3112
Sök

Hastighetsmätare/kombiinstrument S60 T5 05

Dolk
146 Inlägg
23 april 2011
#21
Det har inte jag gjort, jag har tagit isär för att jag lödde mitt kort (eller det ska lödas på tisdag) och jag har inte kalibrerat, satte tillbaka så som dom sitter orginal bara smile


117 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
#22
hur får du loss tavlorna från instrumentet då?

117 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
#23
men är du säker på att det funkar att bara byta tavlorna rakt av å sedan montera ihop skiten utan att kalibrera eller nåt sånt?

117 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
#24
nå?smile

Dolk
146 Inlägg
23 april 2011
#25
man öppnar som bilden visar, sedan tar du bort hölget runt om instrumenten, drar pinnarna rakt ut, sedan tar du bara bort tavlorna. Trust me, har haft den isär säkert 4-5 gånger nu pga. lödningen.

Det ända du måste "kalibrera" är att du måste ha samma sorts tavlor som du har nu (som går lika långt i hastighet, börjar på samma ställen och slutar på samma ställe)

Annars kommer besiktningen klaga lite.

Annars är det bara att byta på


117 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
#26
ja men jag tänkte ju byta till original tavlorna i km/h för nu sitter det ju de blå tavlorna med mph som huvud siffror..det ända jag gör är att byta tillbaka till original eller hur?
Senast redigerat av Danche (23 april 2011)

Dolk
146 Inlägg
23 april 2011
#27
yes det är det. Dock så undrar jag, ska du har dom svarta original tavlorna eller ska du fortfarande ha R design på dom fast ni i km/h ?


117 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
#28
sen tänkte jag på...behöver man dra loss kontakten när jag lossat på instrumentet? för annars måste jag väl lossa på batteri polen också va?

117 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
#29
ne jag kör på de svarta original

Dolk
146 Inlägg
23 april 2011
#30
Det är ju bäst och göra om du känner dig osäker smile

Men har du samma mätare som på bilden där uppe?


117 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
#31
va menar du med samma?

Dolk
146 Inlägg
23 april 2011
#32
Ser dina tavlor och tavlorna på bilden lika ut? eller har du annan form eller så på dina.


117 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
#33
ne samma ]

Dolk
146 Inlägg
23 april 2011
#34
antingen byter vi rakt av (så kan jag hjälpa dig och montera om det rätt) eller så köper du från en skrot i närheten, monterar och så köper jag dina R mätare... Känns lite segt om någon ska åka hela vägen, har en polare i Jönköping som vi isånafall skulle kunna träffas vid.


117 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
#35
jo det skulle vi kunna:) men en annan kille skrev så här:


Jag bytte på min till R instrument och jag gjorde som så att jag noterade vad visarna stod på när bilen var varmkörd och sen sätter man bara tillbaka nålarna när den är inkopplad igen.

Hastigheten kollade jag på en industriraka. Satte farthållaren på 50 enligt GPS sen vände jag satte på farthållaren och pillade dit nålen. Lite trafikfarligt men se bara till att du är ensam på vägen. Lycka till.

// Jocke

EDIT: Vill du byta instrument helt och hållet så är det volvo som gäller.

måste jag göra allt det också?

Dolk
146 Inlägg
23 april 2011
#36
Nae jag skulle säga att du inte behöver det, om våra mätare har samma start och slutsiffra och så som jag sa, så kan man "kalibrera" innan man sätter dig, man ser till och sätter mätarna på samma ställe, fick ett tips på hur dom gör det på Volvo så jag gör på samma sätt.

Man drar mätaren till ändläge "mätaren ut" sedan drar man tillbaka den så man känner ett "motstånd" det är inte starkt, man drar det till det läge den var på innan du plockade bort det på. Klart=)

Skulle gilla på att jag gör detta på under 30 minuter smile

Kan fixa kort på mina mätare tills imorgon om du vill se dom


117 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
#37
säger du det så:) visst gör det...så gör jag också det

117 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
#38
så här ser mätarna ut...gå in här så ser du....http://reviews.cnet.com/sedan/2006-volvo-s60-r/1707-10865_7-31555140.html


Sök