de är vanligt att remhjulen går sönder på dessa spisar å då spelar de ingen roll om du har "Nollat" motorn för då står inte grejerna rätt i alla fall.
kolla så att remhjulen står rrätt i förhållande till kamaxel å till kolvar.
spruta i lite olja i loppen å kör komptest å kolla om du får mer eller samma komp.
får du mer komp är de dina kolvar/kolvringar som e kassa...e rätt vanligt att kolvarna spricker om de spikar lite på dessa spisar.
De dumma är nu att jag redan rivit ner toppen. Hällt disel i förbränningen på toppen + i cylinderhuset. Ska ta en till på alla remhjul oxå för de är ny kam + spännrulle.
ser du små märken på kolvtoppen eller i förbränningsrummet i toppen ? fyll cylindraran med 0.5 dl diesel å låt stå över natten eller låt stå några timmar å se om de försvinner. jag misstänker att kammen stått fel..
ser du små märken på kolvtoppen eller i förbränningsrummet i toppen ? fyll cylindraran med 0.5 dl diesel å låt stå över natten eller låt stå några timmar å se om de försvinner. jag misstänker att kammen stått fel..
Disel hällde jag i cylindrarna för 3timar sen. var ner nu å titta efter å de har försvunit disel. Men inte allt. Hällde nog på mer än ½dl För jag ställde kolvar lika med varnadra å maxade upp till toppen. 1an & 3an är de ca 1dl som e borta. 2&4an är lite mer kvar i övrekanten är under disel ännu men inte på 1-3 så sysn kolvkanten mot insugsidan. Ventilerna har dock inte släppt genom nå disel alls. Jag misstänker oxå att kammen nu har stått fel.
ser du små märken på kolvtoppen eller i förbränningsrummet i toppen ? fyll cylindraran med 0.5 dl diesel å låt stå över natten eller låt stå några timmar å se om de försvinner. jag misstänker att kammen stått fel..
Disel hällde jag i cylindrarna för 3timar sen. var ner nu å titta efter å de har försvunit disel. Men inte allt. Hällde nog på mer än ½dl För jag ställde kolvar lika med varnadra å maxade upp till toppen. 1an & 3an är de ca 1dl som e borta. 2&4an är lite mer kvar i övrekanten är under disel ännu men inte på 1-3 så sysn kolvkanten mot insugsidan. Ventilerna har dock inte släppt genom nå disel alls. Jag misstänker oxå att kammen nu har stått fel.
saknar du så mycke diesel på så kort tid så hade jag inte monterat ihop den spisen igen. då hade jag rivit ut å kollat kolvarna.
jag rev ur min spis förra veckan.. misstände å hade sig.. 7kg komp på 4an... bytte toppackning å skit men vart bara å riva ur spisen efter en testrunda ..4ans kolv var spräckt i ringlandet..
på 1-2-3an så hällde jag i 0.5 dl tunn olja å dagen efter var de lika mycke (15 timmar)
hmm, nu när du demonterade toppen igen, gick packningen helt åt fanders då ?
Tänkte annars om du trycksatt cylindrarna var för sig med lite tryckluft så kunde du mätt i vevhustrycket om de börjat vissla där. då hade du med säkerhet sett om kolvarna e skrot eller ej
hmm, nu när du demonterade toppen igen, gick packningen helt åt fanders då ?
Tänkte annars om du trycksatt cylindrarna var för sig med lite tryckluft så kunde du mätt i vevhustrycket om de börjat vissla där. då hade du med säkerhet sett om kolvarna e skrot eller ej
Okej tack för tipset. Packningen ser mycket fin ut. Går att andvända till de iaf. Lossnade lätt från blocket å toppen. Så den revs inte någon stanns.
ser du små märken på kolvtoppen eller i förbränningsrummet i toppen ? fyll cylindraran med 0.5 dl diesel å låt stå över natten eller låt stå några timmar å se om de försvinner. jag misstänker att kammen stått fel..
