3450
Sök

Tips på hur man får folk att sakta ner?

Muttley
25 juni 2011
Trådstartare
Ja suck. De går inte diskutera med någon som inte har insikt om just barn.

Om du bor i ett villaområde så vill du kanske ha din trygghet och inte ha buskörning. Barnen leker i trädgården och råkar sparka ut en boll på vägen. Och då hinner inte den som kör i just kanske 80 på 50 vägen bromsa pga att de kör på tok för fort.
Men de går väl inte skapa scenarion för er.

Annars står de en del nyttigt här
http://www.trafikverket.se/Privat/Trafi … kbeteende/

836 Inlägg
25 juni 2011
zovix skrev:
Jag blir så förbannad på folk som försöker ta lagen i egna händer och skapar egna farthinder och/eller skapar riskmoment. Det är en av alla anledningar till att det händer så mycket olyckor.

Skapade riskmoment, t.ex en trehjuling längs vägkanten mm. Skapar en normalbild av att det ska finnas barnleksaker vid vägkanten. Detta gör att när man passerat denna och andra trehjulingar för 365:e gången slutar man vara bromsberädd och förutsätter rätt eller fel att liknande någon annan stans är samna skrämseltaktik och vips är olyckan framme.

Lägre hastigheter ger även detta ofta en "falsk" trygghet då många förutsätter att bara fö att det hålls en lägre hastighet är allt säkert. Föräldrar slutar varna för bilarna, barn börjar leka vid vägkanten och vips olycka.

De som beskrivs i tråden som aktivt handlar för att fortåkarna ska sakta ner genom barnvagnar, bollar, annat bör vara medvetna om att detta är ett brott, precis som att avsiktligt parkera bilar för att hindra framfarten. Det verktyg som finns tillgänligt är ett telefonnr. 112. Begär polis och anmäl.

Du har ingen aning om varför vederbörnde kör enligt din åsikt för fort. Jag kan köra genom byn på ettan i 5000 rpm och gasa och 95% kan svära på att jag krörde i 110 (ettans växel ger ca 50 km/h vid det varvtalet på en normalväxlad bil) likaså kan jag köra på 5:an i 60 ca 1000 rpm och få glada miner tillbaka. Eller så har jag en nödituation av något slag som uppfyller lagbokens text om nödrätt, vilkt då skulle ge mig legitimt skäl att bryta hastighetsgränsen.

Till er som bor vid en landsväg och tycker hastigheten är för hög.... Flytta.

Tyvärr så genomfördes reformen med hastighesgränser jävligt osmart. 90% av vägarna fick sänkta hasigheter. Hade man däremot höjt och anpassat mot rådande trafikrytm och sänkt vid de ställen där extra uppmärksamhet krävs ja då hade vi nog haft en annan laglydnad i trafiken.

Jag har problem med att man skyller allt på hastighet vad det gäller olyckor. Man kan inte skylla på omdömmeslösa förare som kör fulla, trötta, narkotikapåverkade, smsar mm eller så kan man inte heller skylla på vårdslöhet. Det är alltid förarens fel att en olycka sker oavsett hastighet, han kunde ju inte stanna. Eller har jag fel?

Aningen förbjuder an biar helt eller inför robotiserade fordon så vi utesluter den mänskliga fakorn eller så inser vi att föraren måste anassa sig för varje given situation. Lägre fart är inte alltid bästa lösningen, dessutom måste tredjeman d.v.s. Alla andra inse att även de är ansvaiga för att med alla tillbuds stående medel förhindra olyckor, där ingår bl.a. Att undervisa sina och andras barn om faran i trafiken.

Mvh Magnus

så vacker text! där e så mycket rätt så jag blir tårögd!

322 Inlägg
25 juni 2011
ungarna ska veta att dom inte ska hämta bollen på vägen vad är de som är så svårt o förstå? ja hämta inga bollar på vägen som barn för min mor o far sa att ja inte skulle va där för de kom bilar?
men som sagt vissa ungar ungar för göra va dom vill o de beror på föräldrarna

322 Inlägg
25 juni 2011
ja blir så jävla ilsken på folk som ska klaga hela tiden tänk på barnen sakta ner:S tänk på barnen själva innan ni yttrar er

Muttley
25 juni 2011
Trådstartare
driftking199 skrev:
ungarna ska veta att dom inte ska hämta bollen på vägen vad är de som är så svårt o förstå? ja hämta inga bollar på vägen som barn för min mor o far sa att ja inte skulle va där för de kom bilar?
men som sagt vissa ungar ungar för göra va dom vill o de beror på föräldrarna

Du läste inte många ord av de jag skrev. Hoppas du kommer sitta med koppel på dina ungar den dagen de kommer när de kommer upp i åldern då de börjar springa på sina egna ben och lever i sin värld där allt är lek och bus.
De är skillnad på trafiken idag och förr.

322 Inlägg
25 juni 2011
som ja sa ungar ska veta att inte ska va på vägen..
har själv sett ungar som spelar bandy på vägen me mål o grejer dom släpar undan när en bil kommer hur smart är de av föräldrarna?smile
inte undra på de körs på barn:S

Muttley
25 juni 2011
Trådstartare
Hur många barn tror du blir påkörda för de spelar bandy på en villagata ? Troligen inte många.
Hur många barn ställer målen på en större huvudled ?

Ungar vet inte regler, de kan inte de alls och de kan inte lära sig förrän efter kanske tusentals gånger.

Brorsonen hade snöbollskrig i vintras i deras lugna villaområde och de råkade kasta utanför sin trädgård och träffar en passerande bil. Ungarna blev lite skajja och sprang in.
Han i bilen rycker upp ytterdörren och börjar hota ungarna och även min bror och frugan. Är de din stil?.
Personligen hade jag gett föraren en rak höger.

Du hade sagt att ungjäklarna skulle haft pryl och föräldrarna med eller hur ? .

Att få en ungdom att sakta ner borde vara så pass mycket enklare än att förklara för en 8åring hur farlig vägen är.
Men troligen så är 8 åringen mer lättlärd för inte skulle en sådan sakta ner.

Men men färdigdiskuterat smile jag anser att TS får ta upp problemet med kommunen och ta i med hårdhandskarna.

322 Inlägg
25 juni 2011
tkd_rille skrev:
Hur många barn tror du blir påkörda för de spelar bandy på en villagata ? Troligen inte många.
Hur många barn ställer målen på en större huvudled ?

Ungar vet inte regler, de kan inte de alls och de kan inte lära sig förrän efter kanske tusentals gånger.

Brorsonen hade snöbollskrig i vintras i deras lugna villaområde och de råkade kasta utanför sin trädgård och träffar en passerande bil. Ungarna blev lite skajja och sprang in.
Han i bilen rycker upp ytterdörren och börjar hota ungarna och även min bror och frugan. Är de din stil?.
Personligen hade jag gett föraren en rak höger.

Du hade sagt att ungjäklarna skulle haft pryl och föräldrarna med eller hur ? .

Att få en ungdom att sakta ner borde vara så pass mycket enklare än att förklara för en 8åring hur farlig vägen är.
Men troligen så är 8 åringen mer lättlärd för inte skulle en sådan sakta ner.

Men men färdigdiskuterat smile jag anser att TS får ta upp problemet med kommunen och ta i med hårdhandskarna.

helt rätt av han i bilen o göra så:S varför ska ja få snöbollar o bucklor på bilen för några snorungar leker?

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
25 juni 2011
Hade väl inte heller uppskattat en snöboll mot min bil, men å bara slita upp dörren å hota både barn och föräldrar med stryk är väl kanske inte så genomtänkt... Hade de varit jag kan jag tänka mej att ja kanske ringt på och pratat med föräldrarna om det på ett vettigt sätt, och hade de blivit några skador så hade dom givetvis fått stå för dom, hastigheten har ju ingen större betydelse om de kommer en snöboll flygandes å landar på huven/rutan/taket, kan ju hända även en parkerad bil...

Angående att slänga ut diverse föremål, typ barnvagn med tegelsten, framför en bil är väl inte heller speciellt genomtänkt, hade de varit min bil hade då inte jag stått för reparationerna iaf...

Kommer för övrigt att tänka på en bild från körskoleboken, som handlar just om barns beteende. En bild på en 5åring å en pratbubbla där de står nåt i stil med " Igår jagade jag en fjäril som ingen annan såg ända ut på gatan, och jag hörde visst när bilarna tutade".
Beskriver väl de hela ganska bra, även om du talat om för ett barn 10tusen gånger att dom inte får vara på gatan, och dom mycket väl vet om de, så är de sånt som glöms bort totalt när dom leker, då är dom så inne i det att inget annat existerar...

Kan väl även avsluta med att jag inte alls på nåt vis är perfekt, om nu nån skulle tro de, jag kör säkerligen alldeles för fort vid vissa tillfällen, men jag försöker i alla fall att tänka mej för och visa hänsyn mot andra trafikanter...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

5 198 Inlägg
25 juni 2011
Det märks att en del har inte ens har varit barn ,, ringa polisen för att det står blomlådor på vägen,, trams,,,om folk körde med vettet så behövdes inga blomlådor eller farthinder. Det hela handlar om hänsyn till varandra.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
25 juni 2011
zovix skrev:

Mvh Magnus

Här vill jag inte hålla med dig för vi bor alldeles invid en 70-sträcka på en i övrigt 90-väg men eftersom väldigt många håller 100-110 och ibland 120 förbi oss. Det är inte rätt, det blir ganska bullrigt. Man märker i ljudnivå när en bil håller 70 resp. 100-110-120. Så det är inte bara att flytta tycker jag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Baron
184 Inlägg
25 juni 2011
Vettemannen skrev:
zovix skrev:

Mvh Magnus

Här vill jag inte hålla med dig för vi bor alldeles invid en 70-sträcka på en i övrigt 90-väg men eftersom väldigt många håller 100-110 och ibland 120 förbi oss. Det är inte rätt, det blir ganska bullrigt. Man märker i ljudnivå när en bil håller 70 resp. 100-110-120. Så det är inte bara att flytta tycker jag.

/Benny

bygg en vall då ? tongue

nä som sagt det är bara att göra en polisanmälan för för brott mot ordningslagen när ni ser sådan här skit på vägarna gångbanerna etc..

ni som har barn är ni samma folk som gnäller på att vargarna tar era frigående får ? låt mig säga samma sak till er, SPENDERA PENGAR PÅ ETT STAKET.

1 938 Inlägg
25 juni 2011
gamlingen skrev:
Det märks att en del har inte ens har varit barn ,, ringa polisen för att det står blomlådor på vägen,, trams,,,om folk körde med vettet så behövdes inga blomlådor eller farthinder. Det hela handlar om hänsyn till varandra.

Som lastbischaffisl som kör 90% i villaområden kan jag säga att jag hatar blomlådor över allt annat på denna jord, nästan mer än pedofiler.

5 198 Inlägg
25 juni 2011
Nu är ju inte blomlådor och farthinder till för att barn ska leka på vägen utan få ner hastigheten för allas trevnad efter gatan. Jag tror nog att i de flesta fall så finns tillstånd av kommunen att sätta upp fart hindren, de åker till och med ut för att mäta upp var de ska stå,för man får inte ställa dom hur som hur som haver. Och samtliga som bor efter gatan skall ge sitt tillstånd. De som inte bor efter gatan har ingen yttran, förutom att gnälla över att man måste anpassa hastigheten.

5 198 Inlägg
25 juni 2011
Glesmark skrev:
gamlingen skrev:

Som lastbischaffisl som kör 90% i villaområden kan jag säga att jag hatar blomlådor över allt annat på denna jord, nästan mer än pedofiler.

de får inte  stå hur som helst,, trafiken ska komma fram,annars är dom felplacerad. här på vår gata finns både blomlådor och lastbilar,,det är inga problem.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
25 juni 2011
[quote=Nick666bygg en vall då ? tongue[/quote]
Eller så kan man tycka att bilisterna ska hålla 70 på en 70-strecka eftersom det finns korsningar, busshållsplatser där skolbarn går av och på bussen. Det är en säkerhetsfråga. Eller menar du att dessa 70-streckor bara finns där för syns skull och inte är befogade. I.s.f. kan man undra om sådana personer med ditt tänk ska ha körkort överhuvudtaget.

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Baron
184 Inlägg
25 juni 2011
Vettemannen skrev:
Eller så kan man tycka att bilisterna ska hålla 70 på en 70-strecka eftersom det finns korsningar, busshållsplatser där skolbarn går av och på bussen. Det är en säkerhetsfråga. Eller menar du att dessa 70-streckor bara finns där för syns skull och inte är befogade. I.s.f. kan man undra om sådana personer med ditt tänk ska ha körkort överhuvudtaget.

/Benny

då förstår inte betydelsen av coolrollmadloltonguehmmwinkyikesbig_smile ???

5 198 Inlägg
25 juni 2011
Vettemannen skrev:

/Benny

vissa anser att det är deras rättighet att bryta mot gällande lagar så länge man gör det själv, men det blir ett jäkla liv om nån annan gör det,,tex ställer ut fart hinder utan tillstånd.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
25 juni 2011
Tyvärr så tror jag inte att det finns någon patentlösning på hur man får ner hastigheten förutom då att man måste ändra i människors sätt att tänka när det gäller säkerhet. Man kan skriva så här på en skylt.
"Sänk farten p.g.a lekande barn på vägen, de kan orsaka bucklor på din bil". Ja, det finns ironi i detta men människor tänker mer på sitt plåtskal än på människoliv.

/Benny

Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
25 juni 2011
Nick666 skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

då förstår inte betydelsen av coolrollmadloltonguehmmwinkyikesbig_smile ???

En vall förstör utseendemässigt, bättre om bilisterna respekterar gällande hastighet. smile

/Benny

Min youtubekanal!

Sök