3173
Sök

Dubbla 2ohms spolar, hur behålla i 2ohm?

Inget liv utan Quattro
116 Inlägg
4 augusti 2006
Trådstartare
Jag har en Rockford Fosgate T112D2 (http://www.rockfordfosgate.com/products … cale=en_US) och ett Rockford Fosgate T8002 (http://www.rockfordfosgate.com/products … cale=en_US). Som ni kan se så på länken så har basen 2 stycken 2ohms spolar. Steget är stabilt i 1ohm, men bara i stereo? (iaf vad jag kan se, eller?). Detta medför ju problemet att jag måste lasta i 4ohm, vilket jag inte vill, utan vill ju lasta så lågt som möjligt. Kan jag på nåt sätt koppla så jag behåller 2ohm? vilket vore det bästa för steget, efter som det lämnar rätt bra med kräm bryggkopplat då. Eller vad ska jag göra?

MVH//André

Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
4 augusti 2006
Agazzie skrev:
Jag har en Rockford Fosgate T112D2 (http://www.rockfordfosgate.com/products … cale=en_US) och ett Rockford Fosgate T8002 (http://www.rockfordfosgate.com/products … cale=en_US). Som ni kan se så på länken så har basen 2 stycken 2ohms spolar. Steget är stabilt i 1ohm, men bara i stereo? (iaf vad jag kan se, eller?). Detta medför ju problemet att jag måste lasta i 4ohm, vilket jag inte vill, utan vill ju lasta så lågt som möjligt. Kan jag på nåt sätt koppla så jag behåller 2ohm? vilket vore det bästa för steget, efter som det lämnar rätt bra med kräm bryggkopplat då. Eller vad ska jag göra?

MVH//André

Du kopplar bara till ena spolen...
Kanske...?

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

Inget liv utan Quattro
116 Inlägg
4 augusti 2006
Trådstartare
Imon skrev:
Agazzie skrev:

MVH//André

Kanske...?

Det går väl inte?

152 Inlägg
4 augusti 2006
Agazzie skrev:
Imon skrev:
Agazzie skrev:

MVH//André

Kanske...?

Det går väl inte?

Jo då trycker den ena på den andra men du tappar effekt på detta viset, eller snarare du använder ju inte basen till 100%

Insane Base

Inget liv utan Quattro
116 Inlägg
4 augusti 2006
Trådstartare
alexus65 skrev:
Agazzie skrev:
Imon skrev:

Kanske...?

Det går väl inte?

Jo då trycker den ena på den andra men du tappar effekt på detta viset, eller snarare du använder ju inte basen till 100%

Men det kan väl knappast vara den bästa lösningen lr?

MVH//André

Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
4 augusti 2006
Ptjaa... Om du har en bas med 2x2ohms talspolar så borde rimligtvis basen spela i 2 ohm om du bara kopplar en spolen...

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

Inget liv utan Quattro
116 Inlägg
4 augusti 2006
Trådstartare
hrm.. känns inte som nån bra lösning. Nåt mer förslag?

mvh

Piratpartiet
339 Inlägg
4 augusti 2006
du skrev ju att steget e stabilt i ett ohm... men i stereo... varför inte koppla en kanal till ena talspolen och andra till den andra talspolen?

Inget liv utan Quattro
116 Inlägg
4 augusti 2006
Trådstartare
Alphasonic skrev:
du skrev ju att steget e stabilt i ett ohm... men i stereo... varför inte koppla en kanal till ena talspolen och andra till den andra talspolen?

kan man det, är frågan. jag är inte så haj på sånt. nån som vet?

592 Inlägg
4 augusti 2006
Det borde väl gå att koppla en spole per kanal, så länge det kommer samma signal ur båda kanalerna. Tyvärr är jag inte 100% på detta men det finns nsäkert någon här som vet.

2much.fi
Accessories for your DSLR

Inget liv utan Quattro
116 Inlägg
4 augusti 2006
Trådstartare
Slaktarin skrev:
Det borde väl gå att koppla en spole per kanal, så länge det kommer samma signal ur båda kanalerna. Tyvärr är jag inte 100% på detta men det finns nsäkert någon här som vet.

mm, känns som att man bör vara helt säker på det. nån?