Disel hällde jag i cylindrarna för 3timar sen. var ner nu å titta efter å de har försvunit disel. Men inte allt. Hällde nog på mer än ½dl För jag ställde kolvar lika med varnadra å maxade upp till toppen. 1an & 3an är de ca 1dl som e borta. 2&4an är lite mer kvar i övrekanten är under disel ännu men inte på 1-3 så sysn kolvkanten mot insugsidan. Ventilerna har dock inte släppt genom nå disel alls. Jag misstänker oxå att kammen nu har stått fel.
saknar du så mycke diesel på så kort tid så hade jag inte monterat ihop den spisen igen. då hade jag rivit ut å kollat kolvarna.
jag rev ur min spis förra veckan.. misstände å hade sig.. 7kg komp på 4an... bytte toppackning å skit men vart bara å riva ur spisen efter en testrunda ..4ans kolv var spräckt i ringlandet..
på 1-2-3an så hällde jag i 0.5 dl tunn olja å dagen efter var de lika mycke (15 timmar)
Jag får lägga ner tid å riva ner skiten. Misstänkte nästan de. Bättre å råd fråga än att motera ihop allt å så e felet bara kvar. Tror de är något lurt med kolvarna elr kolvringarna. Vet nu bra sida där jag hitta kolvar till bra pris?
Disel hällde jag i cylindrarna för 3timar sen. var ner nu å titta efter å de har försvunit disel. Men inte allt. Hällde nog på mer än ½dl För jag ställde kolvar lika med varnadra å maxade upp till toppen. 1an & 3an är de ca 1dl som e borta. 2&4an är lite mer kvar i övrekanten är under disel ännu men inte på 1-3 så sysn kolvkanten mot insugsidan. Ventilerna har dock inte släppt genom nå disel alls. Jag misstänker oxå att kammen nu har stått fel.
saknar du så mycke diesel på så kort tid så hade jag inte monterat ihop den spisen igen. då hade jag rivit ut å kollat kolvarna.
jag rev ur min spis förra veckan.. misstände å hade sig.. 7kg komp på 4an... bytte toppackning å skit men vart bara å riva ur spisen efter en testrunda ..4ans kolv var spräckt i ringlandet..
på 1-2-3an så hällde jag i 0.5 dl tunn olja å dagen efter var de lika mycke (15 timmar)
Jag får lägga ner tid å riva ner skiten. Misstänkte nästan de. Bättre å råd fråga än att motera ihop allt å så e felet bara kvar. Tror de är något lurt med kolvarna elr kolvringarna. Vet nu bra sida där jag hitta kolvar till bra pris?
Jag lovar inte att de är så men har de spikat så går kolvarna sönder riktigt lätt. för lätt. testa med tryckluften å försök få fram vart luften tar vägen. du behöver ju inte ha nån kam i toppen eller så heller då är ju alla ventiler stängda så är de ingen risk man drar i nån ventil å bara fritt fram å snurra på vevaxeln.de är ju dock lätt å råka ut för spik om man tex monterar en nytt topp å gasar järnet
vet inte om du har nått effektmål men org kolvarna duger ju bortåt 4-500hästar OM de INTE SPIKAR. å nya kolvar på volvo inkl kolvringar kostar ca 7-800kr styck.
saknar du så mycke diesel på så kort tid så hade jag inte monterat ihop den spisen igen. då hade jag rivit ut å kollat kolvarna.
jag rev ur min spis förra veckan.. misstände å hade sig.. 7kg komp på 4an... bytte toppackning å skit men vart bara å riva ur spisen efter en testrunda ..4ans kolv var spräckt i ringlandet..
på 1-2-3an så hällde jag i 0.5 dl tunn olja å dagen efter var de lika mycke (15 timmar)
Jag får lägga ner tid å riva ner skiten. Misstänkte nästan de. Bättre å råd fråga än att motera ihop allt å så e felet bara kvar. Tror de är något lurt med kolvarna elr kolvringarna. Vet nu bra sida där jag hitta kolvar till bra pris?
Jag lovar inte att de är så men har de spikat så går kolvarna sönder riktigt lätt. för lätt. testa med tryckluften å försök få fram vart luften tar vägen. du behöver ju inte ha nån kam i toppen eller så heller då är ju alla ventiler stängda så är de ingen risk man drar i nån ventil å bara fritt fram å snurra på vevaxeln.de är ju dock lätt å råka ut för spik om man tex monterar en nytt topp å gasar järnet
vet inte om du har nått effektmål men org kolvarna duger ju bortåt 4-500hästar OM de INTE SPIKAR. å nya kolvar på volvo inkl kolvringar kostar ca 7-800kr styck.
