2923
Sök

Golf 3 Variant 1.8 -98 ADZ, startar inte

11 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
Halloj!

Besiktade bilen och fick maxvärden på HC samt förhöjda värden på övriga poster. Uppmätte dålig komp. på två cyl. samt ingen på en, därav endast en som var bra. Har nu bytt packningar till toppen, insuget, grenrör, flänspackning samt kamrem+ övriga drivremmar, fördelarlock med rotor. Bilen har gått ca 22000 mil och har aldrig varit trögstartat. Har dock låtit risig senaste året. Fick höga värden ifjol också vilket rättade till sig efter byte av olja, tändstift, luft- och oljefilter, nätt och jämt. Har druckit mycket soppa för övrigt.

Efter reparationen får vi inte igång bilen, den drar runt men går aldrig igång. Tändspolen samt kablar har suttit i max 4000-5000 mil. Någon som kan ha någon idé var man skall felsöka? Jorden till tändspolen sattes på en nymålad detalj vilken vi skrapade bort färgen på i efterhand, kan detta ha pajat den?

Tacksam för tips.

583 Inlägg
23 april 2011
Testa så att du får tändning på samtliga tändstift & mät upp brännsletrycket & se så spridarna öppnar.

Luft, bränsle & gnista brukar ge en smäll wink

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

66 Inlägg
23 april 2011
Sitter kamremmen rätt?

11 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
Har drabbats av magsjuka så projektet har legat på is, ska ut imorrn tisdag. Kamrem ska sitta rätt. Får massa knallar där bak när jag försöker starta. Ska kolla tändningen, har ny tändspole. Hur kollar man bränsletrycket?

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 april 2011
Om fördelaren INTE sitter på kamaxeln utan vid kopplingen typ så skulle jag börja med att kolla att den står rätt. Lätt att glömma att ställa fördelar-axeln när man kränger på remmen, fråga mig inte hur jag vet...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

11 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
Fördelaren ska vara rätt, dock en mycket genant fråga: Kamdaxelns dödläge, är det där det står OT eller där punkten är? Har nollat efter punkten men när man ser till markeringen på plastkåpan visar den en pil ner samt texten OT.... Vi kollade i Haynes där han visar på fler motorkoder och han illustrerar med en prick i hjulet. Nu finns det ju som sagt på mitt både en prick i hjulet samt en text???

4 474 Inlägg
27 april 2011
Sitter en streck om jag minns rätt vid OT (mellan O och T), det är efter det märket du ställer kammen, INTE punkten!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

11 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
Tack. Missuppfattade markeringarna helt... Har nu fått i gång bilen, låter dock som h-vete. Motorn går exemplariskt låter dock ett knackande ljud och oljelampan blinkar?

4 474 Inlägg
27 april 2011
Luft i ventiltryckarna/ventillyftarna...Kan bli så, låt bilen gå på förhöjd tomgång (1500rpm ca) så löser det sig...På en gammal 1.8 RP spis jag hade så tog det 20 min innan lyftarna tystnade, efter 10 min väntan "fick jag nog" o varvade motorn kring 3000 rpm, o som sagt efter totlalt 20min var den tyst igen. Skall dock tilläggas att min oljelampa blinkade inte, kolla oljenivån!

11 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Ok, blir lite nojig bara iom oljelampan. Kan oljepumpen tagit skada då den drivs av mellanaxeln eller kan givarn gått, är det ens troligt?

Drog runt motorn innan nollningen var korrekt dock inga ventilkrockar.

4 474 Inlägg
28 april 2011
Förmodligen alldeles för låg oljenivå, större "luftfickor" i oljesystemet (borde försvinna bums iofs) eller så är givaren knasig....

Fråga: Blinkar lampan på tomgång eller blinkar den oavsett varvtal?

Edit: Den blinkande oljelampan kan kanske-lanske ha samband med att tryckarna tömts på olja? Det kan som det sagts ta tid att få tryckarna att tystna (bli oljefyllda...)
Senast redigerat av dawwe (28 april 2011)

11 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
Lampan har nu slocknat, rycker dock bakom motorn. Tror det är från grenröret, luktar bränd olja... Varvade lite förrut till 2000 och kort därefter dog bilen och rök givetvis. Startar igen men nu har jag inte vågat vava upp den. Ryker varje gång jag startar den efter en kort stund på tomgång?

Lampan blinkade direkt den startades och fortsatte på tomgången eller med varvtal.

