3972
Sök

Måste man kunna mecka för att äga en snabb bil av äldre modell?

420 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Precis som rubriken frågar, måste man kunna mecka för att äga en snabb bil av äldre modell? Jag funderar jättestarkt på att köpa en snabbare bil av äldre årsmodell, (supra, skyline, 200sx ) .. fast varje gång jag ska gå vidare till nästa steg kommer ångesten att jag inte kan någonting om motor och reparation.

Ni som t,ex äger Supras, hur dyrt är det att äga den? Nu pratar jag bensin/reparation, om någonting går sönder i motor eller utseendemässigt. Hur mycket kan ni när det gäller att mecka med bilen? Har ni vänner som hjälper er, hur går ni till väga ifall någonting skulle gå sönder i bilen?

Kan tänka mig det hade varit j*vligt dyrt att lämna in bilen varje gång någonting går sönder

Tacksam för alla hjälpsamma svar.

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

8 253 Inlägg
28 april 2011
#2
Det beror ju på hur mycket den trimmats, med vilka delar och vem som gjort jobbet. Desto vassare desto mer lär man räkna med att saker går sönder. Sen kan man ju alltid ha otur. Man kanske inte måste kunna något men det underlättar eftersom saker inte bara går sönder utan en bil lär ju dessutom servas. Lite kunskap minskar också risken att bli lurad av oseriösa personer som ska laga en bil.

Så svaret på din fråga är: Nej, men det blir, billigare, roligare och enklare om man kan en del.


1 926 Inlägg
28 april 2011
#3
Beror väl lite på hur man kör också, man behöver ju inte kliva av kopplingen på varvstoppet varje rödljus wink


En M3 E36 då? Skulle inte tro att så mkt rasar på dom då de flesta är original sugisar..

5 111 Inlägg
28 april 2011
#4
Det är väl lite "ja och nej" där.

De flesta lite vassare "vanliga" bilar är ju knappast så konstiga att inte en vanlig bilverkstad klarar av dem. Alla gamla bilar går sönder ibland, och kan man inte skruva, så får man ju lämna dem på verkstad, det där gäller ju oavsett om det är en VW Polo eller en Supra.

Skillnaderna är väl då de att:
Enklare bilar är oftast lättare att reparera och har billigare delar = inte lika dyrt att lämna bort jobben.
Enklare bilar har färre saker som kan gå sönder.
En bil som inte är så vass har oftast inte körts lika vårdslöst som en med mer krut och därför är det mindre risk att den går sönder.

Sen beror det ju på vad det är för bil. Vissa "sportigare" bilar är av mer entusiastkaraktär och kräver mer skötsel än andra som går som vilken bil som helst.


420 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#5
Marlboroman: Tack för svaret, men ska man köpa en sån bil ska den ju vara trimmad, det är det som är poängen om man säger så tongue

Spelis: Jaa, BMW är bra bilar men jag funderar på ett japps märke, e jättesvag för japanska bilar. Jag kan ju säga att jag gillar o trycka på med gasen osv så .. det är det enda som skrämmer mig, hur ofta jag hade fått reparera bilen

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

Forummoderator
18 149 Inlägg
28 april 2011
#6
Om man inte är så hemma på bilar kan det vara bra att göra en M-test på objektet först. Eller ha med sig nån som verkligen kan bilar och inte bara säger det. Sen är väl uttrycket "Handle with care" rätt bra. Ska du ut och köra brett på stoppet så är nog en enklare GTi att rekommendera... För då går saker sönder ibland.

Som en kollega sa när hans Mitsubishi 3000 rasade och jag frågade om han varvat mycket: "Vadå? En sån här bil kan gå i timmar på varvstoppet vet du" Jaha. No more questions...

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

420 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#7
Volvo554spcial65: Tack för ditt svar. Är det svårt att lära sig att sköta om sin bil på de delar som brukar gå sönder om man säger så? Hur mycket kunskap behövs det egentligen för att kunna reparera sin egen bil utan några höga kostnader. Såklart så spelar det ju roll vilken del som går sönder, men men.