Vart noga med laddet på bilen så jag har inte haft nå spikar. Effektmål 300 är nöjd denna sommar allt över de är +i kanten. Förstår inte med tryck luften riktigt. Ska man bara ha ett fäste som är lika som tändstiften å skruva fast där å köra luft? Å ha i dom andra tändstiften på plats medans man trycker ena cylindern? Dumma frågor men aldrig gjort detta förr. Tycker de är bättre å fråga än att chansa
Jag får lägga ner tid å riva ner skiten. Misstänkte nästan de. Bättre å råd fråga än att motera ihop allt å så e felet bara kvar. Tror de är något lurt med kolvarna elr kolvringarna. Vet nu bra sida där jag hitta kolvar till bra pris?
Jag lovar inte att de är så men har de spikat så går kolvarna sönder riktigt lätt. för lätt. testa med tryckluften å försök få fram vart luften tar vägen. du behöver ju inte ha nån kam i toppen eller så heller då är ju alla ventiler stängda så är de ingen risk man drar i nån ventil å bara fritt fram å snurra på vevaxeln.de är ju dock lätt å råka ut för spik om man tex monterar en nytt topp å gasar järnet
vet inte om du har nått effektmål men org kolvarna duger ju bortåt 4-500hästar OM de INTE SPIKAR. å nya kolvar på volvo inkl kolvringar kostar ca 7-800kr styck.
Vart noga med laddet på bilen så jag har inte haft nå spikar. Effektmål 300 är nöjd denna sommar allt över de är +i kanten. Förstår inte med tryck luften riktigt. Ska man bara ha ett fäste som är lika som tändstiften å skruva fast där å köra luft? Å ha i dom andra tändstiften på plats medans man trycker ena cylindern? Dumma frågor men aldrig gjort detta förr. Tycker de är bättre å fråga än att chansa
Ja köp en tryckluftnippel med rätt gänga, sen behöver du ha nån typ av pysventil så du kan justera trycket. man behöver ju inte köra ner 6-7 bar i cylindern. de räcker med lite tryck om kolven eller ringarna e sönder, kör man en cylinder i taget å trycker till säg 1 bar så är de bara å ha tex oljelocket på motorn öppet så hör / känner du med handen hur pass bra de börjar blåsa där. har du ingen kam i så är ju alla ventiler stängda.. veva ner motorn så kolvarna står i nedre dödläge innan du drar på tryckluften för annars kommer kolven börja röra sig.
är du med ?
Du kan ju även slänga ihop med med kamaxel å köra på startmotorn å kolla komptest, sen efter ett test fyller du på med lite olja i cylindrarna , motorolja tex sen kör du på starten igen å kolalr om kompet ökat.
är kolv/kolvringar defekta så ska en skvätt olja i cylindern höjja kompet.
på min spis med trasig kolv så ökat kompet från 7 till 8-8.5 kg med olja i .
Jag lovar inte att de är så men har de spikat så går kolvarna sönder riktigt lätt. för lätt. testa med tryckluften å försök få fram vart luften tar vägen. du behöver ju inte ha nån kam i toppen eller så heller då är ju alla ventiler stängda så är de ingen risk man drar i nån ventil å bara fritt fram å snurra på vevaxeln.de är ju dock lätt å råka ut för spik om man tex monterar en nytt topp å gasar järnet
vet inte om du har nått effektmål men org kolvarna duger ju bortåt 4-500hästar OM de INTE SPIKAR. å nya kolvar på volvo inkl kolvringar kostar ca 7-800kr styck.
Vart noga med laddet på bilen så jag har inte haft nå spikar. Effektmål 300 är nöjd denna sommar allt över de är +i kanten. Förstår inte med tryck luften riktigt. Ska man bara ha ett fäste som är lika som tändstiften å skruva fast där å köra luft? Å ha i dom andra tändstiften på plats medans man trycker ena cylindern? Dumma frågor men aldrig gjort detta förr. Tycker de är bättre å fråga än att chansa
Ja köp en tryckluftnippel med rätt gänga, sen behöver du ha nån typ av pysventil så du kan justera trycket. man behöver ju inte köra ner 6-7 bar i cylindern. de räcker med lite tryck om kolven eller ringarna e sönder, kör man en cylinder i taget å trycker till säg 1 bar så är de bara å ha tex oljelocket på motorn öppet så hör / känner du med handen hur pass bra de börjar blåsa där. har du ingen kam i så är ju alla ventiler stängda.. veva ner motorn så kolvarna står i nedre dödläge innan du drar på tryckluften för annars kommer kolven börja röra sig.
