3529
Sök

Kylfläkt står still på 316i E30 -90

8 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
Hej hej!

Blev nyligen ägare till en bmw 316i E30 -90. Ikväll efter jobbet tänkte jag byta ut reg.belysningen, så bilen stod på tomgång ca 15-25min. Helt plötsligt börjar den koka, vred av nyckeln fort som ögat och öppnade huven. Nog fan kokade den alltid.

Detta kan bero på ett antal saker har jag kommit fram till;
- Dåligt kylarlock
- Dålig termostat
- Dålig fläktkoppling
etc..

Har inte hunnit felsöka ordentligt eftersom det hände runt tolvslaget och det var beckmörkt.
Hur ska jag gå till väga med det här? I vilken ände ska jag börja kika? Detta är min förstabil och är rätt ny till detta. Seriös och helst erfaren hjälp önskas!
(om det har något med saken att göra så är motoroljan mycket mörk, behöver tappa oljan och byta omgående)

Tack på förhand!

/cgranberg

57 Inlägg
21 april 2011
Har inget med oljan att göra, men tappa ur den och byt till fräsch olja och nytt oljefilter iaf. Kylarlocket står för att bibehålla trycket i systemet, men vattnet ska ändå vandra omkring så den kan du nog släppa. Är del elfläkt på den eller går den med motorn(dåligt minne) Går den med motorn ska den gå hela tiden, om den går på motorn och inte snurrar med så kan det vara lagerna däri som är dåliga...

Forummoderator
18 178 Inlägg
21 april 2011
För att konstatera om det är fläkten som inte lirar med i laget så: Stå nånstans där du har en bra tom väg framför dig och låt bilen gå på tomgång. När den börjar bli varm utöver det normala så kör iväg och få upp lite fart. Sjunker tempen då så kan du ju koncentrera dig på fläkten...

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

8 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
Tack för svar!

Tipset som Dieselsmurfen sa: det gjorde jag direkt efter allt kokande lugnat ner sig och när slängarna hade fått tillbaka rätt tryck i motorrummet! mycket riktigt gick tempen ner! jag körde och med full fräs på värmen inne i kupén, den funkade som den skulle!

8 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
Kyl fläkten bytt! Nu fungerar den i alla fall. Har också luftat och fyllt på kylarvätska. Men ena motorkudden är hel slut på höger sida så jag behöver två fräscha. Det var därför fläkten kilade fast i fläktskyddet och som i sin tur gjorde så bilen kokade. Tyvärr har verkstaden stängt under påsken så det här får vänta ett par dagar sad

5 Inlägg
21 april 2011
Jag har annars en termostat liggandes om det skulle vara den! smile

8 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
sodermark skrev:
Jag har annars en termostat liggandes om det skulle vara den! smile

Håll i den sålänge! Får se på tisdag om problemet är löst smile

Sök