22 april 2011
Trådstartare
Plats: Sätra industriområde
Tid: c:a 01:30, totalmörker
Raksträcka: c:a 400 meter. C:a 7 meter bred helt tom väg.
Jag accelerar snabbt till en hastighet jag ej kan intyga då jag ej tittade på hastighetsmätaren.
Polisen står på halva sträckan, c:a 200 meter fram, polisbilen står på trottaren utan blåljus, totalt avslagen. Två stycken polisdamer i totalt mörkblåa dräkter utan reflexer någonstans på kroppen, OMÖJLIGA att se, och undersöker en bil som tidigare på kvällen fått sladd och kört av vägen.
När de ser mig närma börjar dom blinka med sina ficklampor, jag ser då att dom står på höger sida och jag släpper på gasen och rullar förbi dom för att sen börja bromsa när jag är förbi, då jag uppfattar det som säkrare än att stå fullt på bromsen med möjlighet att bilen kanske skulle tappa "balansen".
Dom har alltså inte mätt någon hastighet på mig.
Ena polisdamen är jätteupprörd och säger att om jag hade fått sladd så hade jag kört på henne och hon hade flygit.
och påpekar att bilen dom utredda gjorde just så, men han bromsade.
Jag menade på att det var säkrare att köra förbi stadigt och fint utan att panikbromsa.
Jag sade även att jag tycker det är lite konstigt att man står mitt på vägar utan reflexer med helt mörkblåa overaller. Hon sade då att det kunde t.ex ha varit någon som var ute med hunden och gick.
Mitt på vägen utan reflexer? sade jag då.
För detta blir jag misstänkt för vårdslöshet i trafik och det kan gå till domstol
Jag erkände på plats något som jag ångrar då jag blev "skrämd" av rättegång med advokat osv.
Jag ringde sedan upp polismyndigheten i efterhand och ville ta tillbaks mitt erkännande då jag insåg att Nej jag tycker inte att det var vårdslöshet i trafiken. Han i telefonväxeln sa "Ah, av min erfarenhet så läggs sånt där ner".
Samt, Kan dom ta mitt körkort då jag bara är misstänkt för vårdslöshet i trafik, är man inte oskyldig tills bevisad skyldig, därav att jag borde få ha det kvar?
Synpunkter?
Senast redigerat av Philip- (22 april 2011)