är du med ?
Du kan ju även slänga ihop med med kamaxel å köra på startmotorn å kolla komptest, sen efter ett test fyller du på med lite olja i cylindrarna , motorolja tex sen kör du på starten igen å kolalr om kompet ökat.
är kolv/kolvringar defekta så ska en skvätt olja i cylindern höjja kompet.
på min spis med trasig kolv så ökat kompet från 7 till 8-8.5 kg med olja i .
Jag fatta. Tack för lätt förklaring hur jag ska göra. Sätter in detta i dataminet i huve. De dära ska jag testa imorron. Fast jag tror de blir med olja då. har juh komptest skalan kvar som jag fick från volvo.
Vart noga med laddet på bilen så jag har inte haft nå spikar. Effektmål 300 är nöjd denna sommar allt över de är +i kanten. Förstår inte med tryck luften riktigt. Ska man bara ha ett fäste som är lika som tändstiften å skruva fast där å köra luft? Å ha i dom andra tändstiften på plats medans man trycker ena cylindern? Dumma frågor men aldrig gjort detta förr. Tycker de är bättre å fråga än att chansa
Ja köp en tryckluftnippel med rätt gänga, sen behöver du ha nån typ av pysventil så du kan justera trycket. man behöver ju inte köra ner 6-7 bar i cylindern. de räcker med lite tryck om kolven eller ringarna e sönder, kör man en cylinder i taget å trycker till säg 1 bar så är de bara å ha tex oljelocket på motorn öppet så hör / känner du med handen hur pass bra de börjar blåsa där. har du ingen kam i så är ju alla ventiler stängda.. veva ner motorn så kolvarna står i nedre dödläge innan du drar på tryckluften för annars kommer kolven börja röra sig.
är du med ?
Du kan ju även slänga ihop med med kamaxel å köra på startmotorn å kolla komptest, sen efter ett test fyller du på med lite olja i cylindrarna , motorolja tex sen kör du på starten igen å kolalr om kompet ökat.
är kolv/kolvringar defekta så ska en skvätt olja i cylindern höjja kompet.
på min spis med trasig kolv så ökat kompet från 7 till 8-8.5 kg med olja i .
Jag fatta. Tack för lätt förklaring hur jag ska göra. Sätter in detta i dataminet i huve. De dära ska jag testa imorron. Fast jag tror de blir med olja då. har juh komptest skalan kvar som jag fick från volvo.
mm de är nog enklast,.
kan ju tillägga att på min kärra tog jag 5 sprut med oljekannan för å höjja kompet, så de är inga jättemängder vi snackar om.
Ja köp en tryckluftnippel med rätt gänga, sen behöver du ha nån typ av pysventil så du kan justera trycket. man behöver ju inte köra ner 6-7 bar i cylindern. de räcker med lite tryck om kolven eller ringarna e sönder, kör man en cylinder i taget å trycker till säg 1 bar så är de bara å ha tex oljelocket på motorn öppet så hör / känner du med handen hur pass bra de börjar blåsa där. har du ingen kam i så är ju alla ventiler stängda.. veva ner motorn så kolvarna står i nedre dödläge innan du drar på tryckluften för annars kommer kolven börja röra sig.
är du med ?
Du kan ju även slänga ihop med med kamaxel å köra på startmotorn å kolla komptest, sen efter ett test fyller du på med lite olja i cylindrarna , motorolja tex sen kör du på starten igen å kolalr om kompet ökat.
är kolv/kolvringar defekta så ska en skvätt olja i cylindern höjja kompet.
på min spis med trasig kolv så ökat kompet från 7 till 8-8.5 kg med olja i .
Jag fatta. Tack för lätt förklaring hur jag ska göra. Sätter in detta i dataminet i huve. De dära ska jag testa imorron. Fast jag tror de blir med olja då. har juh komptest skalan kvar som jag fick från volvo.
mm de är nog enklast,.
kan ju tillägga att på min kärra tog jag 5 sprut med oljekannan för å höjja kompet, så de är inga jättemängder vi snackar om.
Okej tack för de. GRYMT tacksam för dina tips å råd & svar på mina frågor. Inte alla som orkar lägger ner tid när frågorna kommer.