4447
Sök

Effektlös volvo 945a

Volvo 4 life
347 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
#1
Volvo 945 se ltt  95a

Först vad som gjort med bilen.
Bytt alla packningar & topp packningen är dragen 20nm 60nm  90grader.
Ny LMM
Ny vevaxelgivare
Nya tempgivare
Ny sopparelä
Ny soppapump
Gått genom alla kablar. 
Inge luftläckor i insugsidan testat med stratgas.

Trim på bilen just nu
Chippad i  båda boxarna
Topp 531 portad av tommy luhr
Vx3kam
3"helvägen utan kat. 

starta bilen går  fint. Lite halvdålig tomgång ibl dör den bara. Ibl håller den sig på   600-700varav bara.
Men när man börjar köra med bilen så  slår av vid 4200-4500
Börjar poff lite inte speakar  poffar & blöddrar hårt.  Som att avgaserna inte vill ut riktigt.
detta händer på 2ans växel  3an blir de  ännu slöare 5an går inte änns andvända  då orkar den inget.
Börjar ge upp hoppet liksom nu om bilen.
grymt TACKSAM  för svara nu om vad de  är för fel.
Behöver hjälp detta börjar kosta ganska mycket pengar nu.
Med att byta saker  här å dära. 

Mvh volvocola

Volvo 4 life
347 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
#2
Ska mobba lambda nu lite.
Måste se över den oxå. 
Alla är väl på elmia så inte så lätt att få hjälp nu direkt

61 Inlägg
24 april 2011
#3
kolla kamen. så att inte remmen sitter fel.


Volvo 4 life
347 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
#4
veidec skrev:
kolla kamen. så att inte remmen sitter fel.

Tack redan testa den fram å tbx liksom. 
Allt är nollat. Men har testa flytta en kugg hit å en dit  oxå  sad

Volvo 4 life
347 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#5
Jaha blir lämna in bilen imorron.
Måste göra ett komptesta på den. 
Sen går vidare där i från å fixa felet.
KOmptest + titta på hur högt soppa trycket är på

1 915 Inlägg
25 april 2011
#6
Kolla felkoder om du inte redan gjort det.

Biltema har en komptestare för 199kr. borde vara billigare än att lämna bilen till verkstad.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … nsprovare/

ang tomgång så testa gör rent tomgångsmotorn.

Det kan vara tätt i avgassystemet, om tex en ljuddämpare gett ut. Då kan bilen bli slö osv.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Volvo 4 life
347 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#7
Louksor skrev:
Kolla felkoder om du inte redan gjort det.

Biltema har en komptestare för 199kr. borde vara billigare än att lämna bilen till verkstad.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … nsprovare/

ang tomgång så testa gör rent tomgångsmotorn.

Det kan vara tätt i avgassystemet, om tex en ljuddämpare gett ut. Då kan bilen bli slö osv.

Okej så  den skruva man bara på  såg jag. 
Nu kommer dumma frågor hmm 
Skruva bara bort ett stfit åt gången  å kör fast den tryckaren sen ska väl tändhattar vara av från dom andra elr? 

Testa rengöra tomgångsmotorna oxå. De har jag inte gjort.
Felkodar inget gjort de flera gånger nu.

Helt nytt 3" system jag kör med  utan kat  raka rör liksom med slut burk bara.

Volvo 4 life
347 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#8
Louksor skrev:
Kolla felkoder om du inte redan gjort det.

Biltema har en komptestare för 199kr. borde vara billigare än att lämna bilen till verkstad.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … nsprovare/

ang tomgång så testa gör rent tomgångsmotorn.

Det kan vara tätt i avgassystemet, om tex en ljuddämpare gett ut. Då kan bilen bli slö osv.

Tacksam för en lätt beskivning hur man andvänder  komptestaren.
Aldrig gjort de smile

1 915 Inlägg
25 april 2011
#9
Skruva ur alla tändstift. lägg tändkablarna åt sidan, ta bort tändkabeln på tändspolen så slipper det bli gnista.
Dra ur säkringen till bensinpump, så slipper den pumpa fram massa bensin.

Skruva i komptestaren i en cylinder i taget, kör motorn några varv på starten med full gas, tills nålen i mätaren stannar.
Läs av och släpp sedan ut trycket i mätaren.
Sen ta nästa cylinder osv..
Senast redigerat av Louksor (25 april 2011)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Volvo 4 life
347 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#10
Louksor skrev:
Skruva ur alla tändstift. lägg tändkablarna åt sidan, ta bort tändkabeln på tändspolen så slipper det bli gnista.
Dra ur säkringen till bensinpump, så slipper den pumpa fram massa bensin.

Skruva i komptestaren i en cylinder i taget, kör motorn några varv på starten med full gas, tills nålen i mätaren stannar.
Läs av och släpp sedan ut trycket i mätaren.
Sen ta nästa cylinder osv..

