Saab 9000 har jag kört ett par stycken med automatlåda som varit nästan 20 år gamla och haft 30k mil på mätaren. Visst kändes det inte som nya bilar, men lådorna tuffade på med mjuka växlingar vid rätt lägen och utan missljud
En 9000 2,3T 200 hk med automatlåda är inte fel. Automaterna är billigare då de är mindre eftertraktade än de manuella då många tycker att de inte är lika sportiga. Mellan 94-98 rekommenderas för att få motorstyrsystemet T5. Bra bilar.
"Nya" 900 94-98 har precis som 960 tre lägen (sport, vinter, ekonomi) på lådorna som också verkar vara av bra kvalité då det nästan aldrig dyker upp klagomål på STCS-forumet om dessa, och när det gör det har folk i regel trimmat mer än vad som är nyttigt. En automatlåda tål i regel inte vrid på samma sätt som en manuell. En 900 94-98 med turbo har 185 hk att leka med original. Tyvärr är de som de är och spårar gärna vid ojämn väg och full pelle, så en kurs i aktiv körning borde medfölja. Denna bil bör vara nyare än -96 då de fick bättre framvagn och bättre rostskydd då.
Båda dessa modeller går med lätthet att få tag i en mycket fin bil av modell 94-98 för 20-25k då de inte alls betingar samma fantasipriser som en gammal Volvo. Givetvis får du heller inte mycket som för en Volvo när du säljer (folk tror ju verkligen en 95:ans Volvo är gjord i guld
), men en bil i denna prisklass kör man väl tills den går på skroten?
Du får räkna med en liter milen blandad körning på både 900 2,0T aut och 9000 2,3T aut. Naturligtvis dricker de duktigt i stan, och ned mot 0,7-0,75 på landsväg. Men du har roligare för de pengarna är du får för en bit över litern i en 135 hk volvokombi...
Den äldre 900:an med mer karaktär och framförallt bättre väghållning än den nya rekommenderas inte då den har 3-växlad automatlåda.