4477
Sök

Effektlös volvo 945a

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 april 2011
#21
de är vanligt att remhjulen går sönder på dessa spisar å då spelar de ingen roll om du har "Nollat" motorn för då står inte grejerna rätt i alla fall.

kolla så att remhjulen står rrätt i förhållande till kamaxel å till kolvar.

spruta i lite olja i loppen å kör komptest å kolla om du får mer eller samma komp.

får du mer komp är de dina kolvar/kolvringar som e kassa...e rätt vanligt att kolvarna spricker om de spikar lite på dessa spisar.


930 Inlägg
28 april 2011
#22
kolla så att intercoolern är hel

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Volvo 4 life
347 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#23
Bensinskallen skrev:
Portaren har säkert slarvat när han satt i ventilerna och inte slipat in dem ett dugg så de är helt otäta.

Om du ska kolla hur täta de är, använd bensin istället för tunn olja. Bensinen tränger igenom mycket bättre och visar mindre fel.

Jag tog disel smile
Men på 2tim så har  de inte minskat något.
Skit samma de fixar sig snart ligger disel i cylinderhuset oxå nu

Volvo 4 life
347 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#24
Kamulen skrev:
kolla så att intercoolern är hel

Kan de bli dålig komp pga  av den dålig Ic?

Volvo 4 life
347 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#25
Xuri skrev:
de är vanligt att remhjulen går sönder på dessa spisar å då spelar de ingen roll om du har "Nollat" motorn för då står inte grejerna rätt i alla fall.

kolla så att remhjulen står rrätt i förhållande till kamaxel å till kolvar.

spruta i lite olja i loppen å kör komptest å kolla om du får mer eller samma komp.

får du mer komp är de dina kolvar/kolvringar som e kassa...e rätt vanligt att kolvarna spricker om de spikar lite på dessa spisar.

De dumma är nu att jag redan rivit ner toppen.
Hällt disel i förbränningen på toppen  +  i  cylinderhuset.
Ska ta en till på alla remhjul oxå  för de är ny kam + spännrulle.

930 Inlägg
28 april 2011
#26
en polares ic sprack och då vart bilen helt hopplös, orkade inget, poffade, spottade och fräste bara och la av.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Volvo 4 life
347 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#27
Kamulen skrev:
en polares ic sprack och då vart bilen helt hopplös, orkade inget, poffade, spottade och fräste bara och la av.

Okej  får titta på de oxå   men min hade inge komp i 4ans cylinder  de va  riktigt illa.
Men dom andra va inte heller så bra.
Tack för tipset

1 915 Inlägg
28 april 2011
#28
Ditt komp i motorn är samma både med och utan IC.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 april 2011
#29
ser du små märken på kolvtoppen eller i förbränningsrummet i toppen ? fyll cylindraran med 0.5 dl diesel å låt stå över natten eller låt stå några timmar å se om de försvinner. jag misstänker att kammen stått fel..


Volvo 4 life
347 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#30
Xuri skrev:
ser du små märken på kolvtoppen eller i förbränningsrummet i toppen ? fyll cylindraran med 0.5 dl diesel å låt stå över natten eller låt stå några timmar å se om de försvinner. jag misstänker att kammen stått fel..

Disel hällde jag  i cylindrarna  för 3timar sen.
var ner nu å titta efter  å  de har  försvunit disel. Men inte allt.  Hällde nog på mer än   ½dl
För jag ställde kolvar lika med varnadra å maxade upp till toppen. 
1an & 3an är de ca 1dl  som e borta.  2&4an  är lite mer kvar i  övrekanten är under disel ännu men inte på  1-3 så sysn kolvkanten mot insugsidan. 
Ventilerna har  dock inte släppt genom nå disel alls. 
Jag misstänker oxå att kammen nu har stått fel.

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 april 2011
#31
volvocola skrev:
Xuri skrev:
ser du små märken på kolvtoppen eller i förbränningsrummet i toppen ? fyll cylindraran med 0.5 dl diesel å låt stå över natten eller låt stå några timmar å se om de försvinner. jag misstänker att kammen stått fel..

