbull skrev:
Ett av dom bättre exemplen enligt mig är:

"Häst skjuts på torget" roll
Eller en man ser här rätt ofta, "ny lackad" eller "ny tvättat", "ny vaxad" osv...

Här finns en otroligt bra och ganska rolig text angående särskrivningar för den som missat smile
http://vvv.purjo.nu/skribenter/jenny/2001-05-06.html

Mvh
haha, kul länk smile

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

8 156 Inlägg
2 augusti 2006
#19
Det är stor skillnad på felstavning och på särskrivning.
Dyslektiker är ganska så bra när det gäller särskrivning.
Tycker faktiskt att dyslektiker är bra mycket bättre på att skriva sammansatt än vad resten av befolkningen är. Att dom däremot inte kan se hur ett ord stavas, det är en helt annan sak.
Tycker verkligen inte att man ska klaga på dyslektiker. Men att klaga på personer som inte lärt sig att stava är en annan sak. Men ingenting är så viktigt som att använda sig av en korrekt meningsuppbyggnad.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök