zovix skrev:
Jag blir så förbannad på folk som försöker ta lagen i egna händer och skapar egna farthinder och/eller skapar riskmoment. Det är en av alla anledningar till att det händer så mycket olyckor.
Skapade riskmoment, t.ex en trehjuling längs vägkanten mm. Skapar en normalbild av att det ska finnas barnleksaker vid vägkanten. Detta gör att när man passerat denna och andra trehjulingar för 365:e gången slutar man vara bromsberädd och förutsätter rätt eller fel att liknande någon annan stans är samna skrämseltaktik och vips är olyckan framme.
Lägre hastigheter ger även detta ofta en "falsk" trygghet då många förutsätter att bara fö att det hålls en lägre hastighet är allt säkert. Föräldrar slutar varna för bilarna, barn börjar leka vid vägkanten och vips olycka.
De som beskrivs i tråden som aktivt handlar för att fortåkarna ska sakta ner genom barnvagnar, bollar, annat bör vara medvetna om att detta är ett brott, precis som att avsiktligt parkera bilar för att hindra framfarten. Det verktyg som finns tillgänligt är ett telefonnr. 112. Begär polis och anmäl.
Du har ingen aning om varför vederbörnde kör enligt din åsikt för fort. Jag kan köra genom byn på ettan i 5000 rpm och gasa och 95% kan svära på att jag krörde i 110 (ettans växel ger ca 50 km/h vid det varvtalet på en normalväxlad bil) likaså kan jag köra på 5:an i 60 ca 1000 rpm och få glada miner tillbaka. Eller så har jag en nödituation av något slag som uppfyller lagbokens text om nödrätt, vilkt då skulle ge mig legitimt skäl att bryta hastighetsgränsen.
Till er som bor vid en landsväg och tycker hastigheten är för hög.... Flytta.
Tyvärr så genomfördes reformen med hastighesgränser jävligt osmart. 90% av vägarna fick sänkta hasigheter. Hade man däremot höjt och anpassat mot rådande trafikrytm och sänkt vid de ställen där extra uppmärksamhet krävs ja då hade vi nog haft en annan laglydnad i trafiken.
Jag har problem med att man skyller allt på hastighet vad det gäller olyckor. Man kan inte skylla på omdömmeslösa förare som kör fulla, trötta, narkotikapåverkade, smsar mm eller så kan man inte heller skylla på vårdslöhet. Det är alltid förarens fel att en olycka sker oavsett hastighet, han kunde ju inte stanna. Eller har jag fel?
Aningen förbjuder an biar helt eller inför robotiserade fordon så vi utesluter den mänskliga fakorn eller så inser vi att föraren måste anassa sig för varje given situation. Lägre fart är inte alltid bästa lösningen, dessutom måste tredjeman d.v.s. Alla andra inse att även de är ansvaiga för att med alla tillbuds stående medel förhindra olyckor, där ingår bl.a. Att undervisa sina och andras barn om faran i trafiken.
Mvh Magnus