Disel hällde jag  i cylindrarna  för 3timar sen.
var ner nu å titta efter  å  de har  försvunit disel. Men inte allt.  Hällde nog på mer än   ½dl
För jag ställde kolvar lika med varnadra å maxade upp till toppen. 
1an & 3an är de ca 1dl  som e borta.  2&4an  är lite mer kvar i  övrekanten är under disel ännu men inte på  1-3 så sysn kolvkanten mot insugsidan. 
Ventilerna har  dock inte släppt genom nå disel alls. 
Jag misstänker oxå att kammen nu har stått fel.

saknar du så mycke diesel på så kort tid så hade jag inte monterat ihop den spisen igen. då hade jag rivit ut å kollat kolvarna.

jag rev ur min spis förra veckan.. misstände å hade sig.. 7kg komp på 4an... bytte toppackning å skit men vart bara å riva ur spisen efter en testrunda ..4ans kolv var spräckt i ringlandet..

på 1-2-3an så hällde jag i 0.5 dl tunn olja å dagen efter var de lika mycke (15 timmar)


One Man Clan
4 287 Inlägg
28 april 2011
#32
hmm, nu när du demonterade toppen igen, gick packningen helt åt fanders då ?

Tänkte annars om du trycksatt cylindrarna var för sig med lite tryckluft så kunde du mätt i vevhustrycket om de börjat vissla där.  då hade du med säkerhet sett om kolvarna e skrot eller ej


Volvo 4 life
347 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#33
Xuri skrev:
hmm, nu när du demonterade toppen igen, gick packningen helt åt fanders då ?

Tänkte annars om du trycksatt cylindrarna var för sig med lite tryckluft så kunde du mätt i vevhustrycket om de börjat vissla där.  då hade du med säkerhet sett om kolvarna e skrot eller ej

Okej tack för tipset.
Packningen ser mycket fin ut. Går att andvända till de iaf. Lossnade lätt från blocket å toppen.
Så den revs inte någon stanns.

Volvo 4 life
347 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#34
Xuri skrev:
volvocola skrev:
Xuri skrev:
ser du små märken på kolvtoppen eller i förbränningsrummet i toppen ? fyll cylindraran med 0.5 dl diesel å låt stå över natten eller låt stå några timmar å se om de försvinner. jag misstänker att kammen stått fel..

Disel hällde jag  i cylindrarna  för 3timar sen.
var ner nu å titta efter  å  de har  försvunit disel. Men inte allt.  Hällde nog på mer än   ½dl
För jag ställde kolvar lika med varnadra å maxade upp till toppen. 
1an & 3an är de ca 1dl  som e borta.  2&4an  är lite mer kvar i  övrekanten är under disel ännu men inte på  1-3 så sysn kolvkanten mot insugsidan. 
Ventilerna har  dock inte släppt genom nå disel alls. 
Jag misstänker oxå att kammen nu har stått fel.

saknar du så mycke diesel på så kort tid så hade jag inte monterat ihop den spisen igen. då hade jag rivit ut å kollat kolvarna.

jag rev ur min spis förra veckan.. misstände å hade sig.. 7kg komp på 4an... bytte toppackning å skit men vart bara å riva ur spisen efter en testrunda ..4ans kolv var spräckt i ringlandet..

på 1-2-3an så hällde jag i 0.5 dl tunn olja å dagen efter var de lika mycke (15 timmar)

Jag får lägga ner tid å  riva ner skiten.
Misstänkte nästan de.  Bättre å råd fråga än att  motera ihop allt  å så e felet bara kvar.
Tror de är något lurt med kolvarna elr kolvringarna.
Vet nu bra sida där jag hitta kolvar  till bra pris?

