2051
Sök

Felsöka magnetventil trionic 7, går det? eller är det bara att skaffa en annan och testa?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
#1
ja som topic lyder. misstänker att magnetventilen spökar eftersom laddet ibland stiger onormalt. (över 1 bar på en originalbil som ska ladda 0.5)

kan man på något vis mäta med multimeter för att se om den är hel eller är det bara att skaffa en annan och prova?

har för mig jag läst någonstans att det ska vara ett visst motstånd om den är hel. kan dock vara jag som har fel.


MVH Fredrik


spinx
11 Inlägg
22 april 2011
#2
ta och kolla med en multimeter får du inget om antal på mätaren så har spolen brunnit då kan du få byta den annars kan du prova att knacka på den för den kan ha hängt sig


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
#3
spinx82 skrev:
ta och kolla med en multimeter får du inget om antal på mätaren så har spolen brunnit då kan du få byta den annars kan du prova att knacka på den för den kan ha hängt sig

Okej, tack, ska testa med det. Har beställt en ny som kommer efter helgen iaf så smile

Mvh


spinx
11 Inlägg
23 april 2011
#4
okej va gött annars kan det vara backventilerna två blåa läcker de så laddar har inte så vidare bra heller


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
#5
spinx82 skrev:
okej va gött annars kan det vara backventilerna två blåa läcker de så laddar har inte så vidare bra heller

är backventilerna trasiga så borde det väl resultera i för LÅGT ladd? eller är jag ute och cyklar? mitt problem är snarare att laddet skjuter i höjden lite då och då smile

MVH


spinx
11 Inlägg
23 april 2011
#6
det låter mer som en magnetventil  men kolla om armen till wastegaten sitter som han ska eller tryck prova den för den kan spöka genom att hoppa av från avgas spjället på turbon och det resulterar i att antingen laddar han skit eller så kan han ladda för mycket och då säger styrdonet till att oj här är det härrejösses ladd släpp av !!! då klipper  han laddet direkt fast det känner man i bilen det ska bara ta tvärstopp direkt


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
#7
spinx82 skrev:
det låter mer som en magnetventil  men kolla om armen till wastegaten sitter som han ska eller tryck prova den för den kan spöka genom att hoppa av från avgas spjället på turbon och det resulterar i att antingen laddar han skit eller så kan han ladda för mycket och då säger styrdonet till att oj här är det härrejösses ladd släpp av !!! då klipper  han laddet direkt fast det känner man i bilen det ska bara ta tvärstopp direkt

armen på WG sitter som den ska, löper smidigt i avgashuset och fjädrar tillbaka i WG-klockan smile jag har inte märkt av att styrdonet säger till? det som händer är att då och då skjuter laddet upp till närmare 1.2bar och fortsätter man gasa så ligger laddtrycket och svajjar mellan 1.2 - 0.8 hmm
men som sagt så händer det enbart ibland.

MVH


spinx
11 Inlägg
24 april 2011
#8
ja det låter som ett konstig fel har du kollat absolut tryck givaren som sitter på tryckröret  den kan balla ur också då kan laddet spöka lite också


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
#9
spinx82 skrev:
ja det låter som ett konstig fel har du kollat absolut tryck givaren som sitter på tryckröret  den kan balla ur också då kan laddet spöka lite också

jo det är rätt skumt. nej det har jag inte, men vet vilken givare du menar, sitter precis bredvid dumpventilen va? hur "kollar" jag denna? smile

MVH


spinx
11 Inlägg
25 april 2011
#10
ja den sitter ovanför dumpen men kolla med en multimeter om du får någont värde på den för får du inte det kan den vara paj men det låter som ett konstigt fel


Gazer
60 Inlägg
25 april 2011
#11
Tror knappast du har fel på magnetventilen, då denna sällan till och med nästan aldrig går sönder på T7 bilar. LMM är den troligaste kandidaten. Tryckgivaren kan ge samma symtom, MEN då brukar dom alltid skena precis när man börjar gasa, för att sedan sänka laddet under normalt tryck som skyddsåtgärd. Detta gör den varje gaspådrag, så den lär sig aldrig felet, utan korrigerar när felet upptäcks varje gång. Normalt på din bil är emellan 0.6bar-1bar beroende på utetemp och luftfuktighet.

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
25 april 2011
#12
Gazer skrev:
Tror knappast du har fel på magnetventilen, då denna sällan till och med nästan aldrig går sönder på T7 bilar. LMM är den troligaste kandidaten. Tryckgivaren kan ge samma symtom, MEN då brukar dom alltid skena precis när man börjar gasa, för att sedan sänka laddet under normalt tryck som skyddsåtgärd. Detta gör den varje gaspådrag, så den lär sig aldrig felet, utan korrigerar när felet upptäcks varje gång. Normalt på din bil är emellan 0.6bar-1bar beroende på utetemp och luftfuktighet.

