2900
Sök

Vad är det som avgör vilken impedans som gäller?

35 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
Tja alla db fans

Jag har lite funderingar kring billjud. (försöker lära mig så mkt som möjligt)

1. När man kollar på specifikationer för slutsteg så brukar det stå att steget levererar x antal w rms vid 2 ohm och ett annat antal w rms vid 4 ohm. Vad är det som avgör vilket impedans som gäller, högtalaren, stereon lr nåt annat? Kan man sj skifta mellan 2 och 4 ohm t.ex?

2. Om man inte ska stirra sig blind på effekten när man ska skaffa en baslåda t.ex hur vet man att man har hittat en bra sådan, vilka värden är viktiga för en låda med bra tryck lr bra ljudkvalite?

3. Om man har en baslåda med låt säga max 500 w, vilken minsta effekt ska det vara på kanalen (på steget) som driver denna bas för att basen ska jobba odentligt med så mkt tryck som möjligt utan att gå sönder?

38 Inlägg
29 april 2011
T-sound skrev:
Tja alla db fans

1. När man kollar på specifikationer för slutsteg så brukar det stå att steget levererar x antal w rms vid 2 ohm och ett annat antal w rms vid 4 ohm. Vad är det som avgör vilket impedans som gäller, högtalaren, stereon lr nåt annat? Kan man sj skifta mellan 2 och 4 ohm t.ex?

2. Om man inte ska stirra sig blind på effekten när man ska skaffa en baslåda t.ex hur vet man att man har hittat en bra sådan, vilka värden är viktiga för en låda med bra tryck lr bra ljudkvalite?

3. Om man har en baslåda med låt säga max 500 w, vilken minsta effekt ska det vara på kanalen (på steget) som driver denna bas för att basen ska jobba odentligt med så mkt tryck som möjligt utan att gå sönder?

1. alltid hötalaren, har du en högtalare på 4 ohm så får du den effekt som det står slutsteget levererar i 4 ohm.

2. fs, vas, qts och allt annat, jag är själv inte särskillt bra på sånt men om du söker efter tex vas här på forumet så ståd det i ca 1000 trådar där folk har förklarat;)

3. titta aldrig på max. är det en bas på 300wrms så bör du ha ett slutsteg som klarar minst 350-400wrms.
jag brukar ha som tumregel att om en bas står på 300wrms i 4 ohm brukar jag köpa ett steg som ger 300wrms i 8 ohm så man har lite spelrum. annars om man maxar steget dlir det dålig signal.

sen har jag sett kassa 300kr's basar från mds drivas med flera 1000w, det handlar bara om en ren signal sen får man lyssna så det låter bra. man ska inte hänga upp sig för mycket på watt...

35 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
Ok, tackar Tiamo, nu har jag lite bättre koll smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 april 2011
En annan bra grej att kolla efter om man vill driva en bas full ut är att dels ha ett steg som är dubbelt så dyrt (tumregeln 1kr högtalare till 2kr slutsteg) samt att slutsteget vid rätt impedans ger ut den RMS effekt som basen tål max (alltså en bas med 4Ohms impedans som tål 400Wmax matar man med ett steg som ger 400Wrms vid 4Ohm). Jag brukar försöka gå efter det iaf, har dock misslyckats med det i min bil för tillfället men det funkar ändå.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 665 Inlägg
29 april 2011
T-sound skrev:
Tja alla db fans

1. Högtalaren

2. Finns inga värden som säger att den låter bra. Du måste lyssna på den!

3. På denna fråga får du många olika svar. Det finns inget riktigt "så här är det" utan mest uppfattningar o erfarenheter som talar.
Men en sluten låda kräver mera effekt än en basreflex låda, tänk på det. Typ dubbelt.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

451 Inlägg
30 april 2011
T-sound skrev:
Tja alla db fans

1. När man kollar på specifikationer för slutsteg så brukar det stå att steget levererar x antal w rms vid 2 ohm och ett annat antal w rms vid 4 ohm. Vad är det som avgör vilket impedans som gäller, högtalaren, stereon lr nåt annat? Kan man sj skifta mellan 2 och 4 ohm t.ex??

I princip längden, arean och materialet på högtalarens talspolars lindningar. (Så vad tillverkaren gör för att ändra impendans vid tillverkningen är att ändra dessa parametrar)
Senast redigerat av Rigan (30 april 2011)

Sök