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 april 2011
#35
volvocola skrev:
Xuri skrev:
volvocola skrev:

Disel hällde jag  i cylindrarna  för 3timar sen.
var ner nu å titta efter  å  de har  försvunit disel. Men inte allt.  Hällde nog på mer än   ½dl
För jag ställde kolvar lika med varnadra å maxade upp till toppen. 
1an & 3an är de ca 1dl  som e borta.  2&4an  är lite mer kvar i  övrekanten är under disel ännu men inte på  1-3 så sysn kolvkanten mot insugsidan. 
Ventilerna har  dock inte släppt genom nå disel alls. 
Jag misstänker oxå att kammen nu har stått fel.

saknar du så mycke diesel på så kort tid så hade jag inte monterat ihop den spisen igen. då hade jag rivit ut å kollat kolvarna.

jag rev ur min spis förra veckan.. misstände å hade sig.. 7kg komp på 4an... bytte toppackning å skit men vart bara å riva ur spisen efter en testrunda ..4ans kolv var spräckt i ringlandet..

på 1-2-3an så hällde jag i 0.5 dl tunn olja å dagen efter var de lika mycke (15 timmar)

Jag får lägga ner tid å  riva ner skiten.
Misstänkte nästan de.  Bättre å råd fråga än att  motera ihop allt  å så e felet bara kvar.
Tror de är något lurt med kolvarna elr kolvringarna.
Vet nu bra sida där jag hitta kolvar  till bra pris?

Jag lovar inte att de är så men har de spikat så går kolvarna sönder riktigt lätt. för lätt.
testa med tryckluften å försök få fram vart luften tar vägen. du behöver ju inte ha nån kam i toppen eller så heller då är ju alla ventiler stängda så är de ingen risk man drar i nån ventil å bara fritt fram å snurra på vevaxeln.de är ju dock lätt å råka ut för spik om man tex monterar en nytt topp å gasar järnet


vet inte om du har nått effektmål men org kolvarna duger ju bortåt 4-500hästar OM de INTE SPIKAR. å nya kolvar på volvo inkl kolvringar kostar ca 7-800kr styck.


Volvo 4 life
347 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#36
Xuri skrev:
volvocola skrev:
Xuri skrev:

saknar du så mycke diesel på så kort tid så hade jag inte monterat ihop den spisen igen. då hade jag rivit ut å kollat kolvarna.

jag rev ur min spis förra veckan.. misstände å hade sig.. 7kg komp på 4an... bytte toppackning å skit men vart bara å riva ur spisen efter en testrunda ..4ans kolv var spräckt i ringlandet..

på 1-2-3an så hällde jag i 0.5 dl tunn olja å dagen efter var de lika mycke (15 timmar)

Jag får lägga ner tid å  riva ner skiten.
Misstänkte nästan de.  Bättre å råd fråga än att  motera ihop allt  å så e felet bara kvar.
Tror de är något lurt med kolvarna elr kolvringarna.
Vet nu bra sida där jag hitta kolvar  till bra pris?

Jag lovar inte att de är så men har de spikat så går kolvarna sönder riktigt lätt. för lätt.
testa med tryckluften å försök få fram vart luften tar vägen. du behöver ju inte ha nån kam i toppen eller så heller då är ju alla ventiler stängda så är de ingen risk man drar i nån ventil å bara fritt fram å snurra på vevaxeln.de är ju dock lätt å råka ut för spik om man tex monterar en nytt topp å gasar järnet


vet inte om du har nått effektmål men org kolvarna duger ju bortåt 4-500hästar OM de INTE SPIKAR. å nya kolvar på volvo inkl kolvringar kostar ca 7-800kr styck.

Vart noga med laddet på bilen så jag har inte haft nå  spikar. 
Effektmål  300 är nöjd denna sommar allt över de  är +i kanten.
Förstår inte med tryck luften riktigt.
Ska man bara ha ett fäste som  är lika som tändstiften å  skruva fast där å köra luft?
Å ha i  dom  andra tändstiften på plats medans man trycker  ena cylindern?
Dumma frågor men aldrig gjort detta förr. 
Tycker de är bättre å  fråga än att chansa smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 april 2011
#37
volvocola skrev:
Xuri skrev:
volvocola skrev:

Jag får lägga ner tid å  riva ner skiten.
Misstänkte nästan de.  Bättre å råd fråga än att  motera ihop allt  å så e felet bara kvar.
Tror de är något lurt med kolvarna elr kolvringarna.
Vet nu bra sida där jag hitta kolvar  till bra pris?