Normalt på en 2.0t är runt 0.4 bar, inte mer... Sen har jag varit med om att byta kanske 10-20 T7 mv´s, så att det är sällen de går sönder är fel.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#13
som sagt så uppstår bara felet ibland. kanske 1 gaspådrag av 10. LMM är redan utesluten, har testat att koppla ur denna och felet kvarstår. jag har INTE varit med om att laddet plötsligt har sjunkit som någon skyddsåtgärd utan det brukar stiga till straxt över 1 bar och sedan ligga där och svajja mellan 0.8 och 1.2 ungefär. slangarna till MV är kontrollerade och så vitt jag kunde se är dessa hela och fräscha hmm

MVH


Gazer
60 Inlägg
27 april 2011
#14
discokapten skrev:
Gazer skrev:
Tror knappast du har fel på magnetventilen, då denna sällan till och med nästan aldrig går sönder på T7 bilar. LMM är den troligaste kandidaten. Tryckgivaren kan ge samma symtom, MEN då brukar dom alltid skena precis när man börjar gasa, för att sedan sänka laddet under normalt tryck som skyddsåtgärd. Detta gör den varje gaspådrag, så den lär sig aldrig felet, utan korrigerar när felet upptäcks varje gång. Normalt på din bil är emellan 0.6bar-1bar beroende på utetemp och luftfuktighet.

Normalt på en 2.0t är runt 0.4 bar, inte mer... Sen har jag varit med om att byta kanske 10-20 T7 mv´s, så att det är sällen de går sönder är fel.

Och vad har varit felet på T7 ventilerna? Är en singelspole, så endast avbrott elektriskt sett, eller det fel jag har sett är att locket hoppar av, räcker dock att trycka tillbaka och helst limma. Mekaniska fel i denna ventil har jag extremt svårt att tro, om inte locket hoppat av.

Om 2.0t bara skulle ha GLT hela tiden hade inte Saab utrustat dom med magnetventil, dom laddar alltså mer än GLT, beroende på omständighet. Har inte sett en enda 2.0t som laddar 0.4bar som är riktig.

Rycka ur LMM hjälper inte i felsökningssyfte på 9-5, vet styrsystemet om att den inte är elektriskt ansluten så kör den i hjälpmappar och via tryckgivare och här kan den gå väldigt konstigt. Prova någon annans LMM istället.

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#15
Gazer skrev:
discokapten skrev:
Gazer skrev:
Tror knappast du har fel på magnetventilen, då denna sällan till och med nästan aldrig går sönder på T7 bilar. LMM är den troligaste kandidaten. Tryckgivaren kan ge samma symtom, MEN då brukar dom alltid skena precis när man börjar gasa, för att sedan sänka laddet under normalt tryck som skyddsåtgärd. Detta gör den varje gaspådrag, så den lär sig aldrig felet, utan korrigerar när felet upptäcks varje gång. Normalt på din bil är emellan 0.6bar-1bar beroende på utetemp och luftfuktighet.

Normalt på en 2.0t är runt 0.4 bar, inte mer... Sen har jag varit med om att byta kanske 10-20 T7 mv´s, så att det är sällen de går sönder är fel.

Och vad har varit felet på T7 ventilerna? Är en singelspole, så endast avbrott elektriskt sett, eller det fel jag har sett är att locket hoppar av, räcker dock att trycka tillbaka och helst limma. Mekaniska fel i denna ventil har jag extremt svårt att tro, om inte locket hoppat av.

Om 2.0t bara skulle ha GLT hela tiden hade inte Saab utrustat dom med magnetventil, dom laddar alltså mer än GLT, beroende på omständighet. Har inte sett en enda 2.0t som laddar 0.4bar som är riktig.

Rycka ur LMM hjälper inte i felsökningssyfte på 9-5, vet styrsystemet om att den inte är elektriskt ansluten så kör den i hjälpmappar och via tryckgivare och här kan den gå väldigt konstigt. Prova någon annans LMM istället.

alltid informativa svar från dig! det uppskattas verkligen! smile ska se om jag får möjlighet att prova någon annans LMM. tipset att koppla ur LMM fick jag från "urh junior" (den yngre killen på trimföretaget nordic, kommer inte på hans namn i skrivande stund tongue) så var därför jag utgick ifrån att det var korrekt smile

jag vill inte ifrågasätta dig på något vis men du håller alltså fast vid att det KAN vara ett normalt beteende på en T7-motor så som jag beskriver bilens symptom? smile

och angående magnetventilen jag skulle köpa så har killen som hade den inte hörts av efter det att vi gjorde upp affären, skulle köpa en från en skrotad motor. men kanske lika bra det då ifall det är ett osannolikt fel.

MVH Fredrik


Gazer
60 Inlägg
27 april 2011
#16
Det är inte normalt med ett vandrande laddtryck, samma dag och under samma förhållande så ska laddtrycket ligga ganska stabilt om inte något vädret förändras eller du kör upp på ett berg eller ner i en dal, och framförallt inte vandra. Har du tid en dag ta en tur runt mitt, så tar jag en titt på bilen.

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#17
Gazer skrev:
Det är inte normalt med ett vandrande laddtryck, samma dag och under samma förhållande så ska laddtrycket ligga ganska stabilt om inte något vädret förändras eller du kör upp på ett berg eller ner i en dal, och framförallt inte vandra. Har du tid en dag ta en tur runt mitt, så tar jag en titt på bilen.

okej, nej det känns inte riktigt rätt när den beter sig så smile
ja det kan jag göra! snällt av dig smile du får gärna PMa mig ett nummer så ja kan förvarna dig wink
har sett din 9-5a stå parkerad bredvid stora vägen, antar det är där du bor? smile

MVH


Gazer
60 Inlägg
27 april 2011
#18
Jepp där jag bor.

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264


Sök