115 Inlägg
4 augusti 2006
Brygga på steget, och om du har kunskap & mod att ge dig in i basen & löda, så kan du parallellkoppla spolarna. Då får du en ersättningsresistans som är på 2 Ohm.

Koppla inte stereo, det kommer inte bara att låta skit, men du kan skada talspolen också..

Inget liv utan Quattro
116 Inlägg
4 augusti 2006
Trådstartare
Chris_Allmighty skrev:
Brygga på steget, och om du har kunskap & mod att ge dig in i basen & löda, så kan du parallellkoppla spolarna. Då får du en ersättningsresistans som är på 2 Ohm.

Koppla inte stereo, det kommer inte bara att låta skit, men du kan skada talspolen också..

Hrm.. Verkar väldigt meckigt detta. Känns nästan som att det lättaste vore att köpa en bas till, o sedan lasta ner i 1ohm stereo... men d kostar ju..

Inget liv utan Quattro
116 Inlägg
4 augusti 2006
Trådstartare
Ronnie.L skrev:
asså ursäkta utrycket men vet ni ingenting ?
om det är 2x2 ohm så är det 2 ohm/spole .
alltså ska du koppla plus till plus och minus till minus på spolarna och sen från minus på ena spolen till steget och likadant med plusen så har du 1 ohm ung impedansen kan variera lite mellan spolarna för att veta exakta impedansen så måste du mäta med en multimeter.

Då har du nog inte läst så noga. för mitt steg klarar 1ohm endast i stereo, och det hjälper ju inte mig om jag bara har en bas. För bryggat får det som lägst bli 2ohm.

115 Inlägg
4 augusti 2006
Ursäkta uttrycket, men vet du ingenting? IMPEDANS kan inte mätas med multimeter. Resistans kan däremot mätas..
Dock skiljer inte detta sig från varandra så mycket i en högtalare..

Parallellkopplat (plus till plus & minus till minus) med två st. 2 Ohms spolar, blir en krets med 2 Ohm.

Bryggar du detta får du 1 Ohm per kanal.

Ok?

115 Inlägg
4 augusti 2006
Sen var det väl ett tvåkanals-steg?

Ok Agazzie..

Är basen kopplad så den är 2 Ohmig så är det bara att brygga den på steget. Då får du ut dina 800W på basen. Max alltså..

Inget liv utan Quattro
116 Inlägg
4 augusti 2006
Trådstartare
Chris_Allmighty skrev:
Sen var det väl ett tvåkanals-steg?

Ok Agazzie..

Är basen kopplad så den är 2 Ohmig så är det bara att brygga den på steget. Då får du ut dina 800W på basen. Max alltså..

men hur kopplar jag den så, i och med att den har dubbla 2ohms spolar?

MVH//André

Inget liv utan Quattro
116 Inlägg
4 augusti 2006
Trådstartare
Ronnie.L skrev:
..Däremot så kan han ju koppla dom i serie sen brygga på steget då får han 2 ohm. Vilket jag skulle gjort med det steget.

Hur menar du?

Inget liv utan Quattro
116 Inlägg
4 augusti 2006
Trådstartare
Ronnie.L skrev:
800 W x 1 @ 2 Ohms bridged RMS står det på stegets spec.
Det innbär att du får ut max effekt ur det när du bryggar det och spelar i 2 ohm.
DÅ kopplar du :
spole 1+ till spole2-
spole 1- till spole2+
sen plus och minus från spole 2 till steget i bryggat läge (monoläge).

Då blir det väl 4ohm?

Inget liv utan Quattro
116 Inlägg
4 augusti 2006
Trådstartare
Ronnie.L skrev:
ja basen kopplar du i serie så den den har ett motstånd på 4:a ohm men om du sen tar plus till kanal 1 och minus till kanal 2 så bryggar du den på steget vilket ska ge 2 ohm.

steget kan väl omöjligt ändra impedansen?

Sök