3471
Sök

Hur kopplar man kondensator + 2st slutsteg ?

38 Inlägg
29 april 2011
#21
gör det inte det så är mitt påd att köpa nya. lr kolla diametern på kablem så kanske någon vet ungefär iaf

205 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#22
Har 21mm och 35mm kabel som ligger, dom är ca 1 meter st, nån av dom kan man koppla från kondensatorn till stegen.


38 Inlägg
29 april 2011
#23
ja då kan du ju använda dom men du måste ju fortfarande ha från batteriet. vad är stegen säkrade till?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 april 2011
#24
Om kondensatorn ska göra någon som helst nytta så ska det vara korta kablar mellan den och slutstegen, och ja du ska även dra jorden mellan kondensator och slutsteg.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

205 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#25
TiAMO skrev:
ja då kan du ju använda dom men du måste ju fortfarande ha från batteriet. vad är stegen säkrade till?

Kabeln från batteriet är redan dragen men inget är inkopplat ännu


205 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#26
ChriZtoffer skrev:
Om kondensatorn ska göra någon som helst nytta så ska det vara korta kablar mellan den och slutstegen, och ja du ska även dra jorden mellan kondensator och slutsteg.

Jo det vet jag, ska försöka göra dom så korta som möjligt.
Räcker det att jorda direkt från kondensatorn till stegen eller ska jag ha där framme vid batteriet också ? Alla säger ju olika saker så man blir ju ganska osäker


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 april 2011
#27
Kondensatorn jordar du i en bra punkt väldigt nära, sen så jordar du stegen på kondensatorn. Vill du vara extra seriös och på den säkra sidan så kör du även en separat jord mellan steg och kaross.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

205 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#28
ChriZtoffer skrev:
Kondensatorn jordar du i en bra punkt väldigt nära, sen så jordar du stegen på kondensatorn. Vill du vara extra seriös och på den säkra sidan så kör du även en separat jord mellan steg och kaross.

Dock så finns det bara 2st utgångar med jord på kondensatorn. Man behöver väl ett powerblock eller liknande för att dela kabeln?


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 april 2011
#29
Isåfall så blir det krångligare, då behöver du ett fördelningsblock ja och då får du ännu mer förluster.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

205 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#30
ChriZtoffer skrev:
Isåfall så blir det krångligare, då behöver du ett fördelningsblock ja och då får du ännu mer förluster.

Hmm...är det inte lättare att jorda stegen i karossen då?


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 april 2011
#31
Jo men då får du längre kablar = mer förluster.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

205 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#32
ChriZtoffer skrev:
Jo men då får du längre kablar = mer förluster.

Jo det är sant om jag inte kan jorda under baksätet eller nåt eftersom jag tänkte skruva fast allt i ryggen på baksätet, kan ju bli någorlunda korta kablar då


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 april 2011
#33
Jo men fortfarande så blir det relativt långa kablar, samt ett antal anslutningar som strömmen ska flyta igenom så mycket av kondensatorns "förtjänst" försvinner där. Men den KAN göra viss nytt ändå, och om du har en med display på så är det ett enkelt sätt att se systemets spänning.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

205 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#34
ChriZtoffer skrev:
Jo men fortfarande så blir det relativt långa kablar, samt ett antal anslutningar som strömmen ska flyta igenom så mycket av kondensatorns "förtjänst" försvinner där. Men den KAN göra viss nytt ändå, och om du har en med display på så är det ett enkelt sätt att se systemets spänning.

Får helt enkelt testa om det kan funka. Jo det är nån display på den, tror den visar volt. Var så längesen jag använde den


205 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#35
sN4P skrev:
ChriZtoffer skrev:
Jo men fortfarande så blir det relativt långa kablar, samt ett antal anslutningar som strömmen ska flyta igenom så mycket av kondensatorns "förtjänst" försvinner där. Men den KAN göra viss nytt ändå, och om du har en med display på så är det ett enkelt sätt att se systemets spänning.

Får helt enkelt testa om det kan funka. Jo det är nån display på den, tror den visar volt. Var så längesen jag använde den

Den här har jag: http://www.usblaster.com/Products/Car%2 … USB%205486
Ingen liten pjäs direkt


2 665 Inlägg
29 april 2011
#36
ChriZtoffer skrev:
Om kondensatorn ska göra någon som helst nytta så ska det vara korta kablar mellan den och slutstegen, och ja du ska även dra jorden mellan kondensator och slutsteg.

Precis så ska du göra! Korta grova kablar. Kan aldrig bli för korta eller grova! Med kort menar jag några dm.
Sätt kondingen så nära anslutningarna på bassteget som möjligt då blir det korta kablar dit strömmen ska.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
29 april 2011
#37
ChriZtoffer skrev:
Kondensatorn jordar du i en bra punkt väldigt nära, sen så jordar du stegen på kondensatorn. Vill du vara extra seriös och på den säkra sidan så kör du även en separat jord mellan steg och kaross.

Så bör man inte göra. Du får 2olika jordplan. Alltså en lite spänningsskillnad mellan de olika jordanslutningarna vilken kan ge störningar o konstigheter.

Men tror inte att du gör så, för det blir svårt att få in 2 lika grova kablar i steget.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

205 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#38
Rickard-v skrev:
ChriZtoffer skrev:
Kondensatorn jordar du i en bra punkt väldigt nära, sen så jordar du stegen på kondensatorn. Vill du vara extra seriös och på den säkra sidan så kör du även en separat jord mellan steg och kaross.

Så bör man inte göra. Du får 2olika jordplan. Alltså en lite spänningsskillnad mellan de olika jordanslutningarna vilken kan ge störningar o konstigheter.

Men tror inte att du gör så, för det blir svårt att få in 2 lika grova kablar i steget.

Jag blir helt förvirrad när alla säger olika saker


3 187 Inlägg
29 april 2011
#39
sN4P skrev:
Rickard-v skrev:
ChriZtoffer skrev:
Kondensatorn jordar du i en bra punkt väldigt nära, sen så jordar du stegen på kondensatorn. Vill du vara extra seriös och på den säkra sidan så kör du även en separat jord mellan steg och kaross.

Så bör man inte göra. Du får 2olika jordplan. Alltså en lite spänningsskillnad mellan de olika jordanslutningarna vilken kan ge störningar o konstigheter.

Men tror inte att du gör så, för det blir svårt att få in 2 lika grova kablar i steget.

Jag blir helt förvirrad när alla säger olika saker

dra en pluskabel till kondensatorn sen varsin + kabel från kondensatorn till stegen. sen drar du jordkabel till kondensatorn och sen vidare till stegen, eller så drar du till chassit till stegen. spelar ingen större roll.


2 665 Inlägg
29 april 2011
#40
Du skall dra 1 jordkabel från typ bältesfästet bak till konding. Sen från konding till steg. Alltså 3st kablar med jord.

Att många rekomenderar bältesfästet är för att det är en rejäl mutter svettsad i karossen o en bra förbindelse.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!


Sök