3410
Sök

Hastighetsmätare/kombiinstrument S60 T5 05

117 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
Hejsan

Jag har precis köpt en S60 T5 05:) det tråkiga är att den har det blåa R kombiinstrumentet/hastighetsmätarna med MPH som huvud siffror sen med små km/h visare, jag undrar om någon vet om jag skulle kunna byta tillbaka till ett original kombiinstrument med bara KM/H visare? Måste man inte kalibrera om hastighetsmätaren å hela kombiinstrumentet eller hur ska man göra?

Tacksam för svar:)

MVH Daniel

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
22 april 2011
Jag bytte på min till R instrument och jag gjorde som så att jag noterade vad visarna stod på när bilen var varmkörd och sen sätter man bara tillbaka nålarna när den är inkopplad igen.

Hastigheten kollade jag på en industriraka. Satte farthållaren på 50 enligt GPS sen vände jag satte på farthållaren och pillade dit nålen. Lite trafikfarligt men se bara till att du är ensam på vägen. Lycka till.

// Jocke

EDIT: Vill du byta instrument helt och hållet så är det volvo som gäller.
Senast redigerat av jok3 (22 april 2011)

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

117 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
Hmm okej lät lite jobbigt:P vadå bytte du bara visarna till R eller hela instrumentet? tänkte byte hela instrumentet till ett original som bara visar KM/H, va tror du att volvo gör när de ska fixa skiten? är de km bilen gått kvar när man byter? för jag tänkte köpa ett kombiinstrument från bildemonteringen för 3250kr, men måste jag hitta ett instrument som suttit i en T5:a eller kan jag ta vilken som helst?

/Daniel

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
22 april 2011
Jag flyttade över tavlorna och visarna från ett R instrument till min.

Du måste hitta ett från samma år som din. Det är tydligen olika anslutning på alla olika årsmodeller.
Det volvo gör är att dem för över all data från det gamla till det nya. Vet inte hur mycket det kostar.
Vet bara att ett helt nytt standardinstrument kostar 4700.

Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

117 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
Är du säker på att ett nytt instrument kostar 4700kr nytt till en s60 t5 05?

Dolk
146 Inlägg
22 april 2011
Jag letar efter dom blåa tavlorna till min V70 -03. Jag antar att det inte är samma tavlor på den som på din?

117 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
jo jag har blåa men min är i mph som huvudsiffror sen med små km/h siffror

Dolk
146 Inlägg
22 april 2011
Om du byter ut dina till vanliga är jag grymt intresserade av dina tavlor! smile

117 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
jag ska byta dem snart:) men vet du om man bara kan byta mätarna så jag slipper byta hela kombiinstrumentet?

Dolk
146 Inlägg
23 april 2011
Ja det går, jag gör det på ca 20 minuter smile

Vart bor du? Skulle kanske kunna mötas och byta någonatans. Jag har dom
Svarta orginal mätarna på min bil.

Annars gör du så här. Du har en flärp mellan ratten och instrumen, den sitter i ett svart hölja, den går och dra rakt ut, man kan få vålda lite men inte för mycket. Sedan har du 4 st torks som insyrumentet sitter fast i.
Nu är det bara att ta bort det och sedan öppnar du det smile

VIKTIGT du får inte under några omständigheter starta bilen eller har nycklarna i!!!!
Då kan bilen få ryck och du får betala volvo för att fixa detta (dyrt)

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
23 april 2011
Danche skrev:
Är du säker på att ett nytt instrument kostar 4700kr nytt till en s60 t5 05?

Ja men då är det fabriksnytt. Fick byta på en av bilarna hemma då dessa brukar gå sönder på 03-05.

Angry Drift Team

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
23 april 2011
Dolkis skrev:
Ja det går, jag gör det på ca 20 minuter smile

Vart bor du? Skulle kanske kunna mötas och byta någonatans. Jag har dom
Svarta orginal mätarna på min bil.

Annars gör du så här. Du har en flärp mellan ratten och instrumen, den sitter i ett svart hölja, den går och dra rakt ut, man kan få vålda lite men inte för mycket. Sedan har du 4 st torks som insyrumentet sitter fast i.
Nu är det bara att ta bort det och sedan öppnar du det smile

VIKTIGT du får inte under några omständigheter starta bilen eller har nycklarna i!!!!
Då kan bilen få ryck och du får betala volvo för att fixa detta (dyrt)

Det stämmer bra. Några bilder för att hjälpa till lite.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/118144/820994_2yqwxu.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/118144/820995_qj3j0e.jpg

Angry Drift Team

117 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
Låter ju bra:smile jag bor i göteborg...du då?

Dolk
146 Inlägg
23 april 2011
Nyköping, 10 mil söder om sthlm. Var ju lite väl långt ändå. Men om du har någon lokal skrot, åk dit och snacka med dom hur mycket dom vill ha för mätarna plus stickorna. Så kan jag betala det plus frakt (direkt in på ditt konto eller liknande).

Känns lite sådär om någon av oss eller båda ska åka en bra bit för o byta mätare, kan kanske bli billigare iofs men men.

117 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
Men vilka mätare är det du har exakt? är det för en s60 t5 05? kan man inte köpa nya mätar tavlor på volvo? det blir inte fel i instrumentet om jag bara byter tavlorna samt stickorna?

117 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
okej:) men jag hittade ett kombiinstrumen som finns på jönköping demontering för 3250kr som har suttit på en s60 t5 05, den ska väl passa min va?

Dolk
146 Inlägg
23 april 2011
Kolla på en lokal skrot efter ENBART tavlorna eller så ringer du dit och snackar med dom. Hela instrumentet behöver du inte använda.

Ta ett kort på din instrumentpanel så kan jag kolla om det passar från en V70 också, men jag tror det är samma mätare på båda faktiskt.

Själva tavlorna och stickorna kan du byta hej vilt, dock inte själva kortet.

Dolk
146 Inlägg
23 april 2011
Danche skrev:
Men vilka mätare är det du har exakt? är det för en s60 t5 05? kan man inte köpa nya mätar tavlor på volvo? det blir inte fel i instrumentet om jag bara byter tavlorna samt stickorna?

Om du kollar på bilderna han visade så är det dom mätarna jag har.

117 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
men du skrev att du varmkörde din och mätte hastigheten med gps innan du bytte ditt instrument men måste jag också göra det om jag bara byter tavlorna?

117 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
men det är dem gamla ju?skulle dem passa min? behöver man inte göra nåt mer efter man bytt tavlorna? typ kalibrera instrumentet eller nåt annat?

Sök