(Har sedan förgående inlägg planat toppen, vilket jag borde gjort direkt...)
Senast redigerat av Paven (3 maj 2011)

4 474 Inlägg
3 maj 2011
Rykandet: Läckande ventilkåpspackning?
Lampan: Du lär ha 2 oljetryckgivare, ena vid/på oljefiltret andra i toppen. Ena varnar för lågt tryck på tomgång, den andra för lågt tryck vid "högre varv", lampan blinkar regelbundet då, dvs inte "flimrande".

Är du SÄKER på att du fått ditt toppen korrekt så att den inte trycker ut olja?

4 474 Inlägg
3 maj 2011
Frågor: Kontrollerades toppens skevhet/rakhet vid packningsbytet? Rengjordes både blockets o toppens anläggningsytor exemplariskt? Har du fått rätt packning o monterat den rätt o dragit med korrekt moment? Om fördelaren drivs av mellanaxeln så driver fördelaren i sin tur oljepumpen, har du fått i allt korrekt? Kanske läge att skruva loss tråget o kolla hur oljepump/sil ser ut? Hade du problem med oljelampan innan packningsbytet?

Mitt råd: Lokalisera oljeläckaget. Att det ryker en aning efter topplocks byte är normalt, men inte mer än i 5-10 min för det bör inte ta längre tid innan olje/lösningsmedels/glykol rester bränns bort. Dessutom bör du känna lukten av bränd olja om den läcker ner på grenröret. Om jag vore dig skulle jag kolla igenom ALLT, dvs kolla att alla packningar verkar sitta rätt, fixa oljeläcket, dubbelkolla fördelaren/oljepumpen. Ta ner tråget o kolla pump/sil, rengöra tråget. Låter onekligen som att det missats något om bilen inte hade blinkande oljetryckslampa tidigare.

11 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
Känns som röken kommer längre ner exempelvis från grenrör/motorblock. Lampan är som sagt permanent släckt. Ventilkåpspackningen är den enda vi inte bytt då den verkade duglig. Topplocket bör sitta rätt, inga synliga läckage, blockpackningen plcerades korrekt med hjälp av styrpinnar samt noga rengjort från föregående packning. Toppen sitter jämt och fint på motorn.

Kan de nya packningarna ryka innan de sätter sig (grenrör, insug o fläns)?

4 474 Inlägg
3 maj 2011
Packningarna ryker inte däremot är det normalt att det rycker ett tag tills värmen bränt bort oljerester, glykolrester samt allt som kan tänkas ha hamnat på block resp grenrör...Men som sagt det skall sluta ryka efter ett tag. På en BMW jag hade så rök det i ca 15-20 min innan det blev bra, hade spillt en hel del så att säg...

Edit: Det är alltså INTE "ångloks rykande" utan ett klent/klenare rykande, det skall ju absolut inte bolma för då har du läckage av något (olja/glykol) på varma motordelar. Rykandet tilltar oftast när motorn blivit varm o avtar sedan successivt som föroreningarna bränns bort... Normalt så ser man tydligt om det är ett kraftigt läckage, antingen på motordelar eller under bilen....
Senast redigerat av dawwe (3 maj 2011)

11 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
Ok, har ju inte hunnit ha igång den längre än nån minut än, kanske är läge o låta den stå på tomgång en stund då först. 

Toppen planades, rengjordes på firma och köpte en ny blockpackning (nr 2) innan vi satte dit den nu senast. Det var innan som oljelampan blinkade, o då läckte det även mellan topp o motor. Den är dragen efter rätt moment och följd. Har haft kopparpasta på skruvarna.

4 474 Inlägg
3 maj 2011
Ok. Låt den gå förhöjd tomgång (1200-1300rpm). Håll koll på uppenbara läckage, håll koll på tempen! Om den tickar från ventilerna så kommer det rätta till sig efter ett tag som sagt. Kläm/känn på slangarna till/från kylaren, låt motorn gå tills alla slanagar till/från kylaren är varma (=termostaten har öppnat). O som sagt: håll koll på tempen!

11 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Tickandet försvann efter ca 15 min, röken likaså. Tack. Nu är det bara kamremmen som lägger sig väldigt långt till höger på dreven. Spännhjulet är bytt, ska öppna o kolla kamaxeln så vi inte slarvat på den lite fel om det nu ens går? Remmen har skavt lite i kant mot skyddsplåten, torde väl inte vara nån fara för remmens skick?

4 474 Inlägg
5 maj 2011
Remmen skall inte gå emot något. Bytte du bulten som spännrullen är upphängd på, har för mig att original är en klenare 8mm bult medans den nya uppgraderade är 10mm...
Senast redigerat av dawwe (5 maj 2011)

Sök