Jag lovar inte att de är så men har de spikat så går kolvarna sönder riktigt lätt. för lätt.
testa med tryckluften å försök få fram vart luften tar vägen. du behöver ju inte ha nån kam i toppen eller så heller då är ju alla ventiler stängda så är de ingen risk man drar i nån ventil å bara fritt fram å snurra på vevaxeln.de är ju dock lätt å råka ut för spik om man tex monterar en nytt topp å gasar järnet


vet inte om du har nått effektmål men org kolvarna duger ju bortåt 4-500hästar OM de INTE SPIKAR. å nya kolvar på volvo inkl kolvringar kostar ca 7-800kr styck.

Vart noga med laddet på bilen så jag har inte haft nå  spikar. 
Effektmål  300 är nöjd denna sommar allt över de  är +i kanten.
Förstår inte med tryck luften riktigt.
Ska man bara ha ett fäste som  är lika som tändstiften å  skruva fast där å köra luft?
Å ha i  dom  andra tändstiften på plats medans man trycker  ena cylindern?
Dumma frågor men aldrig gjort detta förr. 
Tycker de är bättre å  fråga än att chansa smile

Ja köp en tryckluftnippel med rätt gänga,  sen behöver du ha nån typ av pysventil så du kan justera trycket. man behöver ju inte köra ner 6-7 bar i cylindern. de räcker med lite tryck om kolven eller ringarna e sönder, kör man en cylinder i taget å trycker  till  säg 1 bar så är de bara å ha tex oljelocket på motorn öppet så hör / känner du med handen hur pass bra de börjar blåsa där.   har du ingen kam i så är ju alla ventiler stängda.. veva ner motorn så kolvarna står i nedre dödläge innan du drar på tryckluften för annars kommer kolven börja röra sig.

är du med ?

Du kan ju även slänga ihop med med kamaxel å köra på startmotorn å kolla komptest, sen efter ett test fyller du på med lite olja i cylindrarna , motorolja tex sen kör du på starten igen å kolalr om kompet ökat.

är kolv/kolvringar defekta så ska en skvätt olja i cylindern höjja kompet.

på min spis med trasig kolv så ökat kompet från 7 till 8-8.5 kg med olja i .


Volvo 4 life
347 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#38
Xuri skrev:
volvocola skrev:
Xuri skrev:

Jag lovar inte att de är så men har de spikat så går kolvarna sönder riktigt lätt. för lätt.
testa med tryckluften å försök få fram vart luften tar vägen. du behöver ju inte ha nån kam i toppen eller så heller då är ju alla ventiler stängda så är de ingen risk man drar i nån ventil å bara fritt fram å snurra på vevaxeln.de är ju dock lätt å råka ut för spik om man tex monterar en nytt topp å gasar järnet


vet inte om du har nått effektmål men org kolvarna duger ju bortåt 4-500hästar OM de INTE SPIKAR. å nya kolvar på volvo inkl kolvringar kostar ca 7-800kr styck.

Vart noga med laddet på bilen så jag har inte haft nå  spikar. 
Effektmål  300 är nöjd denna sommar allt över de  är +i kanten.
Förstår inte med tryck luften riktigt.
Ska man bara ha ett fäste som  är lika som tändstiften å  skruva fast där å köra luft?
Å ha i  dom  andra tändstiften på plats medans man trycker  ena cylindern?
Dumma frågor men aldrig gjort detta förr. 
Tycker de är bättre å  fråga än att chansa smile

Ja köp en tryckluftnippel med rätt gänga,  sen behöver du ha nån typ av pysventil så du kan justera trycket. man behöver ju inte köra ner 6-7 bar i cylindern. de räcker med lite tryck om kolven eller ringarna e sönder, kör man en cylinder i taget å trycker  till  säg 1 bar så är de bara å ha tex oljelocket på motorn öppet så hör / känner du med handen hur pass bra de börjar blåsa där.   har du ingen kam i så är ju alla ventiler stängda.. veva ner motorn så kolvarna står i nedre dödläge innan du drar på tryckluften för annars kommer kolven börja röra sig.

är du med ?

Du kan ju även slänga ihop med med kamaxel å köra på startmotorn å kolla komptest, sen efter ett test fyller du på med lite olja i cylindrarna , motorolja tex sen kör du på starten igen å kolalr om kompet ökat.

är kolv/kolvringar defekta så ska en skvätt olja i cylindern höjja kompet.

på min spis med trasig kolv så ökat kompet från 7 till 8-8.5 kg med olja i .