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

420 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#8
Dieselsmurfen: Tack för ditt svar. Vad är ett M-test? Jag kan ju säga att anledningen till varför jag vill ha en sportbil är att jag vill kunna köra på banor och ha kul, inte att misshandla bilen som din vän med 3000 GT gjorde tongue. Nu när vi ändå är på den här topicen kan jag väl fråga vilken av de mest populära japps bilar som är av "bättre" kvalite, med andra ord, de kan vara söligare och acclerera lite saktare men som håller sig ett bra tag?

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

huh?
10 427 Inlägg
Forummoderator
9 299 Inlägg
28 april 2011
#10
Håller med, absolut oskruvad bil. Sikta på stjärnorna så landar du i trädtopparna också. Om du inte är märkesfreak så kolla runt på olika klubbars hemsidor om klassiska fel, och kanske hur ofta de inträffar. En bil som jag inbillar mig är pålitlig och som bör vara hyfsat rolig att köra är Toyota MR2. Speciellt den andra modellen är ju hur cool som helst, och den finns ibland med turbo, importerad såklart men ändå.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

420 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#11
Steifan: Jättefin skyline där tongue otrimmar också, å andra sidan, jag som har 0 kunskap om hur man trimmar osv, hur hade jag behövt gå till väga om jag nu ville trimma min skyline?

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

420 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#12
Caromania: Tack för ditt svar! Jag ska ta o titta runt på lite MR2s smile

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
28 april 2011
#13
Danyeal skrev:
Hej!

Precis som rubriken frågar, måste man kunna mecka för att äga en snabb bil av äldre modell? Jag funderar jättestarkt på att köpa en snabbare bil av äldre årsmodell, (supra, skyline, 200sx ) .. fast varje gång jag ska gå vidare till nästa steg kommer ångesten att jag inte kan någonting om motor och reparation.

Ni som t,ex äger Supras, hur dyrt är det att äga den? Nu pratar jag bensin/reparation, om någonting går sönder i motor eller utseendemässigt. Hur mycket kan ni när det gäller att mecka med bilen? Har ni vänner som hjälper er, hur går ni till väga ifall någonting skulle gå sönder i bilen?

Kan tänka mig det hade varit j*vligt dyrt att lämna in bilen varje gång någonting går sönder

Tacksam för alla hjälpsamma svar.

Man kan ju lämna in bilen på verkstad om man inte kan meka och detta gäller väl vilken bil som helst om man inte kan meka.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

420 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#14
Vettemannen: Tack för ditt svar Vettemannen. Jo jag har också kunnat komma fram till det själv, men jag undrar mer om hur mycket kunskap det krävs för att fixa de sakerna som brukar gå sönder på s.k äldre sportbilar.

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
28 april 2011
#15
Danyeal skrev:
Vettemannen: Tack för ditt svar Vettemannen. Jo jag har också kunnat komma fram till det själv, men jag undrar mer om hur mycket kunskap det krävs för att fixa de sakerna som brukar gå sönder på s.k äldre sportbilar.

Du måste väl ha lite kunskap med att meka. Det svåraste jag upplever med min Vette är ju electroniken, börjar den spöka, ja då jävlar vet man inte var man ska börja. Det tycker jag är det svåraste.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

420 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#16
Vettemannen: Hahah! Hur mycket är lite kunskap? Jag kan fråga såhär istället, Vilka saker ska man kunna för att kunna sköta om sin egen Skyline/Supra/200sx/MR2?

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
28 april 2011
#17
Danyeal skrev:
Vettemannen: Hahah! Hur mycket är lite kunskap? Jag kan fråga såhär istället, Vilka saker ska man kunna för att kunna sköta om sin egen Skyline/Supra/200sx/MR2?

Ja, förmodligen att byta olja, stift, luftfilter, bromsklossar och kanske kulbultar. Även avgassystem kan väl räknas in i lite kunskap.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

420 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#18
Vettemannen: Kan du själv göra de här grejerna och hur lärde du dig isåfall?

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
28 april 2011
#19
Danyeal skrev:
Vettemannen: Kan du själv göra de här grejerna och hur lärde du dig isåfall?

Jag har haft körkort sedan 1974 så lite har man ju lärt sig med åren. Ja, lite elfel funkar oxå!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

420 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#20
Vettemannen: Hahha jaha okej, så du är självlärd?

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010


Sök