Tack ska du ha smile

Volvo 4 life
347 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#11
Allt som var fel på bilen.  Vart  4ans cylinder  inte änns  4kg  i komp.  3ans  6kg bara,
2an 1an   vart  piggare men inte nog bra.  7-9kg   
Så nu har jag rivit ner  toppen igen  å börja om ska se efter ventilerna  till att börja med imorron.

1 915 Inlägg
27 april 2011
#12
Det där lät inge vidare...Blir att renovera toppen och ev blocket..

Det du hade kunnat göra innan du rev toppen är att hälla i lite olja i varje cylinder och göra nytt test, ökar kompet så är kolvringarna dåliga.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Volvo 4 life
347 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#13
Okej synd att jag inte visste de...
Så du tror att min topp har blivit skev nu & blocket?
Inge mer än att riva ner å  fixa  på.
Fast  så roligt är  de inte direkt  sad

1 915 Inlägg
27 april 2011
#14
Har du dåligt komp så är det endera defekt toppackning, otäta ventiler eller kolvringar. Kan även vara nån spricka i toppen...

Glappar kolvarna nånting i sidled i blocket ?

Häll i lite tunn olja i varje cylinder och låt det stå.
är oljan kvar länge är kolvar osv i bra skick.


Kan även ta bort kamaxel på toppen, så alla ventiler blir stängda och llägga den upp o ner.
Sen häller du lite tunn olja vid ventilerna. försvinner det fort så är inte ventilerna täta.
Senast redigerat av Louksor (27 april 2011)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Volvo 4 life
347 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#15
Louksor skrev:
Har du dåligt komp så är det endera defekt toppackning, otäta ventiler eller kolvringar. Kan även vara nån spricka i toppen...

Glappar kolvarna nånting i sidled i blocket ?

Häll i lite tunn olja i varje cylinder och låt det stå.
är oljan kvar länge är kolvar osv i bra skick.


Kan även ta bort kamaxel på toppen, så alla ventiler blir stängda och llägga den upp o ner.
Sen häller du lite tunn olja vid ventilerna. försvinner det fort så är inte ventilerna täta.

Okej tack för  lite tips uppskattas verkligen smile
Tunn olja ska fixas imorron 
Såg inga defekter på toppen  efter sprickor iaf.
Vilken olja rekomendera du?

1 915 Inlägg
28 april 2011
#16
Jag brukar använda vanlig ATF olja, när jag testar tätheten

Min originaltopp blev det en spricka i vid 44000mil.
Inget som syndes, men lämnade in den för trycktestning och de visade på en spricka inne i toppen.


När kom felen på din motor ?
Kom det bara en dag, eller blev motorn så efter du skruvat på den ?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Volvo 4 life
347 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#17
Louksor skrev:
Jag brukar använda vanlig ATF olja, när jag testar tätheten

Min originaltopp blev det en spricka i vid 44000mil.
Inget som syndes, men lämnade in den för trycktestning och de visade på en spricka inne i toppen.


När kom felen på din motor ?
Kom det bara en dag, eller blev motorn så efter du skruvat på den ?

Detta kom när jag byte topp till 531.  Helt ny portard & planad.

1 915 Inlägg
28 april 2011
#18
okej, då låter det faktiskt som det är nåt fel på toppen, om motorn funkade bra med den gamla toppen.
Om du är säker på att kamrem osv satt rätt vid montering.
Har du kollat ventilspelet nåt ? Om ventilspelet är helt åt helvete så kanske ventilerna aldrig stänger osv..

Ring och kolla med den som gjort jobbet på din topp, om han har nåt förslag på fel.
Kanske är för mycket portat, så det blivit nån spricka....
Hur mycket planad är toppen ? En turbotopp ska bara planas om den måste och inte mer än nödvändigt.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Volvo 4 life
347 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#19
Louksor skrev:
okej, då låter det faktiskt som det är nåt fel på toppen, om motorn funkade bra med den gamla toppen.
Om du är säker på att kamrem osv satt rätt vid montering.
Har du kollat ventilspelet nåt ? Om ventilspelet är helt åt helvete så kanske ventilerna aldrig stänger osv..

Ring och kolla med den som gjort jobbet på din topp, om han har nåt förslag på fel.
Kanske är för mycket portat, så det blivit nån spricka....
Hur mycket planad är toppen ? En turbotopp ska bara planas om den måste och inte mer än nödvändigt.

har prata med han som gjort toppen. 
Fått förslag på vad jag ska göra.
KOmmer  inte göra något  förren frugan kommer  hem.
Ska ut  vid 17:00  å titta lite på toppen m.m
Ska  testa med olja som  du  förslog tidigare.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 april 2011
#20
Portaren har säkert slarvat när han satt i ventilerna och inte slipat in dem ett dugg så de är helt otäta.

Om du ska kolla hur täta de är, använd bensin istället för tunn olja. Bensinen tränger igenom mycket bättre och visar mindre fel.



Sök