Jag fatta.
Tack för lätt förklaring hur jag ska göra.
Sätter in detta i  dataminet i huve.
De dära ska jag  testa imorron.
Fast jag tror de blir med olja då.
har juh komptest skalan kvar  som  jag  fick  från volvo.

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 april 2011
#39
volvocola skrev:
Xuri skrev:
volvocola skrev:

Vart noga med laddet på bilen så jag har inte haft nå  spikar. 
Effektmål  300 är nöjd denna sommar allt över de  är +i kanten.
Förstår inte med tryck luften riktigt.
Ska man bara ha ett fäste som  är lika som tändstiften å  skruva fast där å köra luft?
Å ha i  dom  andra tändstiften på plats medans man trycker  ena cylindern?
Dumma frågor men aldrig gjort detta förr. 
Tycker de är bättre å  fråga än att chansa smile

Ja köp en tryckluftnippel med rätt gänga,  sen behöver du ha nån typ av pysventil så du kan justera trycket. man behöver ju inte köra ner 6-7 bar i cylindern. de räcker med lite tryck om kolven eller ringarna e sönder, kör man en cylinder i taget å trycker  till  säg 1 bar så är de bara å ha tex oljelocket på motorn öppet så hör / känner du med handen hur pass bra de börjar blåsa där.   har du ingen kam i så är ju alla ventiler stängda.. veva ner motorn så kolvarna står i nedre dödläge innan du drar på tryckluften för annars kommer kolven börja röra sig.

är du med ?

Du kan ju även slänga ihop med med kamaxel å köra på startmotorn å kolla komptest, sen efter ett test fyller du på med lite olja i cylindrarna , motorolja tex sen kör du på starten igen å kolalr om kompet ökat.

är kolv/kolvringar defekta så ska en skvätt olja i cylindern höjja kompet.

på min spis med trasig kolv så ökat kompet från 7 till 8-8.5 kg med olja i .

Jag fatta.
Tack för lätt förklaring hur jag ska göra.
Sätter in detta i  dataminet i huve.
De dära ska jag  testa imorron.
Fast jag tror de blir med olja då.
har juh komptest skalan kvar  som  jag  fick  från volvo.

mm de är nog enklast,.

kan ju tillägga att på min kärra tog jag 5 sprut med oljekannan för å höjja kompet, så de är inga jättemängder vi snackar om.


Volvo 4 life
347 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#40
Xuri skrev:
volvocola skrev:
Xuri skrev:

Ja köp en tryckluftnippel med rätt gänga,  sen behöver du ha nån typ av pysventil så du kan justera trycket. man behöver ju inte köra ner 6-7 bar i cylindern. de räcker med lite tryck om kolven eller ringarna e sönder, kör man en cylinder i taget å trycker  till  säg 1 bar så är de bara å ha tex oljelocket på motorn öppet så hör / känner du med handen hur pass bra de börjar blåsa där.   har du ingen kam i så är ju alla ventiler stängda.. veva ner motorn så kolvarna står i nedre dödläge innan du drar på tryckluften för annars kommer kolven börja röra sig.

är du med ?

Du kan ju även slänga ihop med med kamaxel å köra på startmotorn å kolla komptest, sen efter ett test fyller du på med lite olja i cylindrarna , motorolja tex sen kör du på starten igen å kolalr om kompet ökat.

är kolv/kolvringar defekta så ska en skvätt olja i cylindern höjja kompet.

på min spis med trasig kolv så ökat kompet från 7 till 8-8.5 kg med olja i .

Jag fatta.
Tack för lätt förklaring hur jag ska göra.
Sätter in detta i  dataminet i huve.
De dära ska jag  testa imorron.
Fast jag tror de blir med olja då.
har juh komptest skalan kvar  som  jag  fick  från volvo.

mm de är nog enklast,.

kan ju tillägga att på min kärra tog jag 5 sprut med oljekannan för å höjja kompet, så de är inga jättemängder vi snackar om.

Okej tack för de.
GRYMT tacksam för dina tips å råd & svar på mina frågor. Inte alla som orkar lägger ner tid när frågorna kommer.


Sök