Är det en chock att soppapriset höjs hela tiden? Det har det gjort i 50 år och kommer att fortsätta med i 50 år till. Det relevanta är ju hur pass priset följer inflationen, och jag tycker nog att soppapriset är rimligt. 1kr/km kostar det mig i ren soppa att åka nånstans. Det är egentligen FÖR billigt, för cykeln får stå. Enkelt ju, jag är lat och betalar hellre 1kr/km än cyklar.
Dessutom, när soppan kostade 9kr/lit körde jag en Saab 900 som sörplade 1,1l/mil = 9,9kr/mil. Nu kör jag en folkvagn som drar 0,7 och soppan kostar 14kr/l = 9,8kr/mil. Jag kör alltså, förutom bekvämare, modernare, behagligare och säkrare, billigare idag. Skatten på Saaben låg på 1800kr om året då, Sciroccon kostar 900kr om året nu. Satan vad rik jag blir, för dessutom tjänar jag mer än dubbelt så mycket nu jämfört med då.
Att en student med 8mil enkel till skolan inte har råd att köra är väl inte något fel egentligen? Hört talas om att flytta?
Eller att en arbetslös med 35mil till föräldrarna har svårt att köra dit en gång i veckan? Tja, man får väl bo närmre eller ses lite mer sällan?
Ska vi ha ett bränslepris som medför att man inte ska behöva jobba för att ha råd kommer ingen vilja jobba till slut. Man ska väl för fasen ha nån fördel av att man jobbar och betalar skatt? T ex ha råd att köra bil, köpa hus eller åka på semester?
(Ska bli kul att se reaktioner på detta...)
/Mattias